Hej!

Min stilla fråga är om det är någon som vet om ett galvat rör hade fungerat att använda som skivstång?

Eller gör vikternas tyngd* att röret kommer att böjas och till slut knäckas?

Vad tror ni?

Jag för snål för att lägga 1-2000 kr för en ny skivstång.

*Jag är inte superstark, så vi snackar inte någon jättetyngd, kanske 35-40 kg på varje sida.

Funkar fint men hur skall du få fast vikterna?

Beror väl på diameter och godstjockleken..

Ett 25-30 mm rör med 2 mm gods böjer man nog inte med 40 kg i varje ända om man inte rycker...

Ytbehandlingen är mindre viktig än rörets diameter, godstjocklek och längd. Vad snackar vi om för dimensioner i det här fallet?

Beror ju helt och hållet på vad du ska använda den till.

Hej alla!

Tack för svar.

Galv gängrör DN25 (33,7x3,2mm)

eller

Galv gängrör DN25 (44,2x3,2mm)

Längd, ca 200-220 cm.

Sudo
Vad menar du? Den ska användas i träningssyfte? Om du menar vilken typ av övningar, sååå, framför allt bänkpress.

En normal 20 kg skivstång har en mittdel på 28 mm och ändarna där vikterna sitter är 50 mm. Du vill väl knappast ha 44 mm grepp tänker jag mig. Om du ska bänka under 100 kg så lär hållfastheten inte vara ett problem med något av rören.

G Guson skrev:
En normal 20 kg skivstång har en mittdel på 28 mm och ändarna där vikterna sitter är 50 mm. Du vill väl knappast ha 44 mm grepp tänker jag mig. Om du ska bänka under 100 kg så lär hållfastheten inte vara ett problem med något av rören.
EDIT: Då kanske man ska gå ner till Galv gängrör DN20 (26,9x2,6mm) istället. Funkar detta måntro?

Redigerat:
T
Gymkompaniet har skivstänger för 500 spänn. Visserligen bara 130 cm, men det lär ju vara bättre än galvade rör på ungefär alla sätt.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Med lätta vikter kan det säkert fungera. Själv hade jag aldrig vågat marklyfta med något sådant, inte ens 100 kg. Finns historier om människor som dött när billiga kinastänger spruckit på mitten och skickat vassa flisor upp i halsen. De skivstänger du köper är ofta godkända upp till en viss vikt. Riktiga stänger som Eleiko klarar över 1000 kg vilket inte särskilt många har behov av :/

En viktig finess med en riktig stång är även att delen där viktskivorna sätts kan rulla på ett kontrollerat sätt, detta gör att du inte får några okontrollerat rullande skivor. Har även för mig att det kan bli jobbigt med motsatsen, alltså att skivorna inte kan rulla alls ifall du exempelvis bicepscurlar.

tack för input!

Galv kan vara lite "vass", och det är Zink - inget jag skulle gilla att krama med fuktiga händer, med risk för att man sedan torkar sig i pannan, rinner i ögonen, äter något med fingrarna etc.

Ta hellre vanligt blått rör - rent stål.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.