P
Prc: [citat] Tack Stefan, grävning är redan gjord, bara osäker om borra nytt hål skapar ngn risk, då läst att man ska helst inte borra genom sulan. Anledning behöver gå den vägen pga frys risk.
3 svar · 1,8k läst
K
knipo: [citat] Nu var det ju länge sedan både inlägget skrevs o ts var inloggad, men jag frågar ändå, hur gick det? Fick du någon hjälp? Hoppas att du i alla fall slapp betala. O viktigast av allt, fick du rent inredning o golv?
6 svar · 2,6k läst
M
Mathiasjson: [citat] Och sen dessa 2 mm du pratar om är om man har en genomförnings hyllsa. vilket du inte har det du tog kort på är avlopp, så absolut inget att vara orolig över
15 svar · 4,5k läst
·
S
Självlärd: [citat] Tack för bra input! Jag hittade spec från MMA och nedre gräns för stålkopplingen är 33,3 mm. Jag testar med den blåa klämringen i plast istället. Röret är så gammalt att diametern verkar variera lite, är värt ett försök åtminstone! https://www.mma.se/wp-content/uploads/2015/03/Stalrorskoppling-rev.5-1.pdf
4 svar · 2,3k läst
jonmo
jonmo: [citat] Jag har kommunalt VA så det borde inte vara några problem. Enbart tänkt till disk. Perfekt!
6 svar · 1,8k läst
C
CIW: [citat] Jag kör 40 mm på både sug och tryck, lite längre sträcka än dig. Det funkar riktigt bra till min pump som ger 80l/min. Köpte markkollektor 40x2,4, lite tunnare gods men funkar utan problem till ändamålet.
5 svar · 1,3k läst
Teacer
Teacer: Vi har den bara i gästhuset så jag har inte tänkt på det. Men tycker den är ganska tyst i alla fall.
8 svar · 3,3k läst
·
kristofer12345
kristofer12345: Ja det har jag
5 svar · 963 läst
·
Tingis
Tingis: Gammal tråd så får se om du fortfarande håller till här inne.. Gick det bra att sänka golvbrunnen på det viset? Sitter själv i samma situation. Någon annan som har någon erfarenhet eller vet hur man ska gå tillväga?
2 svar · 1,7k läst
Jonny Lindholm
Jonny Lindholm: Fantastiskt! Jag har tyvärr inga såna galler.
6 svar · 1,4k läst
terjevigen
terjevigen: Jag åkte till Rinkabyrör som snabbt kunde konstatera att röret expanderat på grund av tidigare frysskada. Det hela slutade med att jag fick ta hit en rörmokare som kunde få på en presskoppling och slutföra hela installationen. Man lär sig något nytt varje dag.
2 svar · 1,5k läst
Baddenbadden
Baddenbadden: [citat] vi får se hur det ser ut nästa år med den saken. avloppet är använt sedan slutet av mars. Men vi hade inga problem i förra huset där vi hade samma utförande på avloppet, och installerat efter att vi flyttade in.
