Jag installerade en nämnd ventil för ett par veckor sedan. Standardinställning är 3 bar från fabrik vilket jag sänkte till 2.5 bar. Detta för att mitt järnfilter (Ferroline) vill ha detta som max backspolningstryck för att inte riskera att spola med filtermaterial.
Högsta spoltryck är dock uppåt 3.5 bar (hur jag nu kan uppnå detta?!).
När filtret spolar normalt och fyller upp tanken med vatten visar ventilens manometer 0.4 bar och återgår till 2.5 bar när tryckkontakten slagit ifrån. Tanken i detta fallet är ett radonfilter, men det spelar ingen roll i sammanhanget; en magnetventil stänger när radonfiltret är fyllt och det är sedan manometern visar 2.5 bar.
Jag är tämligen säker på att ventilen är rätt inställd men jag tycker att luftinjektorn i Ferroline-filtret suger in mindre luft nu än tidigare, näst intill ingen luft.. där skall annars kännas ett sug om man sätter fingret emot intaget.
Jag ska plocka isär luftinjektorn igen och ev göra rent igen. Men övriga tankar kring vad jag bör göra? En viss oro över att om luft inte injiceras pga för lågt flöde är ju att massan förstörs (brunsten).
Brunnspumpen arbetar mellan 2.0-3.9 bar.