Jag har inte rensat än, med det första som jag ska testa när det slutat hellregna är att rensa i rännan. Röret är dock mycket smalt. Är inte som ett ”vanligt” stuprör utan ett smalt i metall. Ser inte ut som att man kan skruva upp det och komma innanför, än mindre rensa... Samt så oroar jag mig nu för vart vattnet i röret sedan tar vägen. Känner att jag behöver undersöka det..?C cpalm skrev:
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
Hmmm... Hur menar du att detta ska undersökas? Kan ju knappast vara så att varje person bör gräva upp alla stuprör när de köpt hus för att undersöka vart de leder. Särskilt om man inte har ett problem?MathiasS skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Rena sugröret! Har aldrig sett så smala stuprör. Det kan inte behövas mycket skräp där innan det blir stopp. Frågan är vart det sitter. Inget i botten på tratten?
Hemmabygge med kopparrör och en rostfri tratt...ta ner och rensa ur.
Varför kan det inte vara så? Bara för att det är jobbigt?L Linneabeb skrev:
Det är inte ovanligt att man förr i tiden bara ledde ner vattnet till någon nedgrävd hög med stenar i anslutning till huset. Det fungerar inte som vi värmer och använder hus idag. Vi har normalt större krav på fuktfritt i källaren. Även om det ser ut som att vattnet försvinner så betyder ju inte det att det hamnar på något bra ställe.
Det enklaste är ju att stoppa ner något i röret och se hur långt du kommer. Tar det stopp relativt snabbt har du antagligen ett problem du borde lösa. Med lite tur är röret anslutet till avlopp eller dagvattenledning, det senare finns dock ofta inte i äldre områden.
Vill du inte göra något själv kan du ringa en firma som stoppar ner en kamera i röret och ser hur det ser ut.
Instämmer. Snyggt, men det där kommer bara att orsaka en massa problem, med stor risk för skador på huset om det inte hålls efter. Det syns ju t.ex. tydligt att en hel del vatten stänker på väggen, och den där sjön är inte heller bra.imported_Benno skrev:
Är nog läge att se över hela konstruktionen. Med reservation för att man inte ser helheten känns det till att börja med fel att rännan leder vattnet mot tegelväggen. Jag skulle ha valt att leda det bort från denna, och alltså placera kupan/tratten i andra änden av rännan. Sen byta till vettiga kupor och stuprör med lövutkast. Slutligen säkerställa att vattnet leds till ett vettigt ställe.
Gräva upp kanske man inte behöver göra i första läget men att äga ett begagnat hus innebär att man köpt in sig på någon annans eventuella problem men kanske framfört allt konstiga lösningar.L Linneabeb skrev:
Ju mer man vet desto mindre jobbigt blir det när tex stuprören svämmar över. Rensa hängrännor och silar till stuprör är normalt underhåll. Inte så kul men måste göras. Precis som vattenlåsen inne.
Jag skulle använt ett rensband först för att se om stoppet är ovan mark och gå vidare därifrån.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden