Hej,
Vi håller så smått på att planera för indraget vatten (och avlopp).

Vi har en borrad brunn där vattnet står mkt högt. Det är högt grundvatten i området. Idag har vi därför en helt vanlig gårdspump i den borrade brunnen.
Nu fundera jag således på med vilken teknik vi ska förflytta vattnet från brunnen in i huset.
Jag tar tacksamt emot era erfarenheter av olika metoder/apparater för detta. Hydropress, hydrofor, dränkpump, hydropress med pump...

Om ni vill dela med er av era tankar och funderingar blir jag glad.

Jonas Persson
Jag har själv egen brunn och bytte ut hela anläggningen för ett antal år sedan. För att ge råd behövs mer information.

För det första måste du bestämma vad du ska använda vattnet till, är det en sommarstuga, vill du att det ska upplevas som kommunalt vatten med bra och jämnt tryck osv.

Du skriver att vattennivån är hög, men hur mycket vatten finns i brunnen och hur fort rinner det till nytt vatten?

Hur djup är brunnen och hur långt från huset är det och vilken diameter har hålet?

Även om vattnet ligger grunt så sjunker ytan i hålet när du tar ut vatten. Hålet rymmer ca 10l / m och därför ska pumpen ligga så djupt som möjligt.

Tack,
Huset ska kunna bli permanentboende. Jag vet inte hur djup brunnen är, inte heller hur brett hålet är.

Vatten ska endast dras in på bottenvåningen om det gör någon skillnad.

Men ok dränkbar pump alltså.

Fördelar och nackdelar med hydropress och hydrofor?

Jonas Persson
Ok, här kommer en bredsida med information. Det finns mycket att tänka på. Sen tar vi det därifrån.

Försök att a reda på hur djup brunnen är och hur mycket vatten den ger. Det är stor skillnad på en gårdspump och att elektriskt pumpa vatten.

Det finns i princip två typer av pumpar, sugande och tryckande.

De sugande kallas ofta för jetpumpar eller pumpautomater. Pumpautomaten är oftast en jetpump sammanbyggd med en liten hydropress. Sugande pumpar kan bara suga vatten 7-8 meter rakt upp i luften. Så sughöjden räknas från vattenytan i brunnen till kranen. Notera att kapaciteten sjunker när sughöjden stiger så du vill inte ha en normal sughöjd på säg 7m. Dessa används normalt för grävda brunnar eller sjöar där vattenytan inte sjunker när du börjar pumpa och gropen, som beskriv som brunn, sällan är mer än några meter djup. Däremot sjunker vattenytan beroende på tillgång av vatten och som du säkert läst om sinar många i och med klimatförändringarna.

Tryckande pumpar kallas för djupvattenpumpar och används för borrade brunnar. Det är en lång ståltub som har en diameter mindre än borrhålet som du sänker ner i borrhålet. Min pump ligger på 70 m djup. Från det djupet trycks vattnet upp till kranen. Notera att du även här räknar trycket från vattenytan till kranen, att pumpen befinner sig 60 m ner har ingen betydelse. Till skillnad från den grävda brunnen så sjunker vattenytan i borrhålet när du tar ut större mängder vatten; vattnar, fyller badkar osv, så du behöver ha gott om vatten ovanför pumpen. 60 m räcker mer än väl, många klarar sig med 30 m, men det förutsätter att det rinner till vatten i borrhålet när du pumpar så att pumpen inte hamnar ovanför vattenytan.

Nu börjar det bli komplicerat, när pumpen går sjunker vattenytan olika fort beroende på hur mycket vatten brunnen ger. Tio meter under grundvattenytan återfylls brunnen med ett bars tryck, femtio meter ner, är det 5 bars tryck. Så ju mer ytan sjunker, desto kraftfullare trycks det in vatten i borrhålet. När man borrar en brunn fortsätter man tills man finner rikligt med vatten och det är därför pumpen ska sänkas ner någon meter över botten av brunnen där vattenådern finns.

