Staffans2000
Staffans2000: I nödfall går det att dra ut alla muffar lite, så det i ditt fall blir kanske två cm. "glipa" i varje muff. Rörkopplingarna blir då naturligtvis lite sladdriga, men packar man underlaget bra så är det inga problem. Staffan
9 svar · 6,4k läst
·
C
cpalm: [citat] Kanske en väldigt kort person som skall använda den? :thinking:
9 svar · 4,5k läst
·
johnnur
johnnur: Jag har haft sådana jäkla problem med pumpautomaterna på nya lantstället att jag... liksom pumparna... börjar tappa sugen. En av pumparna och varmvattenberedarna har jag fått byta ut. Frågan är om det är dags för de andra två? Jag har en större pumpautomat som suger upp vatten till dusch, handfat och wc via två filter och en varmvattenberedare i en separat stuga. Har fungerat
0 svar · 786 läst
J
jonaserik: Nya packningar gör underverk och ska då vara av fibertyp och dra till lite kraftigt.
1 svar · 2,2k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Frigolit över en markbädd? Det har jag aldrig hört talas om. Varför? https://www.byggahus.se/forum/threads/isolering-till-markbaedd-och-biomoduler.295653/ https://www.avloppscenter.se/kunskapsbank/3-tekniska-losningar-for-enskilda-avlopp/inledning-infiltrationssystem-och-markbaddar/sa-har-anlagger-du-en-infiltration-markbadd.html
1 svar · 748 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Köp en gumminippel som passar i muffen på avloppsröret i gjutjärn så att moderna plaströr kan anslutas. Ett annat alternativ är att kapa avloppssröret i gjutjärn under muffen (brukar gå bra med tigersåg och rätt blad) och dra på en övergångskoppling i gummi som tillåter anslutning av ett samtida (75 mm) plaströr. Typ denna (kolla yttermåttet på gjutjärnsröret):
4 svar · 1,8k läst
·
B
Bror9: [citat] Idag kommer inkommande sommarvatten in mot en inglasad altan före den finns två avstängningar som sedan grenar sig med pex slang under inglasade altanen . Idag finns ingen vattenmätare alla 35 stugor delar lika på vatten kostnaden, trots att vissa använder mer till te x har pool- bassänger eller vattentunnor som fylls. En pex slang går till WC/Dusch och den andra pex-slangen går
2 svar · 1,3k läst
M
Morgano: [citat] Tack för snabbt svar!
4 svar · 4,4k läst
mexitegel
mexitegel: Medborgarförslag? Du ska be om ett skriftligt beslut med bevärshänvisning om att just du (eller rättare din fastighet) är ålagd att ansluta dig till kommunalt vatten. Så länge du inte fått det behöver du inte bry dig. Och när du fått det så överklagar du.
7 svar · 2,3k läst
Koksmicke
Koksmicke: Spännande. Den ser inte så överdrivet gammal ut. Kanske har klarat sig tack vare den vart under vatten? Den varar inte varit använd på senaste 10-15åren iaf.
3 svar · 2,1k läst
·
O
olsjo: Lite vidare vinkel inifrån [bild]
10 svar · 4,3k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Vettig fråga! Så Velko: Hur mycket vattnar du egentligen? Och ett tips kan ju vara att ställa ett par tunnor under stuprören, och använda takvattnet till gräsmattan. https://www.blocket.se/annons/ostergotland/vattentunna__regntunna__plasttunna/89785563 Edit Se förresten detta tråd/quiz ang. kran- visavi regnvatten:
8 svar · 5,0k läst
J
jesper---: Kopplade bara in till pumphusets lilla trädgårdskran, allt går som det ska strömmar massa vatten men efter nän minut så slår säkerhetsventilen på, obs detta varförsta gången pumpen startas upp, ska jag kanske ställa av alla utlopp och låta expanderkärlet vänja sig vid trycket? Postar film senare idag
0 svar · 1,3k läst
J
joasag: [citat] Ja, min bild var lite otydlig, tanken är att bygga lådan så att kanten på avloppet blir 6cm från vägg. Så lådans storlek anpassas efter det. Slipper helst bygga ut väggen så som du föreslår, även om det är en bra idé. Det tar lite för mycket på rummet. Frågan är bara om det går att ha den utbyggnaden av avloppet tillsammans med en kommod. För det ska vara en kommod
12 svar · 8,5k läst
·
N
Nordjohan: Tack för svar. Ja jag såg att de gör det "nuförtiden". Dimensionen verkar stämma på muttern också. Gäller bara att hitta någon med rätt höjd för ingång, sitter på ca 330 mm . Det kanske finns någon standard ?
