5 167 läst ·
35 svar
5k läst
35 svar
Hjälp! Varningstext? Varmvattenberedare
Du kan inte få temperaturer som kan orsaka något sådant med värme pump eller vedpanna som uppvärmning. Det är om det finns elpatron i varmvattenberedaren det kan bli farligt.
Nu tänker du nog på filmen, som var lite extrem? I vanliga fall tar väl en värmepump upp varmvattentemperaturen till c:a 65-70 C ? Om så är fallet och man börjar med kallt ( +7 C ) vatten, så lär tryckhöjningen i ett slutet system bli ganska stort ( har inte räknat på det ) och kan då riskera att bränna någon om något brister.Joacimz skrev:
Tänker väl att först måste bervärmepumpenstrula så att den inte känner av hur varmt vattnet är utan fortsätter värma redan varmt vatten. Sen måste även ventilen strula så att den inte löser ut för att något ska hända.
Hade jag haft vedeldning eller liknande utan elektronisk övervakning hade jag nog resonerat anorlunda.
Densiteten hos vatten är 1:1 vid 4gr. Vid typ 80gr har densiteten sjunkit med 3%. Således väger 1L vatten ca. 970gr vid 80gr. Mao. så har vattnet ”svällt”, kan man säga så? 1L 4-gradigt vatten in i beredaren blir 3% mer eftersom densiteten minskar vid uppvärmning.
Min beredares säkerhetsventil jobbar ibland har jag sett. Kombinationen liten beredare (Nibe 100L) och ganska bra tryck på det kommunala vattnet gör att vid badkarsbad eller liknande där det blir ett stort utbyte av varmvattnet så öppnar 9-bars ventilen då trycket annars blir för högt.
Min beredares säkerhetsventil jobbar ibland har jag sett. Kombinationen liten beredare (Nibe 100L) och ganska bra tryck på det kommunala vattnet gör att vid badkarsbad eller liknande där det blir ett stort utbyte av varmvattnet så öppnar 9-bars ventilen då trycket annars blir för högt.
En gång per år skall säkerhetsventilen testas, jordfelsbrytare testas och kylskåpet dras ut och dammas/torkas av på baksidan. Då minimerar du riskerna i ditt hem och för dina barn!MariaiÖstergötland skrev:
Men vad säger ni egentligen, måste alla greja med varmvattenberedaren då och då? Vi köpte hus okt -18 och jag har aldrig rört varmvattenberedaren.
Och svaret på din sista fråga är: jfb kollas automatiskt några gånger/år när man tabbar sig och brandvarnarna kollas definitivt 1 gång/år när man har 3 barn iallafall.
Fungerande övertrycks ventil är bra prylar.. 1LITER vatten ger ca 1700 liter ånga
Att det inte smäller ofta i Sverige är flera.
El termostatet är 2st som skall bryta, först en drift ofta ställbar med ratt och en säkerhet sen (manuellåterställning )
övertrycksventilen på vattnet släpper ut det tryck / ånga som bildas om båda elektriska termostaten havererar
När "hemma meckarna" eller jag fixar allt firman med en cigg mungipan gör en snabbfix som i Sibirien " byglar den dåliga termostaten .. och den där ventilen som börjar läcka sen...pluggas..då händer det grejjer.
Då har man konstruerat en ny typ av pryl som vissa kallar bomb. Ett hölje som bygger upp ett enormt tryck och frigör energin på väldig kort tid ..
Men Det krävs att 3skydd felar eller sätts ur funktion.
Så varnings skylten är ganska relevant. Även om den är gammal.
Att det inte smäller ofta i Sverige är flera.
El termostatet är 2st som skall bryta, först en drift ofta ställbar med ratt och en säkerhet sen (manuellåterställning )
övertrycksventilen på vattnet släpper ut det tryck / ånga som bildas om båda elektriska termostaten havererar
När "hemma meckarna" eller jag fixar allt firman med en cigg mungipan gör en snabbfix som i Sibirien " byglar den dåliga termostaten .. och den där ventilen som börjar läcka sen...pluggas..då händer det grejjer.
Då har man konstruerat en ny typ av pryl som vissa kallar bomb. Ett hölje som bygger upp ett enormt tryck och frigör energin på väldig kort tid ..
Men Det krävs att 3skydd felar eller sätts ur funktion.
Så varnings skylten är ganska relevant. Även om den är gammal.
Ett överhettningsskydd är ingen termostat, även om många envisas med att kalla dem för det.
Klicka här för att svara