1 623 läst · 11 svar
2k läst
11 svar
Packning WC - avlopp
Hej
Några har påpekat att jag bör byta packningen Mellan WC och avloppet för att slippa avloppslukten från toan. Hjälper alltid att spola några gånger under dagen för att slippa stanken. Vattenlåset är alltid där och det är vattnet som luktar
bor i lgh på 3e våning i 7 våningshus. Renoverade mitt badrum för 8 år sen, och samtidigt gjorde man relining av stammarna. När det senare gjordes lyftes min nya WC bort och sattes tillbaks. Långsökt att det ska ha nåt med det att göra... kanske
lukt har uppstått sen förra året.
Några har påpekat att jag bör byta packningen Mellan WC och avloppet för att slippa avloppslukten från toan. Hjälper alltid att spola några gånger under dagen för att slippa stanken. Vattenlåset är alltid där och det är vattnet som luktar
bor i lgh på 3e våning i 7 våningshus. Renoverade mitt badrum för 8 år sen, och samtidigt gjorde man relining av stammarna. När det senare gjordes lyftes min nya WC bort och sattes tillbaks. Långsökt att det ska ha nåt med det att göra... kanske
lukt har uppstått sen förra året.
Husägare
· Sörmland
· 1 447 inlägg
Jag hade ett liknande problem efter just en relining, var dock en gummitätning till avloppet från handfatet som hamnat snett så den släppte förbi lukten, dock upptäcktes ju det rätt omgående. Att det skulle ta 8 år och ha med reliningen att göra känns långsökt. Du har inte gjort något annan förändring i badrummet senaste tiden? För du har väl knappast stått ut med det i 8 år?
Skulle gissa på packningen till toalettstolen eller handfatet men du säger att lukten kommer från vattnet i toalettstolen? Är du säker på att lukten kommer från vattnet? Har föreningen gjort några åtgärder rörande vattnet?
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Avloppskit mellan toa och brunn.
Sån...
https://www.jemfix.se/avloppskit-500-g/8105/9015795/
Det borde lösa problemet. Det är inte vattnet som luktar. Det är från avloppet. Luften i avloppet. Om det varit vattnet så skulle det lukta i hela lgh så fort du vred på kranen
Sån...
https://www.jemfix.se/avloppskit-500-g/8105/9015795/
Det borde lösa problemet. Det är inte vattnet som luktar. Det är från avloppet. Luften i avloppet. Om det varit vattnet så skulle det lukta i hela lgh så fort du vred på kranen
Redigerat:
I originalutförande har alla badrum sin WC brevid handfatet. Men när ja renoverade badrummet så ändrades layouten och WCn är idag vid ena långsidan - mittemot där den en gång var.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Om det kommer från vattnet så skulle det lukta överallt. Men om föreningen har gjort något som gör att det börjar lukta så borde de boende vara medvetna om det troligtvis. Eftersom det är relinat så nyligen så borde ingenting större behöva göras.Centano skrev:
Det jag funderar på är om det kan ha släppt något från vattenledningen som fastnat i vattentanken på toalettstolen som legat och gottat till sig.B Byggdjuret skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Att det skulle vara skit i vattnet som sen lägger sig i cisternen? Det känns nästan helt uteslutet. För det skulle märkas på andra ställen. Det skulle vara ett större problem. Och det skulle sätta igen kranarna.Centano skrev:
Det roliga är om du kollar cisternen på en gammal toa så har jag inte sett någon påväxt. Det ska inte vara någon skit i vattnet. Men det skulle märkas på andra ställen.
Det är samma vatten vi spolar med som vi dricker.
B Byggdjuret skrev:
jag ska ta bort toan och titta. Jag ville veta om det är nån särskild packning, ska köpa Jemfix som ovan föreslagit.B Byggdjuret skrev:Att det skulle vara skit i vattnet som sen lägger sig i cisternen? Det känns nästan helt uteslutet. För det skulle märkas på andra ställen. Det skulle vara ett större problem. Och det skulle sätta igen kranarna.
Det roliga är om du kollar cisternen på en gammal toa så har jag inte sett någon påväxt. Det ska inte vara någon skit i vattnet. Men det skulle märkas på andra ställen.
Det är samma vatten vi spolar med som vi dricker.
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Ska du ta bort toan så är det väl enklare att köpa en riktig tätning istället för nå kitt.
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Det beror ju på toalett och vad den anslut i för typ av rör. En bild på det området hjälper nog.