Hej har en gammal varmvattenberedare som funkar utmärkt.

Men blev nyfiken av en liten varningstext som står utanför den. Jag förstår inte riktigt vad det är jag ska titta på ?

Ska man vrida på den ? Eller

Hoppas någon kunning kan hjälpa mig.

Tack på förhand
 
  • Gammal varmvattenberedare med roterbar säkerhetsventil och varningsskylt på en trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Det där är en plugg.
 
M
Det där är mycket riktigt en plugg. Säkerhetsventil har man på blandningskopplet för att vattnet expanderar när det blir varmt.
 
Texten säger att du regelbundet ska kontrollera säkerhetsventilens funktion. Dock är det inte pluggen vid skylten som är säkerhetsventilen, utan den sitter någon annanstans där vattenrören sitter anslutna.
 
Jag tror mer på att det suttit en säkerhetsventil där pluggen är.
 
Oavsett vart ventilen sitter eller har suttit så är texten relevant.
 
  • Gilla
udihow och 2 till
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Jag tror mer på att det suttit en säkerhetsventil där pluggen är.
Precis, så snart sprängs den!
 
D Daniel 109 skrev:
Det där är en plugg.

Vad är det man ska titta efter?
 
Lulaua Lulaua skrev:
Precis, så snart sprängs den!
Ja hoppas du är ironisk... för det vill man verkligen inte att det ska hända
 
blinera blinera skrev:
Vad är det man ska titta efter?
Nåt som ser ut ungefär så här:

Mässingsvinkel med gängad anslutning och svart ratt för justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Lägg upp en bild på rören som ansluter till beredaren.
 
useless useless skrev:
Oavsett vart ventilen sitter eller har suttit så är texten relevant.

Ursäkta men är helt lost på detta, vad menar du med det ? Är det något jag ska göra ?anlita någon service reparatör?

Jag har köpt huset, allting fungerar men blev bara osäker när jag såg skylten på varmvattenberädaren då jag har barn och just nu tänker jag på säkerheten
 
useless useless skrev:
Nåt som ser ut ungefär så här:

[bild]


Lägg upp en bild på rören som ansluter till beredaren.
Jag är inte hemma nu. Men kan göra det sen.

Men jag vet att det finns en vattenrör som kopplas undertill där det kommer vatten.

Saken är den att allting fungerar som det ska.

Jag har köpt huset och när jag såg skylten på varmvattenberedaren så blev jag orolig då jag har små barn

Jag undrar bara enligt texten vad är det man ska titta efter för att den nu inte skulle sprängas
 
Skylten säger helt enkelt att säkerhetsventilens funktion ska kontrolleras regelbundet. Det brukar räcka att vrida på ventilen några gånger ett par gånger om året så den inte kärvar ihop.
Samma typ av varning finns även på nya beredare.
 
useless useless skrev:
Texten säger att du regelbundet ska kontrollera säkerhetsventilens funktion. Dock är det inte pluggen vid skylten som är säkerhetsventilen, utan den sitter någon annanstans där vattenrören sitter anslutna.

Okey jag det förstår jag. Men vad är det man tittar efter? Om den läcker vatten ?
 
När du vrider på den ska det komma ut vatten. När du släpper den ska det sluta komma ut vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.