N
Nannito: Hej. Jag är tacksam för ert hjälp och information. Jag undrar till vilken sort kulventil ska jag byta mina trasiga ventiler enligt bilden?. Tack [bild]
0 svar · 788 läst
·
D
Daper80: Det ska tilläggas att efter att spolbilen hade varit hos oss och spolat rent avloppet så gick det tre veckor och sedan var det stop i samma rör igen. Jag tror att det antingen beror på att det är bakfall på röret eller att klacken där nytt rör möter det gamla gör att det samlas papper och skit där och efter ett tag kommer allt ner i röret samtidigt.
1 svar · 781 läst
G
Guybrush666: Jag la nog denna fråga i fel del av forumet tidigare nytt försök här. Vad är det jag ser här på toppen av min Nibe compact cu 300?
0 svar · 1,1k läst
·
G
Guybrush666: Jaha det var inte svårare så. Trodde man kanske behövde kontrollera att den öppnar vid rätt tryck. Tack
2 svar · 2,0k läst
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Du fäster den ordentligt på baksidan. inne i garderoben med vad du råkar ha till hand. Några svep med stift, spikar, patentband. Ja, bara fantasin sätter gränser. Var kreativ! Staffan
7 svar · 4,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Det blir prima, men använd även korta M22-vinklar så blir det lättare för dig, passar direkt på etthålsventilens anslutningar och muttrarna passar på denna också! (y) 6606037 Tex kan den köpas här: https://www.hornbach.se/shop/Radiatorvinkel-K22-kort-6606037/8696386/artikel-detaljer.html
2 svar · 2,6k läst
·
J
joasag: [citat] Ja men du får inte sätta en rörmanchett om det inte är 6cm från vägg. I mitt fall är det 1cm från vägg. Därför ska jag sätta två 45g vinklar för att flytta röret från väggen. Har ingen möjlighet att bila golvet eller dra i väggen just här. https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/3
6 svar · 3,6k läst
·
H
Hegge_: Hej. Installerade en sådan förra året. Otroligt gött med varmvatten utomhus så stå på dig kring installationen! Nackdelen är som sagt att den inte är självdränerande med koppling till trädgårdsslangen på. Jädrigt lurigt på vintern när man använt den och glömmer skruva av kopplingen. Har funderat på om det finns någon koppling med större innerdiameter som skulle medföra att
5 svar · 5,3k läst
·
H
Huset vid sjön: Om du kopplat in tex en tvättmaskin direkt på en blandare så kan vatten läcka över mellan varmt och kallt. Det borde kunna ge en bismak på vattnet. Delar du och grannen kallvatten på övervåningen kan även han vara boven
1 svar · 1,4k läst
L
lillePer: Hej Vill kunna styra varmvattenblandningen som jag har från garaget ut till poolen med hjälp av 1-10V så jag kan styra det via Plejd Appen. Typ 1V bara kallt vatten och 10V enbart varmvatten. Gärna oxå en på/av funktion via relä. Vet inte riktigt vad jag skall leta efter för grejer. Någon som har något förslag?
0 svar · 575 läst
H
HaWa: Tack för svar. Jag köper kopplingar som går att trä på 12 mm kopparrör, då vet jag att jag går i mål. Mvh Hans
3 svar · 2,3k läst
J
johan_paz: När man bara tar små skvättar, skulle det stå. Autocorr. Verkar inte gå att editera första inlägget.
1 svar · 663 läst
L
lindquist_o: Hej Vi sju har idag en samfällighetsförening då vi äger en liten markbit samt har en brygga gemensamt. Det blev därför naturligt att vi även hanterade sommarvattnet via denna. Finns dock inte i några stadgar el likn att vi har en anläggning för sommarvatten. Det var bara ett enkelt sätt att hantera det. Betalar varje år en summa som täcker kostnader för brygga och
2 svar · 2,1k läst
A
AndreasK: [citat] Tänkte återkoppla lite nu efter 13 år. Drog upp pumpen i helgen för att motorskyddet löste. Vajern har slipats ner och gått av samt kabeln är skadad. Så, nu blir det mjustart nör kabeln är bytt... Förslag på mjukstart?
