J JonasEr skrev:
Kan man ta lite locherpasta på klämringskopplingen om det inte går att få riktigt tätt?
Det brukar inte funka. Är det rätt klämring för kopplingen? Sitter den helt rakt?
Det är ju själva klämringen som tätar mot konan, så pasta, lin, tejp etc på gängorna är helt verkningslöst.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Man lägger "tejp" mm på konan och inte på gängorna. Jag har vid några "besvärliga" lägen lindat lite gängtejp runt konan för att sedan dra åt och det har fungerat mycket bra.

Men det brukar vara smidigt med lite pasta på gängorna, det går mycket lättare att dra åt. Annars tycker jag att det kan vara svårare att känna när klämringen börjar klämma åt.

Kopplingen satte röris dit och det är vattete så det är ju bra grejer. Nä jag får väl bara lossa den och ringa hit honom igen om det strular att få den tät. Om dragfjädermetoden funkar så vet man ju sen att röret verkligen är helt tomt på skruv. Det vet man ju inte med magnet, kan ju hända att en skruv hamnat längre ner i böjen där magneten inte når.

Staffans2000
P Picea skrev:
Fortsätt kriget mot gipsskruvarna! Ge inte upp! Har aldrig stött på livsmedelsklassade gipsskruvar, så därför bör du försöka få bort dom! Eller finns det evidens på att dricka gipsskruv är ofarligt? :thinking:
Jodå.
Det är en vanligt förekommande tillsats. E382 Skruvossin, heter den. Används flitigt i Pastaindustrin. https://www.google.com/search?q=spiral+pasta&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=8Mc9f0vYKByvfM%2CslAAfL0-MXg_aM%2C_&vet=1&usg=AI4_-kScbyJV3TEkzU-53BN8t0Zj0pbUlQ&sa=X&ved=2ahUKEwjclIuL6K7sAhUhiIsKHfGfC7AQ9QF6BAgLEEg#imgrc=8Mc9f0vYKByvfM

Don Staffan

• Gilla
Picea
  • Laddar…
eavogels skrev:
Kan du sänka ner en liten magnet i en tråd? En liten neodymium magnet med håll är 5 mm stor men stark.
Jag har en superstark neodymium-magnet från CO, som jag har satt fast i en tråd och "sveper" den längs marken på tomten, för att fånga upp gamla, rostiga järnspikar och skruvar med. Jag har redan fått ihop "en mindre järnhandel" med den. De härstammar från den förra ägarens vilda snickeriprojekt. Det är bra att få bort dem, så att inga människor, djur eller bildäck skadas.

H Harrison skrev:
Jag har en superstark neodymium-magnet från CO, som jag har satt fast i en tråd och "sveper" den längs marken på tomten, för att fånga upp gamla, rostiga järnspikar och skruvar med. Jag har redan fått ihop "en mindre järnhandel" med den. De härstammar från den förra ägarens vilda snickeriprojekt. Det är bra att få bort dem, så att inga människor, djur eller bildäck skadas.
Släpp den genom ett kopparrör...

• Gilla
Harrison
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.