3 svar · 2,8k läst
·
H
hempularen: Hur det är med deras sensorer vet jag inte. Om vi börjag med gustavsberg. Fabrikatet är gammalt och välkänt, men främst för porslin, badkar, handfat WC osv. Är lite osäker på hur det är med deras blandare. FMM och Mora är svensk "byggstandard", har funnits länge med gott rykte. Grohe är en tysk motsvarighet, känt gammalt kvalitetsmärke. Här skall man kanske även nämna Hans
1 svar · 8,7k läst
S
Strömkaka: [citat] Tack för info.
14 svar · 5,3k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Ok, jag jag tänkte nog pem-slang egentligen. Är det en mjuk slang är nog ett vanligt t-kors bättre.
4 svar · 1,5k läst
J
Jensa86: Idag fick jag hem en backventil och lite snabbt testat verkar det fungera utmärkt och det är ordentligt med tryck i pumpen vad jag kunde se. Tack för all hjälp!
7 svar · 8,1k läst
Sebberthier
Sebberthier: hej, och tack för dit svar! Som du har gissat, jag vet inte så mycket om det. Jag ska köpa gängtejp imorgon.
2 svar · 3,0k läst
·
13th Marine
13th Marine: Aha. Där är inte så du kan sätta kopplingar på varje sida då? Annars beror det som sagt på vad du har för grundtryck och vilket flöde du vill kunna ta ut i andra ändan samtidigt.
5 svar · 3,3k läst
D
Daniel 109: Diskvatten räknas definitivt som förorenat. Även om det är lägre krav på hanteringen än toalettvatten.
47 svar · 12,2k läst
T
Torpgubben: Jag kom på att man borde kunna använda klor till en pool. Man tillsätter tydligen ca 30-45 g per 10 m3. Ett kg på Biltema kostar 100kr, så det blir nog billigast. Klorhalten klingar sen av på några dagar, sen kan man pumpa ur det bakteriefria slamvattnet. Som du skriver så får man blanda det separat och försöka röra runt i tanken så det sprider sig.
14 svar · 2,8k läst
·
Mac_attack
Mac_attack: Har lyft orosmomentet ventilen för inkommande vatten med föreningen, hoppas det är något man fattar beslut om att se över/åtgärda. En rörmokare drar nytt rör och sätter ballofix både för tvättmaskin och trädgårdsslang, löser kopplingen till svarta slangen. Går på 2500 kr totalt. Så får det här göras riktigt fackmannamässigt och gediget när tvättstugan totalrenoveras.
5 svar · 2,2k läst
·
C
Calore: [citat] Dina inlägg tolkar jag som att du VET hur man skall göra. Precis som ett proffs skulle svara. Men tyvärr så här du du fel. Men som tur är för TS så finns facit över hur man SKALL göra beskrivet i tråden ;)
35 svar · 11,8k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Ta någon som liknar den du hade innan. Fast längre. Det är inte så himla noga.
3 svar · 868 läst
N
Nisan: [citat] ja, men deras badrum och kök ligger inte ovanför mina, min lägenhet ligger åt sidan och jag har en egen halvtrappa upp. Jag ska kolla i källaren med.
14 svar · 3,4k läst
Quist
Quist: Hej. En gammal tråd men jag är lite nyfiken på hur det blev. Installerade du en genomströmningsvärmare? Jag gjorde några snabba beräkningar och om jag räknar optimistiskt (20-gradigt sjövatten in och 36-gradigt duschvatten) så kan du med 10A-säkringar ha ett maxflöde på 6 l/minut vilket är ganska lågt. Med 16A kommer man upp i 10 l/minut. Detta är dessutom teoretiska beräkningar
4 svar · 20,9k läst
4488x3261
4488x3261: [citat] Tack för svar, då blir det 0-4 stenmjöl
2 svar · 2,5k läst
tommib
tommib: Japp, precis så. Och ska det lödas så blir det snabbt väldigt dyrt. Pressböjar går snabbare men är fulare. Det är inte något under av estetisk perfektion, nej. Ibland behöver det dock inte vara det. Ibland är det inte värt att pröjsa några tusen istället för några hundra...
7 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.