C cpalm skrev:
Ja, det är inte bra. Finns det till att börja med någon renstratt/lövutkastare? Annars blir det ju snabbt igensatt oavsett vart röret tar vägen.
Jag har inte rensat än, med det första som jag ska testa när det slutat hellregna är att rensa i rännan. Röret är dock mycket smalt. Är inte som ett ”vanligt” stuprör utan ett smalt i metall. Ser inte ut som att man kan skruva upp det och komma innanför, än mindre rensa... Samt så oroar jag mig nu för vart vattnet i röret sedan tar vägen. Känner att jag behöver undersöka det..?
 
Oavsett om det rinner över eller inte ska du undersöka var vattnet tar vägen. Sådant ska man ha koll på.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
C
L Linneabeb skrev:
Röret är dock mycket smalt. Är inte som ett ”vanligt” stuprör utan ett smalt i metall.
Låter konstigt? Har du möjlighet att ta en bild?
 
Vattnet borde gå till en stenkista eller anslutning till dagvatten. Vore generalfel om stupröret bara går ner i marken.
 
  • Gilla
Linneabeb
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Oavsett om det rinner över eller inte ska du undersöka var vattnet tar vägen. Sådant ska man ha koll på.
Hmmm... Hur menar du att detta ska undersökas? Kan ju knappast vara så att varje person bör gräva upp alla stuprör när de köpt hus för att undersöka vart de leder. Särskilt om man inte har ett problem?
 
C cpalm skrev:
Låter konstigt? Har du möjlighet att ta en bild?
 
  • Skadad och möglig stupränna vid ett trähus med vattenskada och smutsiga tegelstenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vatten stuprör möter marken vid en hörna mellan trävägg och betongstöd, med spindelnät och löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser det ut
 
Rena sugröret! Har aldrig sett så smala stuprör. Det kan inte behövas mycket skräp där innan det blir stopp. Frågan är vart det sitter. Inget i botten på tratten?
 
Hemmabygge med kopparrör och en rostfri tratt...ta ner och rensa ur.
 
L Linneabeb skrev:
Hmmm... Hur menar du att detta ska undersökas? Kan ju knappast vara så att varje person bör gräva upp alla stuprör när de köpt hus för att undersöka vart de leder. Särskilt om man inte har ett problem?
Varför kan det inte vara så? Bara för att det är jobbigt?

Det är inte ovanligt att man förr i tiden bara ledde ner vattnet till någon nedgrävd hög med stenar i anslutning till huset. Det fungerar inte som vi värmer och använder hus idag. Vi har normalt större krav på fuktfritt i källaren. Även om det ser ut som att vattnet försvinner så betyder ju inte det att det hamnar på något bra ställe.

Det enklaste är ju att stoppa ner något i röret och se hur långt du kommer. Tar det stopp relativt snabbt har du antagligen ett problem du borde lösa. Med lite tur är röret anslutet till avlopp eller dagvattenledning, det senare finns dock ofta inte i äldre områden.

Vill du inte göra något själv kan du ringa en firma som stoppar ner en kamera i röret och ser hur det ser ut.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
C
imported_Benno imported_Benno skrev:
Rena sugröret! Har aldrig sett så smala stuprör. Det kan inte behövas mycket skräp där innan det blir stopp. Frågan är vart det sitter. Inget i botten på tratten?
Instämmer. Snyggt, men det där kommer bara att orsaka en massa problem, med stor risk för skador på huset om det inte hålls efter. Det syns ju t.ex. tydligt att en hel del vatten stänker på väggen, och den där sjön är inte heller bra.

Är nog läge att se över hela konstruktionen. Med reservation för att man inte ser helheten känns det till att börja med fel att rännan leder vattnet mot tegelväggen. Jag skulle ha valt att leda det bort från denna, och alltså placera kupan/tratten i andra änden av rännan. Sen byta till vettiga kupor och stuprör med lövutkast. Slutligen säkerställa att vattnet leds till ett vettigt ställe.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
j.f.s
L Linneabeb skrev:
Hmmm... Hur menar du att detta ska undersökas? Kan ju knappast vara så att varje person bör gräva upp alla stuprör när de köpt hus för att undersöka vart de leder. Särskilt om man inte har ett problem?
Gräva upp kanske man inte behöver göra i första läget men att äga ett begagnat hus innebär att man köpt in sig på någon annans eventuella problem men kanske framfört allt konstiga lösningar.

Ju mer man vet desto mindre jobbigt blir det när tex stuprören svämmar över. Rensa hängrännor och silar till stuprör är normalt underhåll. Inte så kul men måste göras. Precis som vattenlåsen inne.
Jag skulle använt ett rensband först för att se om stoppet är ovan mark och gå vidare därifrån.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.