Vi håller på att färdigställa nedanvåningen i vårt hus där vi rivit ut allt ner till stommen. I samband med detta tänkte vi dra ut vatten till en utkastare på trädgårdssidan.
Hur gör vi detta på bästa sätt?
Utvändig rördragning utanpå väggen med vanligt kopparrör, eller inne i väggen - och då rör-i-rör?

inne i väggen blir väl onödigt krångligt då ventilen för utkastaren oftast sitter inne i frostfritt utrymme. Det bästa är ju alltså att montera den där det finns vatten redan och dra synliga rör. På insidan alltså.

S Stefan1972 skrev:
inne i väggen blir väl onödigt krångligt då ventilen för utkastaren oftast sitter inne i frostfritt utrymme. Det bästa är ju alltså att montera den där det finns vatten redan och dra synliga rör. På insidan alltså.
Tänkte att det är snyggast att dra röret inuti vägg, men det är klart att det enklaste är att dra det utanpå väggen, så då kör vi så.
Kan jag använda PEX eller ska man ta kopparrör?
Krilleman Krilleman skrev:
Kopplingsskåp VUK finns ju att tillgå om du har möjlighet till dold dragning.

[länk]

[länk]
Mmmm, fint, men jag har ingen plats innanför ytterväggen där jag har tänkt sätta utkastaren - det är en trappa resp garderober i vägen innanför. Jag antar att meningen är att man ska kunna komma åt luckan.

Är det korrekt uppfatta att du på insidan av väggen har garderober? Föreslår att du sätter VUK i garderoben. Dra RiR till VUK.

S Skier12345 skrev:
Är det korrekt uppfatta att du på insidan av väggen har garderober? Föreslår att du sätter VUK i garderoben. Dra RiR till VUK.
Vi kan nog sätta den här ja. Så då drar jag enklast RiR på insidan utanpå innerväggen och ovanför garderoberna (bruna på bilden), rätt?

Rityt i svartvitt av en planlösning med markering av bruna garderober och elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman Krilleman skrev:
Kopplingsskåp VUK finns ju att tillgå om du har möjlighet till dold dragning.

[länk]

[länk]
Det blev detta och rör-i-rör inuti väggen, upp ovanför innertaket och genom tegelväggen till pannrummet där vattnet finns.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.