Vatten & Avlopp
jonaserik: Ser lite lustigt ut med golvbeläggningen , verkar vara någon ny beläggning på golvet som nästan täcker luckan, säkerligen är det nog en rensbrunn för avlopp, har du provat att lossa tvingen, efter att skruven lossats ska den nedre delen vridas och gå fri från klackar som håller emot. Kan bli till att knacka bort en den av golvmaterialet för att vrida, Se till att det är rent där
tompax: [citat] Det där blev ju riktigt bra! Kan inte bli bättre! :ok: Ja, det är klokt att låta det vara öppet ett tag, och noga hålla koll på alla kopplingar, och undertill osv. Samt även ända ner på våningen under, så att det är tätt. Inte fel att dra på trycket så högt som övertrycksventilen tillåter, så ser man om systemet även är tätt under högre tryck. (y)
Vickan F: Vi har egen djupborrad brunn och för tre år sen gick hydropressen sönder så vi var tvungna att byta den. Efter ett år började även den nya krångla, trycket var för svagt. Den rörmokare som bytt hydropress kom och tittade och så att "ballongen" inuti inte utvecklade sig som den skulle. Han fixade det och allt gick bra ett drygt halvår. Plötsligt gick tryckströmbrytaren sönder så en
MartinOW: Kom du fram till någon bra lösning? Själv bor jag i tvåvåningsradhus i mitten av längan och funderar på att dra röret på fasaden, via kallvinden och ner på andra sidan till ett utkast där.
Lexington: Nja, säker kan jag inte va, men det är så jag minns det. Men den tvättmaskinen är bytt sen minst tre år tillbaka och inga problem längre.
alexander___: Hej, Efter att ha rensat svartmögel i pannrummet funderar jag nu på att byta isolering och tätning på några av rören (två köldbärarledningar och en ledning för inkommande vatten). Köldbärarledningarna är de horisontella i bild IMG_6686.jpeg och inkommande vatten är den vertikala. Problem jag vill lösa 1) Vid inkommande vatten sitter någon form av skydd som har lossnat. Däri går
PeterP: Har precis köpt hus med eget vatten(borrad brunn med nedsänkt pump) och har precis gjort två stick på ledningen direkt efter brunnen för bevattning och vatten till fåren. När jag slår på pumpen igen efter jag grävt färdigt får jag bara vatten i de nya två sticken när pumpen går. Öppnar jag kranarna på sticken när pumpen inte går kommer inget vatten. Men vattnet i huset funkar
joasag: Kan någon moderator flytta denna till VVS-avdelningen? Känns som den passar bättre där?
jonaserik: [citat] Det går inte, det blir en skiktning på en viss nivå och då måste man hitta hur högt över den nivån som man måste ha pump/slang på, är det dåligt med sötvatten så kommer saltvattnet att stiga samt blanda sig. Sen det med VP , det är bara slangar som ligger i hålet och inte grundvatten-VP som tar i ett hål och kastar i ett annat. Hejda dig lite meden pump för hålet,
Krilleman: [citat] Det börjar bli extremt få kvar som benämner en liknande koppling för dartkoppling. (y)(y)(y)
vvs?: Ok,alternativet är isf att köpa en billig dränkbar som klarar typ 30 m,kanske då.
corre: Eftersom rören är lösa kan du börja med att kolla så alla är hopskjutna korrekt. Efter det kan du se om det går att stumma till montaget med montageband eller konsoler. Läckaget kan komma från att pumpen inte orkar puma undan både toalett och dusch samtidigt tex, verkar som den stående delen har ett öppet stick, där kan det läcka ut. Prova att spola och duscha samtidigt som du
falkn: [citat] Där är ingen skillnad, men kommunernas VA bolag brukar kräva det.
tompax: [citat] Men kör på Tubolit då, eller annat märke för den delen. Det kan löna sig att ta en billigare men tjockare isolering till något sådant här. Eller kanske dubbla isoleringsrör om det är så billigt. Dvs. en som passar PEM-slangen och en som passar ovanpå den första isoleringen. Om det bara kostar "några kronor" per meter så kan det ju vara skön komfort sedan. Lycka till med
Stefan1972: Förvisso men det är lättare att fylla 5meter slang och få pumpen att komma igång än 50m slang om nu bottenventilen läcker. Ju längre slang det är ju kinkigare är det ju oftast att ventilen är tät.
Andreas_kalmar: Ser gammalt ut men gissar att den är ställd på 10.00 var 6e dag
Detraw: Tack för svaren, speciellt maccall för att du tog dig tid att skriva så utförligt! Jag har sneglat på scala pumpen också men var osäker om den kunde kopplas in efter hydropressen och på maccall låter det ju som det inte skulle gå :( Jag var och mätte trycket på hydropressen och den var på 1,35 men då har jag inte tömt den på vatten, är osäker om man måste tömma den för att
random_name: [citat] Lite så jag tänker när jag frågar för jag vill INTE göra om det får räkna på vad det kostar kontra att köpa ny slang
Myckling: OK, bra då vet jag. Det jag gjorde igår hände inte utan var bara som jag inbillade mig. Till TS: Oftast räcker det med att fylla luft men din beskrivning att pumpen hela tiden slår till och från indikerar att trycket snabbt går upp och ner. Jag hade exakt samma symptom och var tvungen att tömma hydropressen på vatten innan det gick att fylla på luft. Det är ett tips om steg 1 inte
hscn: Inga problem så länge du har lite fall på röret. EDIT: Exempel [MEDIA=youtube]DeW0CIAlbkA[/MEDIA]
pgoth: (y) Huga, 600.. det är tråkiga pengar.. Japp, enig, de skulle ha lite dimensionsfilter för att navigera i djungeln av kopplingar.
Stefan1972: seriekopplar man beredare så får man tänka till och se de som en tank istället. I den stora första ska du ha vatten in som värms som sen går ut till den andra som sen sköter om blandningen. På nåt vis lär du alltså ta bort ventilen på den första. Är de ihopkopplade så behöver du bara ha säkerhetsventil på en, dock lär det ju vara dimensionerat så de klarar båda i värsta
Mac_attack: [citat] Det har löst sig! Stämmer att ventilen strulade. För dåligt insatt i vad en "patronbackventil" är eller om det är en sådan vi har, men kan stämma att det var en sådan som ställde till det.
Stolsben: Hur går det? Blev det grävt för hand? Eller hittar du några under 18 år som är sugna på jobb i några dagar?
RoBo: [citat] Ja det skall vara konstant tryck, och inte komma vatten ur kranen.
4488x3261: Tack Protte för bra svar, lutar åt att det blir utan värmekabel då. Ska bara landa i vilken typ av isolering då det skiljde ganska mycket mellan EPS och XPS.
upa: Gick ut direkt och skruvade isär och fann den här lille gynnaren så inte konstigt att backventilen inte fungerat som tänkt.. [bild] Ja, det är med största sannolikhet jag själv som också lyckats få dit den när jag vridit och vänt på grejerna..:seenoevil: Nu fungerar allt som det skall igen. Tackar ödmjukast för hjälpen och kanske kan det hjälpa någon annan som försöker själv i
Torpgubben: [citat] Tack! Då är det helt enkelt ok delar men felmonterat. Skarven i bilden ramlade isär, den undre sitter så jag tror den är limmad.