Hej,
Jag har läst runt i olika trådar kring ämnet men inte riktigt hittat den variant jag har. Har ett nybyggt hus vari det brummar i ledningarna, men det gör det när kranarna stängs. Har provat att stänga olika "hårt" och visst kan jag kanske uppleva en viss skillnad men ljudet uppkommer i bägge fall. Tycker det är en tydligare vibration på kallvattenröret jämfört med det varma. Det som skiljer i detta fall är också att det brummande ljudet kan uppkomma 'slumpvis' när ingen kran/vatten tappas. Ska tillägga också att i huset finns en vattenberedare. Vad jag hittat hittills i andra trådar som möjliga felkällor är för långa rör, klämmor/ventiler som sitter fel samt backventil för vattenberedaren. Vad som förbryllar mig lite är att jag hade en rörmokare hemma tidigare varpå jag påtalade "fenomenet" men personen sa bara att den inte visste och syftade till att det troligtvis var luft. Ska inte en vvs-person vara behörig att kunna analysera och avhjälpa denna typ av fel eller vart ska man vända sig? Kan jag testa något mer utöver ovan för att lättare förstå vad/vart problemet är?