Djupbrunnspumpar klarar av att ge mycket tryck, 10-15 bar är inte ovanligt. Men det trycket behöver du för att komma fram till kranen i köket. Säg att vattenytan sjunker ner till 30 m och du har ytterligare 10 m upp från markytan till kranen. Det innebär att 3+1 bar behövs för att få upp vattnet til kökskranen och en pump som kan leverera tio bar sprutar därmed vatten ur kranen med sex bar.

Hur långt bort från huset ligger brunnen? Är den 50 m bort och du använder en 25 mm PEM slang så kommer du att tappa 2 bars tryck om du tappar ut 15l/min. Men det är inte hela sanningen, man glömmer lätt slangen i brunnen och befinner sig pumpen 50 m ner tappar du totalt 2+2 bar. Ingen använder 25 mm slang, det normala är 32 eller ännu bättre 40 mm där förlusterna är mycket mindre.

Det finns enfas- (230 V) och trefas-pumpar (400 V), ser inga skäl till att du ska använda något annat än enfas.

Sen har vi frågan om hur jämnt tryck du vill ha i anläggningen. Detta påverkar även slitaget på pumpen. Detta styrs av systemets buffert, en hydrofor eller hydropress. Båda är ett tryckkärl, men hydroforen som är modernare har större kapacitet då den har en gummiblåsa som har ett förtryck. Säg två bars övertryck när kärlet är tomt. En hydrofor har noll bars övertryck.

När pumpen startar börjar hydroforen att fyllas direkt. När trycket är en bar har halva hydroforen fyllts, när det når två bar har hälften av det som är kvar också fyllts, mao är kärlet nu fyllt till 75%. Nu kommer det intressanta, först efter två bar börjar hydropressen att fyllas. Så när pumpen fortsätter att fylla till tre bar har hydroforens sista 25 % fyllts till hälften (12,5%), men halva hydropressen har fyllts (50%).

Säg att båda tryckkärlen är på 20 l och du har tre bars tryck i dem. När du tappar ut vatten tills trycket sjunkit till två bar har du fått ut:

Hydrofor: 12,5% av 20 l -> 2,4l
Hydropress 50% av 20l -> 10 l

Så skillnaden mellan de två är att du kan ha ett mycket mindre tryckkärl för att få ut samma mängd vatten innan pumpen behöver starta. I mitt räkneexempel så arbetar anläggningen mellan två och tre bar, pumpen startar vid två och stoppar vid tre bar. (Två och tre bar uppe i huset vid tryckkärlet, nere vid pumpen i brunnshålet tillkommer 4 bar som jag nämnde tidigare)

Väljer du en liten hydropress (eller motsvarande hydrofor) så kommer pumpen att starta och stoppa ofta, det sliter på pumpen. Om start och stopptryck skiljer mycket så kommer du att få ett tryck som går upp och ner i kranen.

Jag tog till ordentligt och installerade en mycket stor hydropress på 180 l och låter pumpen arbeta mellan fyra och fem bar, det gör att jag har bra tryck i vattnet samtidigt som man knappt märker att det sjunker ner till fyra. Att kärlet är så stort gör även att pumpen inte behöver gå så ofta.

En nackdel som hydropressen har är att blåsan kan gå sönder, upptäcker man inte det är det en tidsfråga innan pumpen också går sönder då den startar och stoppar hela tiden. Det är ett mindre problem i mitt fall då en hydropress med trasig blåsa beter sig som en hydrofor på 180 l.

Jag hoppas att det inte blev allt för tekniskt. Men fråga på!

• Gilla
JFB och 3 till
  • Laddar…
Tack så jättemycket!
Mellan brunnen och huset är det knappt två meter, men vi planerar att bygga ett litet hus till en tvättstuga med dusch och toalett och till den platsen är det kanske 10-15 meter.

Om vi säger att jag väljer en hydropress, som är stor, precis som du, skulle det funka att förse ytterligare en byggnad med vatten? I huset ska vi endast ha toalett, handfat och diskho. I tvättstugan blir det dusch, tvättmaskin, handfat och toalett.

