Byggahus.se
Nu måste jag delge mitt stora misstag när jag bytte ut min gamla gjutjärnsbrunn till en purus i tvättstugan.
Då jag bilat bort betongen runt den gamla golvbrunnen så sprack den nästan omedelbart. Jag noterade bara att det fanns ett rör synligt av plast som anslöt ganska högt upp på brunnen.
Jag sköt på en muff på plaströret och anslöt den nya purus-brunnen. Efter alla konstens regler fixerade jag brunnen och stöttade upp avloppskopplingarna, sedan fyllde jag upp med finbetong.

Nu till min tabbe...
Jag fortsatte ivrigt med flytspackling och klinkers över golvet i källaren. Jag kontrollerade brunnens funktion först efter flytspacklingen, cirka 3-4 liter vatten försvann ned i avloppet, kannon tänkte jag och fortsatte med klinkers.
Nu är golvet färdigt men vattnet rinner inte längre undan... :sweat:
Efter att idag gått ned med en inspektionskamera så har jag kommit fram till att de plaströr jag monterat brunnen på är tillopp av vatten från tvättmaskin och ho... De 3-4 liter vatten fyllde endast upp ledningen med vatten som torkat ut under tiden renoveringen pågått.

Avloppet är alltså kopplat på detta vis:
Renoverad tvättstuga med felaktigt kopplat avlopp och vattenrör synligt på klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför man inte anslutit till stammen från köket till höger i bild är för mig oförståeligt.
Som det är gjort nu är ju lutningen på avloppet fel för att ansluta mig på stammen men skulle detta vara en OK nödlösning eller kommer det bli ordentligt med vatten stående?
Jag är ju inte jättesugen på att bila bort mer klinker och betong än nödvändigt och vill i det här läget ta den enklaste och mest ekonomiska vägen ut. Tacksam för alla råd!

A
Hur tänkte du göra som nödlösning menar du?

Nödlösningen är alltså att ansluta de uppstickande avloppsröret i bild till stammen som går ned i plattan alldeles till höger om denna.
Det är som sagt fel lutning på röret som ansluter mellan brunn och uppsticket och därför undrar jag om det är en dålig idé.

Låter inte alls som en bra ide. Varför inte bila upp nya brunnen och ta bort lite klinkers och anslut den som du ska? Det räcker kanske med 50x50cm.

Om du bara såg ett rör vid bytet, var rann vattnet tidigare då?

Det är väl så att från tvättmaskinen går ett rör till golvbrunnen som är tänkt till en spygatt (slavgolvbrunn) och utloppet från golvbrunnen ligger djupare.
Fördelen är att det inte behövs ett eget vattenlås till tvättmaskinen och golvbrunnen torkar inte ut.

Lutar åt gör om gör rätt, som det är nu måste du ha ett öppet avlopp under golvbrunn och betong.

Protte

Det låter som en synnerligen dålig idé
Oavsett så behöver du göra något med det avloppsröret som brunnen var ansluten till.
Eller är vattenlåset på den gamla brunnen fortfarande kvar under den nya?
Av din beskrivning så låter det som om du bara spräckt brunnens övre del, plockat bort det, och anslutit den nya brunnen till tilloppet från tvättmaskinen.

Stefan N Stefan N skrev:
Låter inte alls som en bra ide. Varför inte bila upp nya brunnen och ta bort lite klinkers och anslut den som du ska? Det räcker kanske med 50x50cm.
S Stefan1972 skrev:
Om du bara såg ett rör vid bytet, var rann vattnet tidigare då?
Det är just detta som är kruxet.. Jag är rädd för att den gamla brunnen släppte avlopp rätt ut i marken, ned under plattan. Jag har letat med inspektionskameran efter en anslutning till den gamla brunnen men jag kan inte finna någon sådan. Dessutom fann jag ingen anslutning i botten av den gamla brunnen, här fanns bara packat grus från gjutningen av plattan misstänker jag.

prototypen prototypen skrev:
Det är väl så att från tvättmaskinen går ett rör till golvbrunnen som är tänkt till en spygatt (slavgolvbrunn) och utloppet från golvbrunnen ligger djupare.
Fördelen är att det inte behövs ett eget vattenlås till tvättmaskinen och golvbrunnen torkar inte ut.

Lutar åt gör om gör rätt, som det är nu måste du ha ett öppet avlopp under golvbrunn och betong.

Protte
Helt korrekt analys.
Gör om, gör rätt innebär nog för min del dra ett nytt rör från golvbrunn vidare till närmaste stamm vilket förmodligen då blir in till pannrum.

Då blir det ju som du säger att gå in på huvudstammen men jag hade gjort det på rätt sätt så du har rätt fall på röret, även om det innebär att du måste bila upp mer klinkers.
Vet du hur det går i plattan? Det går ju i en böj vid golvet, kan man se vart det tar vägen?

Jag håller med, det känns fel att koppla in sig med fel fall. Stående vatten som medför ett evigt rensande i avloppet... Det som gör att jag ändå överväger det är tidsaspekten för att göra om detta.

Vad jag kan se från inspektionskameran så går stammen parallellt med anslutningarna för tvättmaskin och ho cirka 2-3 meter för att sedan göra en 90 graders böj åt vänster (i riktning mot golvbrunnen). Röret fortsätter ytterligare 1-2 meter men efter detta kan jag inte se särskilt mycket mer. Jag har tänkt fortsätta undersökningen ikväll, jag gissar att den ansluter till en ytterligare stam som kommer ned i rummet intill ("bakåt" sett i bilden).

Nu äntligen har jag fått ordning på detta!
Idag fick jag hjälp att bila upp runt brunnen och precis som GoC skrev:
GoC GoC skrev:
är vattenlåset på den gamla brunnen fortfarande kvar under den nya?
.
Hittade idag vattenlås och kunde följa detta till en anslutning som ligger på köksstamen. Frid och fröjd, rejäl tabbe från mig att missa detta bara :oops:. Det ser idag ut som nedan:

Golv med uppbilat område runt en avloppsbrunn, betong och rör synliga.
Skapa konto

Byggarbetsplats med uppbilat betonggolv som visar avloppsrör och en delvis synlig golvbrunn.
Skapa konto

Nu återstår då bara att hitta en passande brunn. Avlopp från tvättmaskin och vask är ett 50mm rör genom betongen och utloppet på brunnen är 75mm. När jag tittat på golvbrunnar med sidoinlopp är dessa 30mm i diameter och det känns fel att gå ned i dimension, korrekt?

Vidare undrar jag även om det funkar med exempelvis https://www.purus.se/produkter/produkt/vage-oe150-mm/ för mitt ändamål? Blir inloppet före vattenlås på denna modell eller behövs ex. en spygatt och ett P-lås?

Den brunnen ser ut att vara ypperlig för ändamålet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.