Har nyligen väckt liv i delar av den gamla pumpanläggningen som kom med huset (försåg 10 hus med vatten fram tills att kommunalt VA kom på slutet av 80-talet).
Vi ska använda det till att vattna i trädgården helt enkelt.

Dessvärre visar det sig att den gamla sugledningen (63mm PEM) inte är dragen med jämn stigning, utan har en svacka precis i början, skulle tro att det alltid varit så.
Gammal brunnpump med sugledning och tryckventil i en betongbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En gammal sugledning för vatten med synliga anslutningar och en nyinstallerad backventil ligger delvis grävd i jorden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Anborrningen är från när jag tröttnade på att försöka luska ut vilken ledning som gick till brunnen utan helt sonika borrade ett hål för att se vilket det rann från).

Efter att ha fått igång systemet så slår tryckbrytaren till och från för att pumpautomaten tappar tryck så fort pumpen stannar.
Min gissning är att jag har luft i svackan där nere, vilken kommer komprimeras när pumpen stannar och sugledningen trycksätts.

Lyckades först få ut såpass mycket luft att det inte var ett bekymmer genom att bara öppna alla utkastare. Men igår kväll kom problemet tillbaka, så jag misstänker att det sakta men säkert bygger luft där igen.

Vill ogärna behöva gräva ner en ny sugledning :sweat:
Och funderar nu på om det kan finnas alternativa lösningar.
Man skulle kunna sätta en ventil för att lufta nere i brunnen, men då måste jag lyfta på ett rejält betonglock från och till, vilket jag vill undvika.

Det skulle kanske kunna funka om man monterar en avluftare tillsammans med en backventil (som stoppar när vi suger). Förhoppningsvis tar det en lång tid innan ett sånt system kärvar.

En annan enklare lösning är att bara montera en backventil uppe också och hoppas på att luften inte ställer till mer bekymmer. :thinking:

Några tankar och idéer? :D

Var har du hydrofortanken placerad?
Ta kompressorn och fyll hydrofortanken med 3bar, provkör och se hur det uppför sig

Tanken sitter vid pumpen och funkade precis innan jag flyttade in pumpen i pumprummet (innan stod den på brunnslocket) Så den är nog inte bekymret.

Om det inte finns en luftkudde i hydrofortanken så kommer pumpen att starta direkt vid minsta droppe som kommer ut.
Fyll på luft i tanken och återkom med resultatet

Som sagt, där är luft i tanken som det ska.

Är du säker på att det är tätt på sugsidan ? Om du misstänker en luft låsa , så kan det ju vara bra att sätta en ventil ( där du borrat) och se om det pyser ut luft där, när du har tryck i systemet. Där kan du också fylla på systemet vid uppstart, så att hela slangen är vattenfylld från början.

• Gilla
Bengt Sandström
  • Laddar…
Inte helt hundra på att det är tätt, men upplever inte att det läcker på den sidan när sugslangen trycksätts när pumpen står stilla.
Saken är den att jag vill undvika att hoppa ner i gropen i tid och otid, det är ett jäkla meck att lyfta undan brunnslocket.

Systemet luftades så gott det gick vid uppstart men det verkar ju som att luftkudden tyvärr byggs på under tiden, som dessvärre verkar gå rätt fort.

Det verkar som att backventilen längst ned i brunnen inte håller tätf.
En idé vore att sätta backventil vid anborrningen, om inte så byt den i botten på brunnen

Jag tror faktiskt även den är tät.
Inser att jag inte har fått med all info, det är ju glasklart för mig vad jag menar :rolleyes:

När jag kör pumpen bygger den tryck, 4.6bar, när sedan pumpen slår av (med tryckbrytaren eller att jag drar strömmen) låter ett forsande(?) Ljud och trycket faller till 3.8bar när jag fått ut tillräckligt med luft ur systemet, eller ca 3bar när den strular.
Den klarar sedan av att hålla detta tryck i flera dygn.
Så jag tror systemet är hyfsat rätt (jag vet att jag har läckor i kopplingarna i pumprummet som jag ska åtgärda)

Tycker att det vore värt att prova med att köpa en ny tryckvakt.
Systemet håller ju tätt
Att det rusar tillbaks lite vatten Inledningsvis, mot brunn, är inte hela världen.

Så, tog ett klipp före och efter jag "luftat".

Jag har en sådan ”pumpautomat”. På den sitter det en backventil direkt på sugsidan.
Det löser troligen problemet. Anläggningen blir mer förlåtande med attest tappar vatten mot brunnen

Tror det blir så till en början, så får vi se om jag får bekymmer med dåligt flöde pga luften.

Så, nu har jag fått tummen ur och monterat en backventil direkt innan pumpen, och den behåller trycket vid avstängning.

• Gilla
Bengt Sandström och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.