Vi har nyligen bytt ut den slutna avloppstanken i stugan mot en ny och ungefär samtidigt började det rinna undan dåligt i toaletten. Det försvinner men tar några sekunder även om man bara spolar vatten. Rören fram till tanken är orörda.
Var/hur hade ni börjat felsökningen?
1. Kan avluftningen på avloppsröret vara tät/för vek? (Se bild). Tanken har ingen separat avluftning än, men det blir samma fenomen även om man har locket till tanken öppet.
2. Kan det vara stopp i röret nånstans?
3. Kan det skjutit upp en sten eller nåt vilket gjort att första delen av avloppsröret fått lite motfall?
4. Nåt annat jag inte tänkt på?
Var/hur hade ni börjat felsökningen?
1. Kan avluftningen på avloppsröret vara tät/för vek? (Se bild). Tanken har ingen separat avluftning än, men det blir samma fenomen även om man har locket till tanken öppet.
2. Kan det vara stopp i röret nånstans?
3. Kan det skjutit upp en sten eller nåt vilket gjort att första delen av avloppsröret fått lite motfall?
4. Nåt annat jag inte tänkt på?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur tätt är locket på tanken? När vi fick begynnande stopp så brukade vi spola så att toaletten var full med vatten och sen öppnade vi locket till tanken. Då brukade det oftast gurgla till ordentligt och sen rann det undan. Ibland fick vi även täppa för luftningen för att få den effekten.
Är det tillräckligt mycket stopp kan det funka att spola ner en diskmaskinstablett på kvällen och även lägga en i toaletten som får ligga där till morgonen efter. Sen är det bara att spola någon/några gånger och hoppas att stoppet har lösts upp.
Är det tillräckligt mycket stopp kan det funka att spola ner en diskmaskinstablett på kvällen och även lägga en i toaletten som får ligga där till morgonen efter. Sen är det bara att spola någon/några gånger och hoppas att stoppet har lösts upp.
Tror locket är hyfsat tätt, men fenomenet uppstår även med helt öppet lock. Men förstår vad du menar, att testa bygga upp tryck.S hjulia skrev:Hur tätt är locket på tanken? När vi fick begynnande stopp så brukade vi spola så att toaletten var full med vatten och sen öppnade vi locket till tanken. Då brukade det oftast gurgla till ordentligt och sen rann det undan. Ibland fick vi även täppa för luftningen för att få den effekten.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Jag försökte rensa ett avlopp åt en vän i förra veckan. Använde en klassisk avloppsrensarsugkopp.
Stoppet, som spolbilsfirman sedan åtgärdade, var stenhårt men lika stenhårda var de över/undertryck jag uppbådade i avloppsledningen under mina rensförsök: Ett tydligt tecken på att den byggnadens avloppsluftning inte fungerade alls och kommer att bidra till nya stopp så småningom. När det gurglar i vasken är det ett tecken på att luftningen inte funkar.
Stoppet, som spolbilsfirman sedan åtgärdade, var stenhårt men lika stenhårda var de över/undertryck jag uppbådade i avloppsledningen under mina rensförsök: Ett tydligt tecken på att den byggnadens avloppsluftning inte fungerade alls och kommer att bidra till nya stopp så småningom. När det gurglar i vasken är det ett tecken på att luftningen inte funkar.
Klicka här för att svara