Vatten & Avlopp
hemglass: Jag velar lite hit och dit och är säkert otydlig med vad jag vill ha :rofl:. Jag tror att det heter silkorg ,där matresterna stannar ,man lyfter upp den och tar bort den när man ska tömma dem, den går även att trycka ner och blir så en propp, bra när man diskar:D. Eller heter det silkorgspropp? :p. Nåja jag vill iallafall ha en sådan till den lilla hon och även den stora hon 115mm
ulgu: [citat] Ok, det låter som att man ska avvakta, men när den går sönder så är det väl förstås dagen innan midsommar, eller en annan olämplig tid /Uffe
ulgu: Jag lät borra en brunn på min tomt där sommarstugan står, den är 76 meter djup Och all utrustning har funkat perfekt, förutom hydropressen som jag bytte för 2 år sen En kompis till mig gjorde likadant vid samma tid, men fick byta sin pump 2011, och nu är det dags igen då återigen har gått sönder Därför funderar jag på att i förebyggande åtgärd även byta min, är det smart
Harald Blåtumme: [citat] Exakt så var vår konfiguration för ca 15 fram till 10 år sedan. Ett flyttat kök, avloppsledning liggande förlagd i taket i källaren. Resultat efter ca 5 år, som GoC visade: helt igenkorkat av fett. Idag är det litet annorlunda förlagt, rakt ner i källargolvet där röret dels är isolerat hela vägen, dels att det matas på från ett par tvättmaskiner och en dusch från badrum
Flöjten5: [citat] Det kommer att komma en vägg precis där, så Isåfall blir det en dold koppling. Men det kanske inte är hela världen, då det lär finnas ett gäng i det gamla bjälklaget.
13th Marine: https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/ Förstår inte riktigt vad du vill göra, men tabellen ovan kanske hjälper
Knight: lägg den utanför makadammen och i de vanliga massorna.. undvik peta allförmycket i makadammen då den ska fungerade som dränerade. Köp lite stenmjöl som du kan lägga runt slangen. klassiskt pärgräv på jula är perfekt för att gräva en såndär linje.
corre: Har ni bra tillflöde till brunnen? Större pump tömmer snabbare och kan skapa följdproblem med luft i anläggningen. Hänger såklart på vad ni tar ut vatten till också. Spontant låter det som att en 20T ska passa fint. https://www.rinkabyror.se/artikel/jet-20-t/
HasseTeknik: Vill bara påpeka att det kan vara svårt att skilja på talspråk och skriftspråk, när det gäller prylar man inte är expert på. När jag var liten sade vi alltid "hydrofon", vilket var talspråk för den bestämda formen " hydroforen" , så va inte så kinkiga när alla vet vad som avses.
janwide: [citat] Jag kopplade in toan rakt på den vertikala stammen. Tvärtemot IFÖs rekommendationer (enligt den över kryssade varianten). Har fungerat hur bra som helst. Inga problem! [bild]
Silver78: Den där är det lite annorlunda med. Du skall stänga av pumpen och helst tappa av vattnet så nära pumpen du kan. Stäng alla ventiler Sen pumpar du i luft 2 PSI under var din pump slår på. I ditt fall 41 PSI eller 2,83 Bar. Du behöver inte var helt exakt bara det inte är över. Slå på pumpen.
GK100: [citat] Du borde kunna få det ordnat på ett för dig fördelaktigt sätt av firman du anlitat. Det är i stort ett normalt krav med avstängning mellan pump och hydrofor oavsett pumptyp. Frågan är varför det verkar vara tunnsått med normalt insatta och kunniga rörmokare många taffliga jobb som kommer upp bara i detta forumet.
Zidor: Ja kommunalt vatten och avlopp kopplades in 1960 på den nuvarande anslutningspunkten. Tomterna styckades 1964 och den andra tomten bebyggdes 1967-69. Var finns det skrivet att anslutningspunkten SKA vara belägen i fastighetens absoluta närhet? Frågan är om det är mitt ansvar att ta mig till den anslutningspunkt som nu erbjuds av kommunen eller om kommunen ansvarar för att se till att det
Silver78: Har du spolslang? Gärna en sån man har till högtryckstvätt. Men det kan fungera om proppen inte är så hård med en som du ansluter till kranen.
slacker: [citat] Jag åker bort till Lantz Järn och Metall och säljer där. Vet inte vad du har i närheten, Kuusakoski har jag hört köper.
Arcos71: Fläkten börjar surra när man lyfter på locket och fortsätter i ca 1h efter det att man tryckt på ”spolknappen”,, det kommer med säkerhet störa er om någon går på toaletten innan läggdags eller nattetid. Jag skulle investera i en Separett wc.
TDD: Blev mycket bättre med plastskruv, griper riktigt bra tag om den gamla slangen.
Nickepö: Har googlat sönder mig själv och behöver koppla på er hjälp nu! Sommarhus med vattenupptagning från pump 30 längdmeter och 15 höjdmeter från sjö. Pump med tryckkärl vid sjön, Neptun nchw-e 110 i. Sugventil i vattnet. Pumpen är automatisk och startar mellan 1.5 bar och slår av vid 3 bar. Just nu visar den 4.5 bar och står still. Problemet är att uppe vid tomten är trycket bara 0.5
azrael1333: Hej, Jag går i köptankarna på en fastighet utan vare sig vatten eller avlopp. Nu sitter jag och försöker räkna på vad det kan kosta att borra brunn och installera avlopp. Jag vill alltså ha en borrad brunn med pump, hydropress och allt där till. Samt anlägga någon form av avlopp, det lutar väl åt trekammarbrunn med infiltration. Jag har en bekant som kommer att bygga badrummet enligt
JFree: En dammfälla är värd sina kronor att hyra! Det dammar vääääldigt mycket. Jag klarade mig med en golvsåg, en bilmaskin a 30kg och en mindre bilmaskin för finliret!
override: Så, i helgen när hustrun och hennes kompisar var i stugan så lade såklart vattnet av. Kom inget ur kranen längre. Pumpen i "pumphuset" stod och körde konstant, och trycket på mätaren svajjade mellan 1-1,5 bar och det lät liksom som att den gurglade. I vanliga fall går den ju "bara" när man spolar vatten i kranar eller liknande. Jag stängde av pumpen, testade starta om, ingen direkt
rakral: Gegga i ledningarna låter inte så bra - det tyder på att brunnen innehåller en massa skit som nog inte borde vara där. Under senare decennier så har skötseln av gårdsbrunnar helt försvunnit en välskött brunn tömdes årligen på gegga och nytt tvättat singel fylldes på i brunnen. Brunnarna östes för hand, idag finns det dränkpumpar eller slamsugningsbilar så det borde inte vara
prototypen: Det är ytterst lite skillnad i utförande mot den "automatiska" i plast. Märta sticker ut lite mer, större underbett. Märtasilen är pulverlackad och pulverlack är smält plast....... Protte
rakral: [citat] Enda möjligheten skulle var om röret från tvättstället har samma dimension som teleskopröret som går ner i vattenlåset men då får du ha tur...men testa
Ulltand: [citat] Enklaste sättet är nog att bryta strömmen och öppna en en kran. När det inte kommer något mer vatten skall trycket visa ungefär 0 bar