Byggahus.se

Urin från Separett - ner i BDT-avloppet... Inte OK!

1. P
    Medlem · Stockholms län · 44 inlägg

Plåster

Medlem
    Vi har mulltoa (Separett) och BDT-avlopp, dvs vi producerar endast gråvatten. Detta gråvatten går till en slamavskiljare och sedan vidare till en infiltrationsbädd. Allt fungerar väl, men...

Vi fick rådet att koppla vår Separett till vårt BDT-avlopp. Det är en extremt enkel och smidig lösning som jag därför misstänker att många har valt. Men den är inte tillåten!

För oss skulle en laglig lösning kunna vara att vi borrar hål igenom väggen och leder ut urinet till en separat tank. Hålet måste då, pga avrinningsskäl, ligga mycket nära golvet och borras/dras rakt igenom kakel och tätskikt. Även efter tätning är det en inte helt riskfri lösning. Därtill tvingas vi dels bevaka tanken så att den inte svämmar över, dels ta hand om urinet. Jag tror mig ha läst att urinet ska lagras 6 månader innan det får spridas. Jobbigt!

En mer tilltalande lösning vore att fortsätta leda ner urin till BDT-avloppet, men då ta hand om urinet (eller egentligen kväveinnehållet), före eller efter efter att BDT-vattnet passerat vår slamavskiljare. Detta skulle jag gärna ha tips och råd om. Jag är rätt säker på att många står inför samma problem!

Råd och tips tack!

• Laddar…
  2. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 5 162 inlägg

Åsa Lund

Husägare
    Urinet ska mogna för att minska risken för bakterier. Rent näringsmässigt kan man sprida det direkt, men det stinker som hästpiss eller nåt sånt. Å så blir det ganska stora volymer - hur hade du tänkt kånka runt på dunkarna?
    Har du gott om mark är det en fantastiskt gödningsmedel, men det luktar inget vidare under ett halvt dygn efter spridning, typ.

3. C
    Medlem · 10 542 inlägg
    Är inte mulltoa och Separett två helt olika saker? Får för mig att en Separett bara samlar upp fekalierna i en behållare som måste tömmas och t.ex. komposteras(?)

4. rayab
    Medlem · västragötaland · 118 inlägg

rayab

Medlem
    Hur löste du det?
    Har samma funderingar. Har gjort samma lösning med att leda ut urinet till avloppet men tydligen är inte det godkänt ens för ett fritidshus.

5. H
    Lösvirkesbyggare · Strängnäs · 939 inlägg

håbbe1961

Lösvirkesbyggare
    Hej, Urin får ej ledas till BDT avlopp då urin innehåller det mesta av kroppens fosfor avfall. Separett delar upp avfallet i två delar urin och fekalier vilka måste lagras innan kompostering eller bevattning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.