Jag har som sagt bara en gårdspump och vi har pumpar upp cirka 150 liter vid ett tillfälle. Men det är det mesta vi tagit under en kort tidsperiod. Men jag är helt inne på att jag ska ha en pump nere i borran nu när du förklart.
Tack snälla för att du förklarar.

Jag tolkade dig som att om din hydropress gick sönder hade det inte så stor akut negativ inverkan på pumpen, beror det på den stora volymen?

Jonas Persson
Med så korta avstånd ska det inte vara några problem. Tänk bara på att lägga slangen frostfritt eller lägga en värmekabel i den.

Ni bör fundera på hur ni ska bygga om brunnen för pumpen. Jag vet inte hur er brunn ser ut, men de brukar ha en betongplatta som gårdspumpen står på. När man borrade hålet förde man ner ett stålrör, kallat foderrör, från markytan och en bit ner i berget så att borrhålet är helt isolerat från jorden ovanpå berget. Skälet är att man inte vill få ner ytvatten i hålet då det inte är rent och kan innehålla bakterier. Detta foderrör borde finnas i betongplattan.

Så hur får man ner slang och elkabel i brunnen? Rinkabyrör har en bra bild i sin katalog med olika delar på bild och med artikelnummer. https://pdf-flip.se/Rinkabyror_nr33/63/#zoom=z Där ser man att röret tas ut på sidan av röret en bit ner. Ni bör därför frilägga foderröret för att få till detta. Fråga mig inte hur man får adaptern på plats (Art nr 2100-2101) utan att tappa ner dem i brunnen:worried:, jag vet inte. Jag har den andra lösningen nedan.

Min brunn är ca 1,5 m ner i marken. Runt borrhålet har man byggt ett rum med diametern 1 m med stora betongringar som är 1,5 m höga och satt ett tak på. Så jag har vad jag kallar en nedstigningsbrunn. I mitten på golvet finns borrhålet och jag har en täckbricka för foderrör (RSK 585 48 69) som tätar hålet och har genomföringar för el och vatten.

Viktigt för båda lösningarna är att det inte kan komma ner vatten i borrhålet. En granne har den översta lösningen och de märkte att smältvatten svämmade över och rann ner i brunnen. Så de fick dränera marken och leda bort vattnet. Jag har en betongplatta i botten på mitt rum med ett avlopp som leder bort vatten. Mitt foderrör sticker upp i plattan med ca 20 cm.

Kan ni gräva så fungerar båda lösningarna. Eller så bygger ni uppåt och gör ni en liten kulle runt betongringarna. Har ni ytligt berg föreslår jag att ni bygger ett litet hus runt hålet så att det hamnar inomhus.

Storleken på hydropressen har inte så mycket med hur mycket vatten ni kan få. Mängden vatten styrs av pumpens kapacitet och hur mycket vatten ni kan ta från hålet per tidsenhet.

Hydropressen är till för att få ett jämnt tryck, men även för att undvika tryckstötar i systemet. Vad tror du händer om pumpen startar och ingen kran är öppen eller när den går och ni plötsligt stänger kranen? Utan hydropress eller hydrofor så blir det kraftiga tryckstötar som i värsta fall kan få rörskarvar och liknande att brista.

Men med en stor hydropress så är det den som trycker ut allt vatten till kranen och inte pumpen. Med en liten hydropress så trycks bara det första vattnet från hydropressen innan trycket är så lågt att pumpen startar.

Alla start och stopp av pumpen sliter på anliggningen förutom att trycket varierar. Med en stor hydropress kan du hålla ett jämnare tryck och pumpen behöver gå mindre ofta.

Hydroforer börjar på 150 liter, hydropresser på under tio liter. Som jag skrev tidigare börjar hydroforen att fyllas med en gång. Därför försvinner hälften av hälften innan du nått två bar 150 l /2 /2= 37,5 l. Så en hydropress på 40 l är större än en hydrofor på 150 l. Som jag skrev kommer min 180 l hydropress med trasig blåsa att fungera som en hydrofor på 180 l. Inte stor, men mycket större än en hydropress på säg 20 l.

