18 940 läst ·
96 svar
19k läst
96 svar
Enskilt vs kommunalt, kostnad och prestanda
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Jag slängde ut en VVB från -69 2010 och en annan från -92 när vi fick bergvärme för ett år sedan. De var båda felfria.H Harrison skrev:Jag skaffade ett enklare filter och vattnet blev renare. Den ursprungliga VVBn häll i 23 år tror jag, en METRO med 9 lager emalj, sa rörmokaren. De senare METRO höll bara 5 år, med 3 lager emalj, sa rörmokaren. Vi har inte särskilt mycket saltvatten-inträngning i brunnarna här, nästan 2 km från havet. Grannen investerade i filter i form av stora behållare och automatisk backspolning av dem, det kostade 30.000 kr för länge sedan, tror jag. Sedan kom kommunalt VA och de behövdes inte längre.
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Där jag har kommunalt vatten tvingar elbolaget mig att betaĺa över 600 kr varje månad för "elen" trots 0 kw förbrukning! Har starkt funderat på att ta bort elen helt och hållet, skaffa gasolspis och dieselkraftverk! Plus då att kommunen kräver grundavgift för kommunalt vatten 0 kbm förbrukning 3400 kr/år !K Kane skrev:
Redigerat:
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Agressivt vatten är kolsyra som fräter på ledningarna har jag fått veta.H Harrison skrev:En stor skillnad med kommunalt vatten är att man inte behöver byta ut varmvattenberedaren så ofta. Förut höll VVBn bara 5 år och jordfelsbrytaren i huset brukade bryta strömmen då. Rörmokaren sa att vi har "aggressivt vatten" och installerade en elektriskt driven titan-anod i VVBn. Hur mycket den gör eller om det bderor på att det kommunala vattnet inte innehåller stora mängder järn och mangan, som brunnsvattnet hade, vet jag inte. Ett problem är att min kompis i gäststugan har mani på att rycka loss skarvsladden till anoden, så livslängden för VVBn kan bli kortare.
Det tror jag rörmokaren har också sagt. Men de satte dit en luftningsnippel, där vattnet cirkulerar genom ett Björn-filter och sedan tillbaka till brunnen. Vattnet i brunnen renas successivt och det billiga filtreringssystemet tog bort mycket av järnet i vattnet.P xxxscrabblexxx skrev:
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
För mycket järn är inte gott och vattnet får lite färg men annars är det väl nyttigt?H Harrison skrev:
P xxxscrabblexxx skrev:
Om det är väldigt mycket järn i dricksvatten, är det farligt att dricka under en längre tid. Om man söker på nätet "mycket järn i dricksvattnet", kan man läsa om hälsoriskerna med mycket järn.P xxxscrabblexxx skrev:
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Aha, har några släktingar (bönder) i Dalsland som har väldigt mycket järn i vattnet och hävdar att det är nyttigt när jag klagar att det inte smakar gott . Ska läsa på om det.H Harrison skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden