Medlem
· Stockholm County
· 74 inlägg
Tänkte renovera diskbänken på landet. Jag är händig, men inte helt VVS-kunnig.
Diskbänken/skåpet ska tas bort så jag kan byta ut lite mögliga/ruttna grejer. Och bänken ska höjas 10 cm.
Och det ser ut enligt bild:
Inkommande vatten: plaströr ca 25 mm som går upp till kran och ut till VV-beredare.
Från VV-beredare: platslang till 15 mm kopparrör som går upp till kran och ner handfat i tvättrummet.
Avlopp: ca 65 mm plaströr.
Alla rör måste förlängars eftersom jag ska höja bänken 10 cm. Och byta kran.
Jag vill också helst ha avstängning på inkommande vatten här.
Hur gör jag och vilka grejer behöver jag (från Biltema helst)? Var sätter man kulventiler?
Och kan man göra det med slang, så man kan dra ut bänken utan att demontera annat än avloppet?
Tack för tips!
Diskbänken/skåpet ska tas bort så jag kan byta ut lite mögliga/ruttna grejer. Och bänken ska höjas 10 cm.
Och det ser ut enligt bild:
Inkommande vatten: plaströr ca 25 mm som går upp till kran och ut till VV-beredare.
Från VV-beredare: platslang till 15 mm kopparrör som går upp till kran och ner handfat i tvättrummet.
Avlopp: ca 65 mm plaströr.
Alla rör måste förlängars eftersom jag ska höja bänken 10 cm. Och byta kran.
Jag vill också helst ha avstängning på inkommande vatten här.
Hur gör jag och vilka grejer behöver jag (från Biltema helst)? Var sätter man kulventiler?
Och kan man göra det med slang, så man kan dra ut bänken utan att demontera annat än avloppet?
Tack för tips!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilka grejer du behöver är kort och gott de som passar. Diameter och gänga kan vara olika, är du osäker så ta helt enkelt med dig en bit till affären och jämför.
Det brukar inte behöva tätas utan det brukar vara klämkopplingar; den ring som följer med och som ser ut som en vigselring i guld ska träs på röret och sen är det bara att skruva åt.
Undvik om möjligt så många skarvar som går att undvika.
Kulventil sätts så lätt åtkomligt som möjligt och ”sist i kedjan”, dvs före den manick som ska kunna stängas av, men bara den. Byter du kran har den ju i allmänhet stålslangar för varm-och kallvatten och då brukar det vara lagom att sätta en kulventil direkt på varje.
Givetvis kan du använda slang. Gör dem inte för långa så att de viker sig när du skjuter in bänken, och se förihelafriden till att de inte blir hängande i någon slinga som ett extra vattenlås.
Jag skulle rekommendera dig att låta tillverka slangar i extra styvt/grovt/armerat material på någon slangverkstad, i rätt längder och med kopplingarna direkt fastsatta med press, så slipper du bekymra dig om hur du ska få fast kopplingarna på slangarna. Där jag bor är Swedol fantastiska på att göra även udda specialslangar, och särskilt dyrt är det inte heller, så de eller någon annan borde kunna hjälpa dig.
Det brukar inte behöva tätas utan det brukar vara klämkopplingar; den ring som följer med och som ser ut som en vigselring i guld ska träs på röret och sen är det bara att skruva åt.
Undvik om möjligt så många skarvar som går att undvika.
Kulventil sätts så lätt åtkomligt som möjligt och ”sist i kedjan”, dvs före den manick som ska kunna stängas av, men bara den. Byter du kran har den ju i allmänhet stålslangar för varm-och kallvatten och då brukar det vara lagom att sätta en kulventil direkt på varje.
Givetvis kan du använda slang. Gör dem inte för långa så att de viker sig när du skjuter in bänken, och se förihelafriden till att de inte blir hängande i någon slinga som ett extra vattenlås.
Jag skulle rekommendera dig att låta tillverka slangar i extra styvt/grovt/armerat material på någon slangverkstad, i rätt längder och med kopplingarna direkt fastsatta med press, så slipper du bekymra dig om hur du ska få fast kopplingarna på slangarna. Där jag bor är Swedol fantastiska på att göra även udda specialslangar, och särskilt dyrt är det inte heller, så de eller någon annan borde kunna hjälpa dig.
Klicka här för att svara