En hydropress på 180 l med ett förtryck på 2 bar rymmer 180/2/2/2= 22,5 l vatten vid 5 bar, men jag har förtryckt min blåsa till tre bar och då rymmer den 45 l.

I praktiken innebär det att jag har 45 l vid 5 bar. När jag öppnar kranen kommer vattnet att tryckas ut med 5 bars tryck som sakta sjunker till 4 bar när 45 liter tappats. Då startar pumpen och x liter vatten rinner ut i kranen samtidigt som hydropressen fylls med 45 liter vatten. Då stänger pumpen av för att starta igen när det vattnet förbrukats.

Går blåsan sönder får jag 180l /2 /2 /2 /2 /2 = 5,6 l så pumpen kommer att starta vid var femte liter. Inte bra alls, innan en ny blåsa införskaffats kan man sänka frånslagstrycket till 4 bar så dubblas volymen (11 l) eller ner till tre (22l).

Slutligen, har ni tur så finns er brun med i Sveriges Geologiska Undersökningars (SGU) databas. klicka er fram i sverigekartan till ert hus och titta. Finns där en ikon så klicka på den. Med lite tur så står där allt man kan önska sig; datum, djup och vattenflöde. https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html

5
Blir intressant att följa.

Tack så mycket. Nu har jag betydligt mer information att grunda våra beslut på.
Brunnen finns tyvärr inte med i SGU'register.

Så vi får helt enkelt undersöka allt det som du nämnde.
Vi har källare under en del av huset så en tanke är att bila upp golvet i den och gräva in vattnet den vägen.

Åh, en fråga till. Jag tolkar dig som att du föredrar hydropress, men att de kan gå sönder. Är det ett vanligt förekommande problem med hydropresser?

Redigerat:
Jonas Persson
Jag säljer inte hydropresser så jag har inga belägg, men jag skulle inte tro det.

Hydroforer håller en livstid, men jag tror inte hydropressens gummiblåsa gör det. Men den borde hålla 10-15 år eller mer.

Men hydropressen har två nackdelar, den måste vara ett antal multiplar större och den behöver regelbundet tömmas på vatten...

Luften i hydroforen kommer i kontakt med vattnet, och det sker med flera bars tryck. Därför löses luften upp i vattnet, och därmed minskar luftbubblan kärlet som är bufferten och det som trycker ut vattnet i kranen. Med tiden har du bara ett stort kärl fullt med vatten och pumpen får arbeta hela tiden. Många med eget vatten lär sig detta den hårda vägen:(

Därför måste du en eller två gånger per år tömma ut allt vatten ur hydroforen, stänga och låta pumpen fylla på systemet igen.

Hydropressens gummiblåsa gör att mycket mindre luft försvinner. Men även den måste fyllas på, men inte varje år. Det görs via en påfyllningsnippel av samma typ som på bildäck.

En sak till, ta ett vattenprov innan ni börjar bygga. Gärna efter att ni handpumpat ut en rejäl mängd vatten. Provet kan indikera att ni tex har mycket järn i vattnet och då bör ni montera ett filter som binder järnet. Annars får ni fula brungula avlagringar i dusch, toalett och handfat. Vattnet blir även "mjukare" av filtret, svårt att beskriva, men det märks när man duschar.:)

Börja med att mäta vattennivån. Sätt sen en sten 0.5kg på ett murarsnöre. Sänk nu ner stenen så snöret blir tyngdlös. Så finns det något att utgå ifrån.

Tack till er båda.

Det är järn i vattnet det vet vi redan. Med den gårdspump vi har nu är det dock svårt att säga så mycket för själva pumpen är rejält rostig på insidan och fäller rätt mycket rost i vattnet. När vi kommer närmare i processen får vi ta bort pumpen och kontrollera allt som ni tipsat om.

Tack!

Så ny fråga: var behöver ett filter är en hydrofor då att föredra? Det verkar så när jag läser på.