29 svar · 6,6k läst
·
P
petererlandsson1194: [citat] "Avloppsspolning" är väl mer den korrekta söktermen. https://www.hitta.se/avloppsspolning+r%C3%B6nninge/f%C3%B6retag/2
9 svar · 2,2k läst
S
Soltorp40: Pumpar slits, det är inte tal om annat, men filter sätts igen, rör bygger upp avlagringar på insidor snabbare än pumpar slits... Mycket beror ju även på vattnet på platsen. Är det kalkhaltigt? Har det partiklar/sand i sig... Om det är gamla järn/galv-rör i brunnen så kan de vara igensatta invändigt. Det är ju också vanligt med en backventil längst nere. Det kan även vara så att
8 svar · 1,1k läst
A
Alexn72: Det är ett klockrent sätt att koppla. Dock kan du behöva koppa in kallvatten direkt till blandaren i Vvb så du inte riskerar att få kokande vatten i kranen
1 svar · 2,0k läst
tensiden
tensiden: Ja, hm. Vet inte vad som blir billigast. Du får testa att plocka ihop delar för att gå från 4st 1/2" gardena till PEM25 respektive skippa gardenafördelaren och istället gå från G15 till 4st PEM25 och låta alla vara trycksatta samtidigt och se vad som blir billigast. Jag hade nog gått på det senare alternativet och antingen låtit allt vara trycksatt eller satt på ett par kulventiler
5 svar · 2,6k läst
·
G
Geemax: [bild] [bild] [bild] [bild] Hej Har en vattenledning dragen mellan två fritidshus med en utanpåliggande värmekabel. Var i källaren och röjde runt och såg då nåt oroväckande. Som ni på bilderna så ser det ut som att kabeln har skadats och att plasten runt kabeln har delvis smält. Detta är alltså i den ”lösa” ändan. I andra ändan sitter en strömbrytare till kabeln. Är det
0 svar · 1,3k läst
·
N
NoOne2k: [citat] Det är mycket möjligt att man inte monterade några betäckningar av metall utan man kanske bara satte proppar av plast i rören. Filma rören så ser du svart på vitt om det finns några brunnar. Skulle det inte finnas är det inte hela världen, det finns massor av fastigheter som saknar spolbrunnar, de underlättar den dagen det blir stopp, men oftast går det att lösa ändå :)
7 svar · 1,8k läst
·
Bruzz
Bruzz: [citat] Men hur tätar detta egentligen? Måste inte hylsan man trär på pex:en bottna åt båda hållen? Alltså mot väggbrickan samt mot badrumsfördelaren? För om pex:en är för lång och vi säger jag bara skruvat 1,5 varv med nyckel. Då har jag väl vara puttat tillbaka hylsan och pex-röret en liten bit? Blir väl inget som pressar ihop den då?
2 svar · 1,6k läst
N
Nyhusägare20: [citat] Tack! Vi bor i en sluttning. Själva vattenbrunnen ligger högst upp på sluttningen. Vi tänkte göra allt längst ner i ”backen”. Vi ska anlita ett företag, men ville mest kolla hur reglerna är innan vi begär in offerter. :)
2 svar · 889 läst
surris
surris: Kanske en rörmokare ska göra?
1 svar · 1,7k läst
·
N
Nalleboda: [citat] Tackar! :D
4 svar · 1,3k läst
N
NoOne2k: Antingen spränger man eller så bygger man en kulle på berget dom man lägger ledningarna i. El och fiber behöver endast skyddas mot mekanisk åverkan. VA behöver även skyddas mot frysning. Antingen gör man som vissa medlemmar här har gjort, bygger en egen isolerad låda eller så köper man en färdig slang med rör för trycksvlopp, vatten och värmekabel, det finns till exempel
7 svar · 3,0k läst
prototypen
prototypen: Markisolering, någon typ av ”frigolit”. Fryser ovanpå gör det väl normalt också. Protte
5 svar · 2,3k läst
gadeberg
gadeberg: Hej Vad va det för fel på filtret? [citat]
40 svar · 46,8k läst
tensiden
tensiden: Sandfång? Går att kombinera med en markränna. Dvs markrännan ger större upptagningsyta, sen fångas skiten i sandfånget.
1 svar · 1,2k läst
·
M
msvensson: Har en Grohe SL82 fixtur som med medföljande prylar ansluts med PEX med skyddsrör. Brevis fixturen har jag kopplingar prisol och vattenfördelare. Ventilen i fixturen man ansluter mot har R15 gänga, kan jag ansluta vattnet med en vanlig stålomspunnen anslutningsslang mellan ventilen i fixturen och vattenfördelarna utanför. Dvs. hoppa över skyddsröret. Har letat men inte hittat något
0 svar · 1,3k läst
alex6
alex6: [citat] Det där var jäkligt smart. Bra jobbat. Skulle du kunna tänka dig att visa lite fler bilder från flera vinklar så man begriper hur allt sitter. Hur är det med vattentätheten? Köra ner den kameran på dasset bland avföring...kan det sluta bra? Jag har försökt rensa toan med egen högtryck på 170 Bar men det verkar inte funka. Måste se vad det är.
56 svar · 53,9k läst
·
C
connyake: [citat] Jag har ingen strömtång så jag har bara mätt resistansen mellan faserna. Kan det vara kontaktorn som är sliten och bråkar? Den har förmodligen också suttit där sedan -82. [bild]
5 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.