Hej, är ny här på forumet men har kikat in lite till och från.

Lite historia kring problemet
Har lite bekymmer med avloppet i källaren. Där har varit stopp till och från i ungefär ett år. I början tog vi hjälp av proffs för att spola avloppet men efter tredje gången ansåg vi att det är för dyrt och lät samma proffs göra en relining där stoppet uppstod.
Kan tillägga att den förra husägaren 2008 (i samband med att ny dränering kring huset anlades) lade nytt avlopp i källaren från badrum och genom tvättstuga, där även köket ansluter uppifrån - de sista fyra meterna innan det rinner ut i röret som leder ut ur huset var dock inte bytt och det var på den delen som relining gjordes.
Det fungerade ett tag men det blev snart stopp igen, så då kom de hit och fräst/slipade av lite grann i början och slutet av den del de gjorde relining på. Efter ett tag blev det stopp igen och de kom åter en gång och fräste/slipade - en lite längre stund en gång. Vid båda fräsningarna har de påtalat att de ser inget onormalt i rören.

Efter senaste fräsningen, som gjorde i tidigt våras, fungerade det rätt bra en längre tid men för två månader sedan började bekymren igen... Efter alla turer är vi sedan en tid väldigt sparsamma med toapapper i källaren.

Eftersom företaget vi tidigare haft här och grejat med avloppet tydligen inte lyckas fixa det här och det börjar bli minst sagt kostsamt med alla turer så har jag tänkt att jag kanske kan underhålla stoppen själv (tills jag har möjlighet att lägga nya rör i hela källaren). Så nu har jag numera ett 15meter långt rensband från Jula, stoppet tycks vara ca 7m in.

Dagens problem
Efter att jag rensade senast har allt fungerat fint ett tag och nu plötsligt blir det snabbt stopp igen när man duschar. Allt vatten rinner dock bort med närmast raketfart så fort jag lyfter bort vattenlåset i golvbrunnen. Efter en del experimenterade och mycket vatten så verkar avloppet nu endast svämma över när vattenlåset är på plats. Det verkar alltså inte vara något stopp längre ner i rören utan brunnarna svämmar över när vattenlåsen är på plats.

Jag börjar alltså fundera på om det inte alls har med rören att göra utan något annat, men vad i så fall?
 
Något med avluftningen?
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…

Bästa svaret

Vi hade liknande problem och konfiguration, fick dra dit en spolbil osv. En av de viktigaste åtgärderna var nog att rörmokaren satte en luftningsventil* på högsta delen i denna avloppsgren dvs i kökets avlopprör. På så vis blir det bra skjuts vid spolning i köket och det bildas inget undertryck i källarens rör från badrum och tvättstuga som kan hindra normalt flöde. Problemen har inte återkommit på tre år så det verkar ha varit en effektiv lösning i vårt fall.
__
*) Jag vet inte den korrekta benämningen på denna grunka men det ser ut som en ”hatt” man sätter överst på avloppsstammen i skåpet under vasken - alltså efter vattenlåsen - och är en envägsventil som kan släppa in luft men håller tätt åt andra hållet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Vi hade liknande problem och konfiguration, fick dra dit en spolbil osv. En av de viktigaste åtgärderna var nog att rörmokaren satte en luftningsventil* på högsta delen i denna avloppsgren dvs i kökets avlopprör. På så vis blir det bra skjuts vid spolning i köket och det bildas inget undertryck i källarens rör från badrum och tvättstuga som kan hindra normalt flöde. Problemen har inte återkommit på tre år så det verkar ha varit en effektiv lösning i vårt fall.
__
*) Jag vet inte den korrekta benämningen på denna grunka men det ser ut som en ”hatt” man sätter överst på avloppsstammen i skåpet under vasken - alltså efter vattenlåsen - och är en envägsventil som kan släppa in luft men håller tätt åt andra hållet.
Hmm, låter helt klart som en vettig lösning. Jag ska undersöka det här lite närmare. Tack för tipset!
 
Hej Fixart

Det var tråkigt att höra. Återkommande stopp är allt annat än kul.
Är du bosatt i närheten av Karlstad så kan jag komma över med rörkamera och ta mig en titt helt kostnadsfritt. Dessutom dokumenterar jag ev. påträffade fel på USB och skriver ett besiktningsprotokoll samt tar det vidare till det företag som utförde reliningen. Även det kostnadsfritt.
Du kan isf messa eller ringa upp mig på 070-355 49 20.

Micke
 
Redigerat:
  • Gilla
Husowner2
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.