Vart kommer det ifrån :x

Nu har jag sökt i 100 forum (kanske inte riktigt..) men hittar inget definitivt svar på mitt problem :mad:

Det luktar avlopp från toaletten men det kommer troligen inte från infästningen till avloppsröret baktill på toaletten utan från själva toalettskålen.

Vi känner lukten lite diffust under dagarna men när jag öppnar toalettlocket på morgonen så kommer det en mycket starkare odör av avlopp upp och ”träffar” min näsa. Det luktar alltså inte urin utan avlopp. Jag har försökt söka på bilder/information om toaletter i genomskärning för att se om luften från avloppet kan ta vägen genom innerkanten på toalettskålen (där vattnet kommer när man spolar) men hittar ingen bra information? Toaletten är säkert från runt samma år som huset är byggt (2005).

Är det någon som har något bra tips på detta problem med avloppsluktande toalett?

Hälsningar

Lars Norrbom
Sundsvall/Matfors

Har ni avluftning från/på avloppsstammen? En ventil som oftast går ut genom tak, liten rund ,typ skorstenskupa. Har ni kommunalt eller enskilt avlopp?

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Har ni avluftning från/på avloppsstammen? En ventil som oftast går ut genom tak, liten rund ,typ skorstenskupa. Har ni kommunalt eller enskilt avlopp?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Menar du en sån här? Sedan har vi enskilt avlopp.

• Gilla
Jempa87
  • Laddar…
Japp, det där är en typisk luftning till avloppet.
Vad det gäller toaletten så har den bara förbindelse med avloppet genom kröken nere i botten.

Ja men Jonatan79 måste ju ha frågat av någon anledning så jag väntar med spänning på hans tes angående problemet med avloppslukten. Jag tycker att det känns som lukten kommer från där vattnet spolar ut under kanten i klosetten.

1. Är det något fel på avluftningen från avloppet och i så fall vad skulle det kunna vara?

2. Kan det vara så att det är otätt mellan toaletten och avloppsröret och lukten från avloppet letar sig upp inuti baksidan av porslinet och ut genom där kanten är för vattenutkastet inuti toaletten?

På vår ena toalett har vi sånt drag på ventilationen, att jag blev tvungen att täta avloppsanslutningen med silikon. Det räckte inte med vanlig gummimuff mellan stol och avloppsrör.

Jag har råkat ut för samma fenomen som du en gång. Då berodde det på att gummitätningen mellan toaletten och avloppsröret hade glidit ur läge och skapat några millimeters mellanrum. Löste det genom att ta bort toastolen och rätta till/fixera gummitätningen. Problemet försvann efter det.

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Det kan vara gummiringen vid golvet eller om er tank är full och avluftningen är usel kan lukt tränga upp.

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Jag måste i alla fall tillstå att Byggahus.se är OTROLIGT BRA för oss "gördetsjälvare" och speciellt för oss som inte kan allt men vill lära :thumbup:

Då ska jag ta lös min toalett till helgen när det är ljust ute och kontrollera om det är gummiringen som tätar mellan toaletten och avloppsröret.

Jag tror inte att det är avluftningen för igår kväll när jag var upp och tog bilden på stosen till avloppsventilationen så var det ett jäv..a drag i den :p

Sedan vad det gäller tanken så är den nyss tömd och jag tror inte att det är den som är problemet.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Hej igen på er :)

Tog bort toaletten igår för att se om gummimuffen mellan toaletten och avloppet åkt på sidan men så var inte fallet vad jag kunde se.

Gjorde rent allting och satte tillbaka toaletten men lukten kvarstår trots allt.

Nu har jag ingen mer idé om vad den kan bero på så jag hoppas att ni här har något genialiskt att komma med ?

Tacksam för svar på mitt problem!

12189998_10207014424030614_2397140690435194130_n.jpg
Skapa konto
12191773_10207014425190643_3634752419900017624_n.jpg
Skapa konto
12208573_10207014424310621_1824387445030131941_n.jpg
Skapa konto
12195816_10207014424670630_4490100487206238698_n.jpg
Skapa konto

Kan det inte vara så att avluftningen är full med spindelväv m.m. så den inte fungerar som den ska.
Har du någon idé om lukten kommer om ni spolar i nån annan toalett eller duschar?
Blir det värre om det blåser ute?
Försvinner vattnet i vattenlåset?

Redigerat:
Prova med silikon

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Hej P-plats!

Lutningen...? Aha du menar avluftningen :D från taket och ner till avloppet? När det vet jag inte och hur kontrollerar jag det eller hur rengör jag den i så fall? Svårt att se ned från taket då den inte röret är rakt ned!

Har tyvärr bara en toalett men som jag skriver i mitt inleddande inlägg/fråga så känns det som att lukten kommer i från kanten där vattenutkastet är i toaletten (se bilden). Det luktar varken mer eller mindre när man duschar eller spolar i handfatet. Varför jag tror att lukten kommer från den kanten är att lukten blir så mycket mer påtaglig när man lyfter på toalettlocket och speciellt på morgonen när det varit stängt ett längre tag :confused:! Vattenlåset är fyllt med vatten.
Toalettskålen.jpg
Skapa konto

Silikon runt den svarta gummimuffen mot röret från toaletten eller silikon runt gummidelen på plastmuffen som går ner i avloppsröret? 12226987_10207014424990638_1961694201513530634_n.jpg
Skapa konto

Kanten vid vattenutkastet har ingen anslutning till avloppet. Det kan alltså inte lukta från avloppet där.

Möjligtvis kan du ha fått någon otrevligt påväxt, alger/bakterier bak i vattenbehållaren. Lyft på locket och kolla hur det ser ut och luktar.

• Gilla
Olle Backselius
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.