Skulle måla om en vägg i källaren och försökte lirka rollern bakom ett element som tydligen satt väldigt dåligt fast i väggen då ena fästet lossnade från vägg. Resulterat i att elementet nu hänger framledningen och i sitt andra fäste.
Nu vill jag gärna plocka bort elementet för att putslaga hålet och kunna hänga upp det igen. Har satt ett par kortare träbitar under som nån slags bärskydd.
Provade att skruva loss det från sina respektive in och utloppsrör och satte dit ett ändlock med tillhörande packning men fick det ändå inte helt tätt.
Elementet är tomt på vatten men ligger ju i källaren så misstänker att det blir en del vattentryck från resten av systemet (vattenburet). Cirkulationspump är avstängd.
Kännr mig inte så sugen på att tömma ut hela systemet på vatten men det kanske är enda lösninen? Eller behövs något mer än bara ett lock?
Nertill på T-kopplingen fanns någon form av skruv som kunde skruvas upp i röret (under ändlocket på nederkanten) men den tätar inte heller fullgott.
Oerhört tacksam för råd. Nu borde vara bästa tillfället att fixa detta när man inte behöver ha igång systemet.
Nu vill jag gärna plocka bort elementet för att putslaga hålet och kunna hänga upp det igen. Har satt ett par kortare träbitar under som nån slags bärskydd.
Provade att skruva loss det från sina respektive in och utloppsrör och satte dit ett ändlock med tillhörande packning men fick det ändå inte helt tätt.
Elementet är tomt på vatten men ligger ju i källaren så misstänker att det blir en del vattentryck från resten av systemet (vattenburet). Cirkulationspump är avstängd.
Kännr mig inte så sugen på att tömma ut hela systemet på vatten men det kanske är enda lösninen? Eller behövs något mer än bara ett lock?
Nertill på T-kopplingen fanns någon form av skruv som kunde skruvas upp i röret (under ändlocket på nederkanten) men den tätar inte heller fullgott.
Oerhört tacksam för råd. Nu borde vara bästa tillfället att fixa detta när man inte behöver ha igång systemet.
Bästa svaret
Du ska inte ha lock med packning på dessa anslutningar.
Radiatorproppar är rätt väg att gå!
Vilken diameter har rören?
Ögonmåttet säger 17mm, men det kan även vara 21mm.
17mm = denna propp:
https://www.bauhaus.se/radiatorpropp-g10-krom-2-pack
Radiatorproppar är rätt väg att gå!
Vilken diameter har rören?
Ögonmåttet säger 17mm, men det kan även vara 21mm.
17mm = denna propp:
https://www.bauhaus.se/radiatorpropp-g10-krom-2-pack
Jag gjorde en ganska temporär lösning tills jag fick bort och tillbaka elementet. Tog två snabbkopplingar och gjorde en cirkulation med en trädgårdsslang. Det forsade inte vatten men det var inte helt tätt. Så fick stå en liten burk under som tömdes emellanåt.Krilleman skrev:
Klicka här för att svara