@Jiji du skriver att brunnen inte finns med i Sgus brunnsregister. Har ni en stor fastighet? Det är inte ovanligt att brunnen position är fel, ibland hamnar den rent av på grannfastigheten i kartan. Hur länge är det sedan den borrades? Går det att ta reda på vem som har borrat brunnen?

Det första du behöver göra innan du börjar planera för inköp av hydrofor/hydropress och pump är att ta reda på hur djupt hålet är, hur långt det är till vattenytan, vid vilken nivå vattenytan hamnar vid större uttag av vatten och hur stor tillrinningen är. Dessutom är det bra stt skicka iväg ett vattenprov till ett ackrediterat labb som gör en vattenanalys då det kan påverka om du behöver en hydrofor eller hydropress samt ev. rening.

Generellt sett är en jetpump avsevärt mycket billigare än en djupbrunnspump, men det kan å andra sidan inte leverera samma tryck och flöde som en djupbrunnspump. Har du ett borrhål där vattenytan aldrig sjunker mer än 7m kan det kanske vara läge med en jetpump, eventuellt kan man kombinera den med en ejektor och på så sätt öka djupet.

Själv hade jag ett borrhål som försåg två fastigheter med vatten från en jetpump. Det var absolut inga problem, sedan kom jag över en djupbrunnspump till bra pris och bytte ut den för att få bättre tryck/flöde.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jonas Persson
Vill minnas att en hydrofor hjälper till med att få bort dålig lukt om du har sådana problem. Men det finns även speciellt avsedda enheter för illaluktande vatten.

Tror inte att den rostiga pumpen är ett så stort problem, järnhaltigt vatten är något annat än kringflytande rost. Gamla hus har järnrör och de behöver inte ha järnrikt vatten.

Men detta är inte mitt område, läs på om detta på bra sidor. Tänk bara på att många försöker sälja på dig en vara och är jäviga.

Här har du några bra artiklar.

https://www.google.com/search?q=liv...vatten&oq=livsmedelsverket+järnhaltigt+vatten

• Gilla
NoOne2k och 1 till
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
@Jiji du skriver att brunnen inte finns med i Sgus brunnsregister. Har ni en stor fastighet? Det är inte ovanligt att brunnen position är fel, ibland hamnar den rent av på grannfastigheten i kartan. Hur länge är det sedan den borrades? Går det att ta reda på vem som har borrat brunnen?

Det första du behöver göra innan du börjar planera för inköp av hydrofor/hydropress och pump är att ta reda på hur djupt hålet är, hur långt det är till vattenytan, vid vilken nivå vattenytan hamnar vid större uttag av vatten och hur stor tillrinningen är. Dessutom är det bra stt skicka iväg ett vattenprov till ett ackrediterat labb som gör en vattenanalys då det kan påverka om du behöver en hydrofor eller hydropress samt ev. rening.

Generellt sett är en jetpump avsevärt mycket billigare än en djupbrunnspump, men det kan å andra sidan inte leverera samma tryck och flöde som en djupbrunnspump. Har du ett borrhål där vattenytan aldrig sjunker mer än 7m kan det kanske vara läge med en jetpump, eventuellt kan man kombinera den med en ejektor och på så sätt öka djupet.

Själv hade jag ett borrhål som försåg två fastigheter med vatten från en jetpump. Det var absolut inga problem, sedan kom jag över en djupbrunnspump till bra pris och bytte ut den för att få bättre tryck/flöde.
Nästan inga brunnar i byn finns med i registret. Det har varit en släkt som ägt många fastigheter och i början av 90-talet borrade de brunnar på flera fastigheter. Sedan har de gräva brunnarna använts parallellt.
Det finns ingen som lever längre som minns några detaljer om detta tyvärr.

Jag gissar att vi åtminstone behöver åtgärda järn. Men självklart ska vi undersöka det närmar när vi kommer längre i projektet. Vi måste som sagt lyfta upp gårdspumpen först och det känns inte som ngt vi bara gör lite så där. (Jag är lite rädd att inte få ner den igen efter som den är lite tilltufsad.)

Jag är jätteglad över att få så många råd och erfarenheter, tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.