Hej alla! Har en planerad uppläggning för avloppsrör som jag undrar om den kan orsaka problem. Ser ut som att det ska gå enligt säkert vatten, men det finns ändå ett bekymmer jag funderar kring.
Grejen är den att golvbrummen sällan kommer användas. Den är mest en extra säkerhetsåtgärd. Det jag tänker är att om det sällan rinner vatten den vägen så kanske inte eventuellt avloppsslam (kort sagt bajs) som råkar falla in vänster (på bilden) om där vatten kommer från det vertikala röret så skulle det kunna bli kvar och inte sköljas bort eftersom inget vatten kommer från golvbrunnen. Förstår ni hur jag menar? Är jag onödigt oroad, eller kan det på allvar bli ett problem?
Tack på förhand!
Grejen är den att golvbrummen sällan kommer användas. Den är mest en extra säkerhetsåtgärd. Det jag tänker är att om det sällan rinner vatten den vägen så kanske inte eventuellt avloppsslam (kort sagt bajs) som råkar falla in vänster (på bilden) om där vatten kommer från det vertikala röret så skulle det kunna bli kvar och inte sköljas bort eftersom inget vatten kommer från golvbrunnen. Förstår ni hur jag menar? Är jag onödigt oroad, eller kan det på allvar bli ett problem?
Tack på förhand!
Dom liggande avloppsrören ska ju ha lite fall (åt höger), sedan får det nedfallande vattnet lite skjuts åt höger, dels av 45° böjen dels av påsticket.
Normalt låter man förstoringen vara plan i nederkant för att det underlättar när man behöver komma in med rensverktyg som tex spolslang, spolslang kör man ”utifrån gatan” in mot där avloppsrören börjar (tex golvbrunn).
Normalt låter man förstoringen vara plan i nederkant för att det underlättar när man behöver komma in med rensverktyg som tex spolslang, spolslang kör man ”utifrån gatan” in mot där avloppsrören börjar (tex golvbrunn).
Tack för svaret. Självklart ska det luta och jag förstår att vattnet faller högerut, men det är ju lite det som är kruxet för då kan väl vattnet fortsätta höger om slammet utan att skölja bort det. Nå väl om ingen hört om nämnt problem så får jag väl utgå ifrån att det fungerar.
Att förstoringen ska vara i nederkant tänkte jag först och det du säger låter vettigt, på Säkert Vatten ser det inte ut så...
källa; https://www.sakervatten.se/branschregler/online2021/4/41

Att förstoringen ska vara i nederkant tänkte jag först och det du säger låter vettigt, på Säkert Vatten ser det inte ut så...
källa; https://www.sakervatten.se/branschregler/online2021/4/41
Då inget mer svar verkar dyka upp får jag kanske svara på min egen fråga.
Jag tolkar följande från säker vatten som att oron är befogad, och väljer därmed en inkoppling av brunnen som ligger längre fram.
"Spillvattenledning med avlopp från WC kan utformas så att ledning går direkt till stående stam. Övriga spillvattenledningaransluts nedströms med grenrör ≤ 45°.
→ Se bild 4.4.1b Anslutning av liggande spillvattenledningar.

4.4.1b Anslutning av liggande spillvattenledningar"
Jag tolkar följande från säker vatten som att oron är befogad, och väljer därmed en inkoppling av brunnen som ligger längre fram.
"Spillvattenledning med avlopp från WC kan utformas så att ledning går direkt till stående stam. Övriga spillvattenledningaransluts nedströms med grenrör ≤ 45°.
→ Se bild 4.4.1b Anslutning av liggande spillvattenledningar.

4.4.1b Anslutning av liggande spillvattenledningar"
Klicka här för att svara