ullet
ullet: Tack, blir nog en kort krök där då. Får inte till det med andra vinklar, bygger mer hur jag än gör.
3 svar · 5,4k läst
·
M
MagnusMaggie: Super tack.
9 svar · 2,7k läst
·
ådal
ådal: Du får försöka fila/såga av förminskningen/klämringen på blandarslangen så att muttern går att ta av utan att skada röret. Då har du kvar en 10mm ända som du sen kan fästa med förminskningen och nya muttern i kulventilen. Alternativt byta ut slangarna på blandaren ifall det är möjligt!
1 svar · 1,8k läst
·
L
Louise_a: Ska kolla upp det! Mycket tacksam för inspel på detta. /Louise
2 svar · 2,9k läst
P
Pellepax: Jag har ett dilemma. Jag skall ansluta en vägghängd toalett till avloppet i nya badrummet. Rörisen har dragit fram rör som avslutas med en 90 böj uppåt. Jag har tre val: 1. Trycka ned den medpackade 110/90 förminskningen från Grohe direkt i böjen. Här blir det lite problem då manschetten till tätskiktet riskerar att hamna precis i böjens övre del som inte är slät (se bild 1).
0 svar · 2,0k läst
·
T
thced: Jag installerade en nämnd ventil för ett par veckor sedan. Standardinställning är 3 bar från fabrik vilket jag sänkte till 2.5 bar. Detta för att mitt järnfilter (Ferroline) vill ha detta som max backspolningstryck för att inte riskera att spola med filtermaterial. Högsta spoltryck är dock uppåt 3.5 bar (hur jag nu kan uppnå detta?!). När filtret spolar normalt och fyller upp tanken
0 svar · 1,4k läst
ymmij12
ymmij12: [citat] Var lite där jag tänkte det skulle kunna vara bra
4 svar · 2,6k läst
·
13th Marine
13th Marine: Så, nu har jag fått tummen ur och monterat en backventil direkt innan pumpen, och den behåller trycket vid avstängning.
13 svar · 2,3k läst
·
Q
qwarty: Den gamla varmvattenberedaren slutade fungera och jag köpte en ny NIBE Eminent 55 liter. Idag har jag monterat den lodrätt och när jag satte på vattnet läckte det inifrån beredaren. Lossade plastlocket som sitter på undersidan och ser då att det läcker från en ändplugg. Jag vill förstås dra åt pluggen bättre men för att komma åt med skiftnyckeln behöver jag ta bort plastlocket
0 svar · 1,7k läst
A
A.Lindvall: [citat] Blir pem 25 och en 3g2,5 till pumpen
44 svar · 8,6k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: Det mesta " gojset" brukar väl ligga på botten, så att ta ur det och skölja runt med slang är nog tillräckligt.
3 svar · 1,2k läst
M
MEE-84: Och vad säger försäkringsbolagen om vattenfel, har IF blir premien lägre? Var väl något bolag som bekostade själva installationen också eller?
3 svar · 1,9k läst
J
jonaserik: [citat] OK jag är bara en del EL-motormekaniker och provrumsgubbe för EL-motorer i bakfickan
9 svar · 3,7k läst
T
Trrttsch: Hej! Jag är verkligen ingen rörmokare men gör ändå lite smågrejer hemma som att laga läckande element, bytt kranar och sänt. Har använt lin och pasta som brukar finnas att köpa som ett kit. Nu var linet slut och jag köpte nytt på Biltema och det linet känns mycket grövre. Har jag köpt fel sort eller är det bara olika kvalitet? Det känns lite svårare att arbeta med.
