Hej Bygga hus VVS:are... !

Idag började jag demontera gamla fulböjda glödgade rör som någon har lött som en labyrint över halva huset.

Upp ur marken kommer två kulventiler som jag tycker ser schyssta ut så jag började dra och böja massa 12 mm rör och när jag slutligen skulle passa in dem i ventilerna så GÅR DET BARA INTE. Fast de gamla rören på yttermått 12 mm går i. Fattar ingenting.

Ventilerna har utvändig gänga och är fasad på kanten inuti så ser precis ut som att man ska ta in 12 mm rör med klämringskoppling men det är inte en chans...

Jag hann inte mäta i stugan innan jag åkte hem men känns som de är typ en halvmillimeter för trångt. Själva muttern för klämringskopplingen går på gängan men jag får omöjligen i röret.

Finns det någon specialbussning eller nippel som man kan skruva på den utvändiga gängan så jag sen kan passa på klämringskopplingen? Har dragit färdigt alla rör så pallar inte börja om på något vis.

Hoppas någon fattar vad jag menar. MVH Kokarn

K Kokarn12 skrev:

Idag började jag demontera gamla fulböjda glödgade rör som någon har lött som en labyrint över halva huset.

Upp ur marken kommer två kulventiler som jag tycker ser schyssta ut så jag började dra och böja massa 12 mm rör och när jag slutligen skulle passa in dem i ventilerna så GÅR DET BARA INTE. Fast de gamla rören på yttermått 12 mm går i. Fattar ingenting.

Ventilerna har utvändig gänga och är fasad på kanten inuti så ser precis ut som att man ska ta in 12 mm rör med klämringskoppling men det är inte en chans...

Jag hann inte mäta i stugan innan jag åkte hem men känns som de är typ en halvmillimeter för trångt. Själva muttern för klämringskopplingen går på gängan men jag får omöjligen i röret.

Finns det någon specialbussning eller nippel som man kan skruva på den utvändiga gängan så jag sen kan passa på klämringskopplingen? Har dragit färdigt alla rör så pallar inte börja om på något vis.

Alltså dåligt beskrivet. Klart inte de gamla rören har samma yttermått men nästan. Invändigt verkar kulventilen vara typ lite över 11 mm. Stört omöjligt att få in de nya rören alltså. Behöver lista ut hur jag kan ansluta mina 12 mm rör på denna gänga med utvändigt mått typ 16 mm.

Här behövs nog en bild för att vara säker. Det finns flera sätt än klämring att ansluta ett rör till en gänga. En vanlig variant är halvkopplingar som i ihopskruvat skick kan vara ganska lika klämringskopplingar. Tar man isär dom så ser man att dom fungerar olika då halvkopplingen klämmer runt ändan på röret medans klämringskopplingen klämmer längre upp på röret.

Om gängan är drygt 16mm så är det förmodligen R10-gänga. Om ett 12mm kopparrör inte går in i ventilen så är den förmodligen tänkt som en plan ansats, och då passar en 12xR10 halvkoppling på den.
https://www.rinkabyror.se/artikel/halvkoppling-12xr10/

Men halvkopplingar passar inte alls med vassa kanter, så som sagt, en bild så kan du få bättre svar.

EDIT: Läste igen - går de gamla rören in i kulventilen? Du har inte bara misslyckats med kapa de nya då? Det är ganska lätt att deformera ändan på rör med en slö röravskärare, eller om man sågar av rören.

K Kokarn12 skrev:
Kunde vara bra med foto med referens (meterstock). Tar alltid foton för loggens och infoöverföringens skull.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.