Hej!
Läser en del här men skriver nästan aldrig. Ser dock att det är flera som bilar här så ni har säkert den kunskapen jag söker.
Vi har en gammal tvättstuga, toalett och dusch i källaren (förmodligen oisolerad grund, -76). Har tänkt riva ut allt, bila upp och göra om. Har läst en hel del och kan regler runt våtrum, kan gjuta, flytspackla, lägga klinker/kakel, koppla vatten, men har inte haft med avlopp att göra (bara bytt brunnar) och har inte heller bilar runt rör. Nu till frågorna. Hur känsligt är rören när man bilar? Hur frilägger man stammen på bästa sättet utan att skada den?
Vi vill ändra om planlösningen helt. Hur och vad ska vi tänka på. Länka gärna information/böcker/annat som man bör läsa. Bifogar bild på hur det ser ut och och hur vi tänkt oss. Är det möjligt eller behöver man bila under väggarna som vi tänkt behålla? (Tänker att det kanske inte är bästa med en 90 graders sväng från toan, eller?) Bör vi passa på och koppla in en spygatt i bastun? (Har ingen avlopp där nu)
Om ni har bättre förslag på planlösning så får ni gärna posta det också. (Just nu är toan precis vid stammen) Det är en del synliga rör i taket och fjärrvärmecentralen i nuvarande tvättstugan så vill ha kvar den som ett eget rum pga det. (Och bastudörren ska bytas till en snyggare OCH så den öppnas åt andra hållet)

• Handritad skiss med planlösning för en källarvåning inklusive bastu, tvättstuga och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av planlösning för renovering av källarvåning med toalett, tvättstuga och bastu.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svar från en novis, ta det för vad det är...

Har själv fått info att vissa rör från 70-talet har visat sig ha en funktionell livslängd av max 50 år, de är med andra ord slut.

Typiskt är i så fall att de är väldigt sköra och kommer att spricka redan när Du bilar i närheten...

Men det gör inget... När Du lägger om hela plattan är det idag ändå självklart att Du förnyar samtliga avloppsrör med den åldern.

Eftersom Du tänker flytta om olika anslutna saker är troligen de gamla rören inte på bra ställen heller... Fundera t.ex. på var avloppet går ut ur huset.

Troligen behöver Du lite "tillfälliga rör" att brygga över med under arbetet, för att inte bli överraskad när familjen bor i våningen ovanför... I bästa fall rör som sedan kan användas i den nya plattan när all bilning är avslutad och det börjas med återuppbyggnad.

Alltså, vi är med på att alla rör och avlopp ska bytas ut, det vi mer funderar över är själva stammen och hur man gör med den. Vi vill ändå ha kvar den och de eventuella kopplingar som finns förutom de vi ska byta. Går det?

Bor ni i villa eller lgh?
Villa så skulle jag byta allt.

I villa. Vad innebär att byta allt? (Praktiskt och prismässigt?) Kommer det ”förstöra” dräneringen (det gjordes en för 5 år sedan, vi köpte för 3 år sedan)?

Bästa svaret

L Lexii skrev:
I villa. Vad innebär att byta allt? (Praktiskt och prismässigt?) Kommer det ”förstöra” dräneringen (det gjordes en för 5 år sedan, vi köpte för 3 år sedan)?
Byta allt inomhus antar jag att han menade. (Allt som ligger under plattan. Rör som är stående upp till övervåning lär det inte vara något problem med. Kapa de strax över golvet och gör en övergång till plast. Där det går ut ur huset får du välja hur du gör. Det är antingen plaströr i marken eller cementrör om de inte bytts sedan huset byggdes. Cementrören funkar hur fint som helst om det inte vuxit in rötter odyl. Strax innanför muren så lär cementröret vara skarvat till gjutjärn. Gör din övergång till plast på samma ställe.