0 svar · 3,1k läst
Krilleman
Krilleman: Kvällsläsning: https://ulefos.se/product/servisventiler/ https://ulefos.se/wp-content/uploads/2019/02/ULEFOS-Servisventiler-med-tillbeh%C3%B6r-2019.pdf Här är alternativen om 900 inte är tillräckligt litet på höjden: [bild]
7 svar · 3,5k läst
·
W
wilmey: Tusen tack för hjälpen! Ska kika på det
3 svar · 1,9k läst
J
jonaserik: [citat] Det enda som kanske ge svar på det är att koppla ur slangen vid borrhålet och pumpa med fritt fall, töms inte brunnen då så har du minst 1 m3 tillflöde på hålet eftersom det inte blir tomt. Annars bara upp med pumpen och ner med en som har mycket större kapacitet, men det är en riktig överkurs att göra så. Normalt så brukar borrarna provpumpa för att ge en indikation på
7 svar · 5,7k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Direktutsläpp i dike från slambrunn, ungefär som du har, var rätt vanligt under 1900-talets första hälft. Det funkar bra under sommarhalvåret rent reningsmässigt men precis som du skriver så luktar ju det rötade vattnet från slambrunnen en hel del. Är det WC-avlopp inblandat så ökar också risken för smitta när avloppsvattet rör sig i öppna diken. Av de skälen bytte man till
4 svar · 4,1k läst
·
B
Bosse12: [citat] Glömde. Det är bråttom det här. Om du väntar så kommer vattnet att stå kvar längs husväggen ( om du inte har Platonmatta etc utvändigt som fuktspärr ) . Snart finner vattnet en spricka i källarväggen och du får ett fuktgenomslag som skrämmer en köpare. I vissa fall är källarväggen isolerad och då stannar vattnet därinne och det börjar mögla. Så snabba på med ditt
27 svar · 8,6k läst
richardtenggren
richardtenggren: @Krilleman har du några inputs? :)
1 svar · 891 läst
·
B
boohoo: Det är iaf den jag beställt, får helt enkelt plocka väck den o kika på rsk numret på. Det hade väl iof inte förvånat mig då det gått fullkomligt troll i dom två senaste beställningarna från rinkaby.
4 svar · 5,0k läst
·
R
robinnn: Hej Det verkar som att min vattenpump har lagt av, den låter när jag startar men det kommer inget vatten. Jag har även en tank/behållare uppe på med någon sorts tryckmätare på. Kan den behållaren också gå i sönder? Eller det brukar vara pumpen? Köpte huset i höstas och hade inte en tanke på att ta in den i vintras när det va minus...‍♂️
0 svar · 1,3k läst
·
T
tyravz: Ok, jag ska försöka kolla övriga kopplingar då. Tack!
6 svar · 3,6k läst
Evakarin54
Evakarin54: [citat] Kanske det, vi får försöka ta reda på det.
6 svar · 1,8k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: [citat] Lite sent svar, men om reservdelen kostar 1500:- och en helt ny pump kostar ungefär hälften, så är det väl ingen tvekan om att en helt ny pump är bäst.
25 svar · 3,7k läst
·
M
mim_housey: Hej @Krilleman ! Nu var det jättelängesen du skrev det här.... Men är det här nånting som du tycker funkar fortfarande? Vill montera badkars pip (och duschslang) från befintlig installation som är 110cm hög- så tänkte testa ditt förslag- om det är fortfarande en rekommenderad lösning :) [citat] [citat]
9 svar · 11,2k läst
·
E
_Elman_: Hade gamla lock som slamsugaren rullade och knuffade lite omilt så det sprack och hamnade brunnen ,inte dagens standard diameter givetvis. Tog lite armering och najtråd och gjöt nya lock,Tog en osb med lite byggplast på och en masonit remsa runt som skruvades i några 45x45 klossar .
6 svar · 5,5k läst
·
apotekarnes
apotekarnes: [citat] Du kan köpa en helt vanlig hydropresstank och och koppla på systemet. Det räcker med en mindre modell typ 60l. Du behöver ingen extra pump. Det låter som om du inte har speciellt stor erfarenhet av rördragning. Har du någon bekant som kan hjälpa till med själva installationen?
13 svar · 2,0k läst
Q
qbase: Vi har en spartansk liten sommarstuga från 60-talet där det inte finns något vatten indraget i stugan. Vi diskar utomhus med två diskbaljor. Men nu ska vi montera ett litet IKEA-kök med en diskbänk inomhus och jag har börjat fundera på hur ett framtida avlopp skulle se ut. Vill förbereda för ett sådant medans vi byter golv och när köket inte är monterat... Jag tänker mig enklast
0 svar · 2,7k läst
D
DanielX: Eftersom röret är slutet när locket är på är det troligtvis någon form av rens- eller inspektionsrör (har dock inte sett liknande vid andra tomter/hus). Iom att muren och markutfyllnad kommer högre upp blir det väl till att förlänga röret ca 2dm och möjligtvis först kapa och göra en 45 graders lutning inåt så muren ska kunna vara där, alternativt bygga in röret i muren (eller
3 svar · 1,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.