A
AndersS: [citat] Berg i dagen har ingen betydelse, du kan ha 6 m, 25 m, etc, foderrör och de ska oberoende av längd tätas mot berget. Och hål på 90 m med lera känns som felaktig tätning så att vatten tar sin ovanifrån, men det finns duktiga här i forumet som kan förklara bättre om det är rimligt eller inte.
5 svar · 1,7k läst
D
Derbyboy: Någon som mot förmodan har rörmanchetter hemma som kan mäta storleken på den som passar till: avloppsrör 40mm och rir 25mm
44 svar · 7,8k läst
·
Maaaats l
Maaaats l: [citat] Japp ventilation har sett flera likadana som är kopplade till ventilations kanal i tak Jobbar med ventilation.
35 svar · 6,4k läst
·
P
Anonymiserad 263386: Inte ens Google hade ett svar.
1 svar · 369 läst
GoC
GoC: [citat] Varför det, det kan inte bli tätare än det du nyss fixat. Blir säkert ett helsicke att få isär din installation som fyller sitt syfte.
10 svar · 6,7k läst
·
L
larsson r: [citat] Ingen bra idé alls
1 svar · 2,3k läst
C
Christian123: Skaffat ny rensplugg (konisk gummipropp) som sitter tätt men luktar fortfarande. Rensar jag med vatten försvinner lukten omgående och det känns som lukten kommer från vattnet i vattenlåset. Vad fan kan det vara? Är det möjligt att avlagringar i brunnen gör så att vattnet luktar så illa så snabbt (timmar till halv dygn)? Är det lönt att gå ner o rensa i rören?
6 svar · 2,2k läst
·
J
JerreEssberg: Javisst, det går lika bra det.
28 svar · 3,7k läst
·
Håkan 63 Jacobsson
Håkan 63 Jacobsson: [citat] Mot väggen bakom
5 svar · 1,8k läst
·
I
Icreate: Tack för tipset. Jag kan ju ev göra det själv också.
2 svar · 1,4k läst
·
Krilleman
Krilleman: Skönt att det inte var "äggskal" (y)(y) Det underlättade enormt!
7 svar · 5,5k läst
·
J
johanfa: Dimensionen låter som R32 (1,1/4") Om du menar 40 PEM-slang så skulle jag nog säga att det är för grovt, det räcker med 32... Koppling enligt nedan t.e.x skulle funka: https://www.rinkabyror.se/artikel/beulco-66-utv-32x32r/ (med reservation för att jag inte vad du har för dimension på pumpen)
1 svar · 2,5k läst
H
hempularen: Huruvida du är skyldig att ansluta tror jag beror lite på var det är. Kostnaden varierar enormt mellan olika kommuner. Det kan handla om allt från 50 - 500 000. Du får titta på den aktuella kommunens hemsida och söka information.
2 svar · 2,0k läst
S
Segge: [citat] Ok, tyckte den plana delen på bussningen var liten, men kanske för att jag jämför med löpmuttens sida på ventilen.
2 svar · 649 läst
·
G
Gamlehav: [citat] Det är tyvärr i Norge det här. Men ja jag vet inte riktigt vad han pysslar med. 125 dubbelt så dyrt mot 110. Hehe tror det är för att nästan ingen använder det.
22 svar · 6,8k läst
·
davidzet
davidzet: Tack @tergo! Provade att göra just detta och det visade sig att ena kranen var varmvattnet och det andra kallvattnet. Om båda stängs så stänger man av vattnet. @MrJay HAHA, det har du rätt i. Dum fråga såhär i efterhand. Får skylla på min dåliga slutledningsförmåga och totala okunskap när det kommer till rördragning.