P petererlandsson1194 skrev:
Byta allt inomhus antar jag att han menade. (Allt som ligger under plattan. Rör som är stående upp till övervåning lär det inte vara något problem med. Kapa de strax över golvet och gör en övergång till plast. Där det går ut ur huset får du välja hur du gör. Det är antingen plaströr i marken eller cementrör om de inte bytts sedan huset byggdes. Cementrören funkar hur fint som helst om det inte vuxit in rötter odyl. Strax innanför muren så lär cementröret vara skarvat till gjutjärn. Gör din övergång till plast på samma ställe.
Vi hade spolat/haft inspektion av rören vid renovering av badrummet på bottenvåningen och allt såg bra ut. En av anledningar till varför vi inte känner för att göra stambyte.
Utomhus, förutom en relativt ny dränering är det dessutom en ganska stor altan på den sidan som rören förmodligen är på.

L Lexii skrev:
Vi hade spolat/haft inspektion av rören vid renovering av badrummet på bottenvåningen och allt såg bra ut. En av anledningar till varför vi inte känner för att göra stambyte.
Utomhus, förutom en relativt ny dränering är det dessutom en ganska stor altan på den sidan som rören förmodligen är på.
Jag är osäker på vad du menar med "stammen" men det minsta du bör göra är att byta ut samtliga rör under golvet där du tänker renovera ovanpå så du inte om några år får stopp och att man då upptäcker att rören är sönderrostade och trasiga.

Precis som flera andra skrivit redan så finns ingen anledning att spara några rör alls om du ändå ska bila golven. ”Stammen” är ju inget speciellt utan bara ännu ett ”avloppsrör”.

lägg nytt så mycket som går.

när jag bilade min källare lyckades jag i stort sett frilägga alla gamla gjutjärnsrör - sprack på några ställen men gjorde tillfälliga lagningar. Sen bytte vi allt ända ut till gatan innan vi lade igen golven.

Spygatt i bastun eller inte finns det en hel del skrivet om. Jag körde golvbrunn istället. Om man inte bastar på länge får man pytsa i lite vatten i vattenlåset bara. Spygatt blir mer känsligt för lukt....

Du behöver inte oroa dig för dräneringen. Den har ingenting med avloppet att göra!
Hur gammalt är huset?
Du behöver inte byta alla rör. Men den stående stammen är den ingjuten?
Annars skulle jag bytt den när allt är öppet. Men som någon skrev byt ut alla rör i golvet i badrummet. Allt annat är snålt. De kostar inte mycket i förhållande till hela renoveringen. Då vet du att badrummets rör är bra.

Med stammen menar jag ett stort röret som går genom båda våningar, som alla andrar rör rinner ut till och som sedan går ut ur huset och fortsätter till gatan, på samma ställe där den går ner i grunden antar jag.
Så för att specificera en fråga ännu mer - kan man bara byta ut den inomhus. Kan kopplingen till utomhus skadas när man bilar. Vad händer om den är inte tillräckligt långt ner för att få till lutningen? (För nu är alla avloppen i källaren Max 1 Meter ifrån den). Vi vill flytta en av de till ca 3 m ifrån och eventuellt med en 90graders vinkel (för att slippa bila upp bastun) - går det?

Det går bra att bara byta en del av stammen. eller koppla om. (bara man pluggar det gamla utloppet :D )

Det är inte ovanligt att man bara byter ut delar. Man byter ut allt eftersom.

Tack! Men blir det möjligt när stammen är ingjuten? Är rädd att vi kommer behöva gräva utomhus. All byte inomhus är vi med på.

B Byggdjuret skrev:
Det går bra att bara byta en del av stammen. eller koppla om. (bara man pluggar det gamla utloppet :D )

Det är inte ovanligt att man bara byter ut delar. Man byter ut allt eftersom.

L Lexii skrev:
Tack! Men blir det möjligt när stammen är ingjuten? Är rädd att vi kommer behöva gräva utomhus. All byte inomhus är vi med på.
Man får vara försiktig. är man det så borde de bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.