4 svar · 6,3k läst
imported_Mogge
imported_Mogge: Det blå är väl elkabel till pumpen som hänger i brunnen. Hålen du pratar om ska bara dränera ut vatten så det inte står vatten runt om som kan rinna ner i foderröret/brunnen. Ta bort leran du. Så länge inte ytvatten står och dämmer under locket är det lugnt.
6 svar · 3,5k läst
·
D
DART-97: Hej! jag och min sambo har ett litet suterränghus ute i ett sommarstugeområde. Grannen ca 50 meter bort ovanför oss vill anlägga en bdt ca 35 meter ovanför vår dricksvattenbrunn vilket spontant känns riskabelt. Enligt avloppsguiden.se så bör en bdt inte ligga närmare än 50 meter från en brunn om marken lutar mot det så självklart kommer jag yttra mig om det i ansökan kommun
0 svar · 1,1k läst
·
K
KjellTimell: Halloj, Försöker hitta en lathund på excenteravstånder om man S'ar låt säga 2st. 30 graders böjar med dimension 110. Skulle behöva göra en nivåändring på styvt 7cm i detta fall och försöker klura ut vilken vinkel på böj som är mest lämpad :D
0 svar · 593 läst
M
MagHam: [citat] Vilket ansvar det vilar på mina axlar ;) Den kommer nog att bli bra. Du får gärna rapportera sen.
12 svar · 6,7k läst
S
Sussi H: [citat] Ja, att slippa gängtätning låter bra. Tack, ska kika på dem.
8 svar · 1,9k läst
Krilleman
Krilleman: Din röris har inte koll tråkigt nog. Detta skåpet är INTE tänkt att monteras i rum med tätskikt. Men man måste ansluta matande slangar från botten för att uppnå funktionen med dränaget till fördelarskåpet. Står klart och tydligt i instruktionen som du länkar till: [bild] Som Leif skriver så är det enklaste nu att lägga i ett vattenlarm! (y)
2 svar · 4,6k läst
·
D
DR_Gonzo: Jag vet inte riktigt var jag skulle lägga tråden men jag gör ett försök här. Bilden visar inkommande vatten, radkrets och VVC där det kommer upp från grunden. Här är jag lite sugen på att dra två nätverkskablar. Hur kan gör jag det så det blir rätt och riktigt? Tanken är att sätta ett vp-rör och låta det gå upp långt över sargen och täta med silikon. Det svarta i botten
0 svar · 1,2k läst
·
M
martinradbo: [citat] Jag insåg det så det blir ett LK skåp med fördelare istället. Varför så grova rör? Tja, det är inte jag som dragit dem, men till deras försvar kan man kanske hävda att det är matarledningen från stora huset till förrådet som vi pratar om. Sen att det bara ska vara en vask + en utkastare där är ju en annan sak.
2 svar · 2,0k läst
H
Hästbonden: [citat] Jag som trodde jag fått svar ! :( :P
3 svar · 1,7k läst
·
Fotografen
Fotografen: Använd lin och locherpasta så blir det enkelt.
3 svar · 1,6k läst
·
Krilleman
Krilleman: Jag använder nästan alltid vanlig fogsvans för att kapa avlopp på småjobb. Dessa brukar vara fördelaktiga i pris om man råkar såga i sten,berg,spik eller annat. Då behöver man inte skämmas för att ta en ny. [bild] Större arbeten vid byggen/husgrunder eller dylikt är det alltid batteritiger som gäller: [bild]
6 svar · 2,2k läst
N
Nils1233: [citat] Absolut, vad vill du se? Har tyvärr ingen erfarenhet av detta..
2 svar · 794 läst
ClasseClas
ClasseClas: Den här frågan var visst upp för 1 år sen och då blev konklusionen - det beror på, https://www.byggahus.se/forum/threads/vilket-hall-ska-en-klaemringsplugg-klaemringspropp-sitta-pa.344006/
19 svar · 3,1k läst
·
David Eriksson
David Eriksson: [citat] Det här är väldigt likt som jag gjorde tillslut.
5 svar · 8,3k läst
A
Allmänobildad: Bygg på den väggen med 28/34/45 mm så att bockfixturerna får plats. Annars är det väl ingen fara med värmerör i ytterväggen. När det är kallt ute så är ju rören varma och frostskyddade
3 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.