5 svar · 12,2k läst
·
Z
zingo: Tack. Jag har kollat (ringt) runt lite på egen hand och fått svaret att det bör kunna lösas med en luftinjektor innan hydroforen så att den tillförs luft och inte bara fråntas med tiden. Ska prova det om inte alla här anser att det är en dålig lösning. Hydroformodellen är inte på något sätt "gammal". Den ingår i Wellmates ordinarie sortiment. Så det finns väl en anledning till
4 svar · 3,5k läst
oscarwww
oscarwww: Jag ska byta ut våra gamla gjutjärnsrör i källaren från 1959 mot plaströr. 1. Misstänker att det ligger betongmarkrör ut mot kommun VA, för enkelhetensskull tänkte jag kapa gjutjärnsröret på en raksträcka så nära husväggen som möjligt före övergången till betong. Gjutjärn YD 110mm, för att koppla över till plast antar jag att det behövs JET koppling klass C (för
0 svar · 3,3k läst
N
NoOne2k: Gör du en anmälan på Ledningskollen så får de flesta ledningsägare som har ledningar på din fastighet ett meddelande. För de interna kablar och ledningar som du själv ansvarar för kan man hyra en kabelsökare för att sätta ut elkablar och vattenledningar om det är metallrör. Ska du ha kvar den gamla brunnen och dess ledningar? Annars kanske du kan koppla på dem om de är i bra
7 svar · 3,5k läst
SuburbanUrban
SuburbanUrban: Kul att läsa hur många försöker beskriva samma sak som helt olika. Nästa alla förslag ovan fungerar således och jag tackar för tipsen. Angående kompressor så kopplade jag på en helt vanlig cykelpump med tryckmätare både för att trycka ut tillräckligt med vatten samt pumpa upp rätt tryck. Funkar perfekt men tarvar en dusch efteråt :)
20 svar · 93,8k läst
·
M
martinradbo: [citat] Smart. Vet du om den har ett RSK-nr?
2 svar · 5,0k läst
·
K
krilledill: Grejerna på bild fick man med ingen instruktion.... men det löste sig med stora skiftnyckel n ! Fick dra läskigt hårt så det knäcker till sen var det bara att dra åt. Krävdes mycket kraft för att knäcka :D trodde gängorna skulle ge sig!
5 svar · 6,0k läst
·
P
paradisi: Tusen tack för snabba svar och hjälp! Då förstår jag bättre hur det är upplagt. Det känns rimligt som du säger @PNO ! Har en VVS-butik ett par kvarter bort, så förhoppningsvis kan de hjälpa mig vidare. Tack igen! /AP
3 svar · 1,8k läst
·
C
costia: Tack:D
9 svar · 4,3k läst
·
C
9 svar · 4,3k läst
·
N
Nygge72: [citat] Japp det är en 160 c/c. Tack
2 svar · 916 läst
·
kulle
kulle: Någon måste ju ha tömt den tidigare, förmodligen någon bonde i trakten. Ta kontakt med närmsta bonde och är det inte han som brukar tömma så vet han nog vem som brukar göra det.
5 svar · 1,2k läst
Björn Sj
Björn Sj: Stort tack, perfekt!! Jag hade inte kunnat gissa att det heter "Sadelslangnippel"
7 svar · 4,4k läst
·
T
Tummen86: Hej igen! Problemet försvann efter byte av pressostaten. Har fungerat bra i några månader, nu får jag istället felkod 40 samt f0 samt att den försöker tömma men lyckas ej och maskinen piper.
3 svar · 4,7k läst
·
Z
Zven: [citat] Diameter på gängan är 27 mm. Röda streck i bilden visar var jag ska ha t-röret. Uppåt går befintligt rör till radiatorsystem och neråt blivande rör till golvvärmeshunt. Tar tacksamt emot förslag på hur du hade gjort och även vilka delar och rörtyp/dimension (pex/pal/koppar) jag behöver fram till LK shunt med optiflow ventil. [bild]
2 svar · 1,4k läst
·
Krilleman
Krilleman: 25 PEX monteras ju i en 28mm klämringskoppling normalt. VSH har bara kopplingsset upp till 20mm i 22mm koppling... [bild]
6 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.