Hej på er! Jag har ett problem i min hyresrätt som vi nyligen flyttade till. Det är ett gammalt hus som är uppdelat på 3 lägenheter. Vi har hela övervåningen med 3st toaletter. Problemet vi har är att det blåser väldigt ofta här (ute på landet) och detta resulterar i att det verkar bli övertryck i avloppet. Såfort det blåser ute så luktar det som en fuktig jordkällare i lägenheten, främst från stora toaletten som är ansluten på den gamla avluftningsstammen. Det finns alltså en avluftning uppe på taket och en annan inne på en av toaletterna med vakuumventil. Om jag lossar vattenlåset i duschen så blåser det ur avloppet. Hyresvärden säger att det är fullt normalt att det luktar när det blåser för det är så naturlagarna fungerar. Jag kan även tillägga att det är eget avlopp, vet dock inte vilken sort.
 
S Sebastian Bob Andersson skrev:
Hej på er! Jag har ett problem i min hyresrätt som vi nyligen flyttade till. Det är ett gammalt hus som är uppdelat på 3 lägenheter. Vi har hela övervåningen med 3st toaletter. Problemet vi har är att det blåser väldigt ofta här (ute på landet) och detta resulterar i att det verkar bli övertryck i avloppet. Såfort det blåser ute så luktar det som en fuktig jordkällare i lägenheten, främst från stora toaletten som är ansluten på den gamla avluftningsstammen. Det finns alltså en avluftning uppe på taket och en annan inne på en av toaletterna med vakuumventil. Om jag lossar vattenlåset i duschen så blåser det ur avloppet. Hyresvärden säger att det är fullt normalt att det luktar när det blåser för det är så naturlagarna fungerar. Jag kan även tillägga att det är eget avlopp, vet dock inte vilken sort.
Nej det är inte normalt att luktar från avloppet vid blåst.

En lösning kunde kanske vara att installera en vinddriven fläkt på avloppet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.