Byggahus.se

Pumpa bort vatten från garageuppfarten

1. H
    Husägare · 30 inlägg

Huset vid sjön

Husägare
    Hej!
    Jag har en garageuppfart som ligger lågt i förhållande till omgivningen. Det finns en dagvattenbrunn men när det spöregnar hinner den inte med och det samlas vatten på uppfarten som till slut rinner in i garaget. Jag har därför en tanke att ställa någon form av pump bredvid dagvattenbrunnen och pumpa vatten till andra sidan garaget där det finns en äng vattnet kan rinna ut på.
    Mitt problem är att jag har svårt att hitta en pump som triggas igång av tillräckligt lågt vattenstånd, den bör gå igång när vattnet är ca 7-8 cm över marken för att ha lite marginal innan det rinner in i garaget. Någon som har något tips på en pump som funkar för detta? Eller för all del andra lösningar.

Mvh Anders

2. P
    Medlem · 290 inlägg
    Går det inte att placera pumpen i dagvattenbrunnen? Eller är brunnen en kommunal brunn utanför tomten?

3. H
    Husägare · 30 inlägg

Huset vid sjön

Husägare
    Nej, brunnen är för liten, den är bara ca 15 cm i diameter och ansluter med en 90 graders krök till er rör bara ca 1 dm under markytan, men brunnen finns på vår tomt

4. P
    Medlem · 290 inlägg
    Ok, men en pump som suger med slang från brunnen kanske?
    Annars kanske det går att gräva ner en dräneringsränna med galler (vet inte vad de kallas, men hoppas du förstår) utanför garageporten som du ansluter pump till. Någon form av lågpunkt eller pumpgrop lär behövas iaf.

5. T
    Husägare · Stockholm · 606 inlägg

TreeView

Husägare
  6. Bästa svaret

T

TreeView

Husägare
  7. H
    Husägare · 30 inlägg

Huset vid sjön

Husägare
  8. H
    Husägare · 30 inlägg

Huset vid sjön

Husägare
  9. H
    Husägare · 30 inlägg

Huset vid sjön

Husägare
    Jag förstår vad du menar och det är säkert den bästa lösningen men jag tänkte försöka slippa göra åverkan på uppfarten och "bara ställa ut en pump" Quick and Dirty lösning :)

10. T

TreeView

Husägare
    Absolut, tror att det kan vara lägre än så faktiskt

11. H
    Husägare · 30 inlägg

Huset vid sjön

Husägare
    Låter strålande, hittade den faktiskt på Netonnet så den går att få tag på i Sverige.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.