Ursäkta min totala okunskap på området men jag är nyinflyttad sedan 6 månader i ett hus med hydrofortank och på senaste tiden har den börjat "knäppa" varannan sekund när man spolar vatten i huset. Antar det är pumpen som slår till och från. Har googlat och fått uppfattningen om att det är för lite luft i hydroforen, men samtidigt finns det inget vatten i det genomskinliga röret på framsidan, vilken får mig att tro att det är för mycket luft och för lite vatten. Enligt förra ägaren skulle man pysa ut luft på ventilen som sitter mitt på hydroforen, men jag har skruvat på den och inget händer, det pyser inte. Före detta har jag stängt av pumpen och tömt den på vatten genom ventilen under hydroforen.
Någon som vet var på denna hydrofor man ska släppa ut luften? Om det nu är det som är felet.
Någon som vet var på denna hydrofor man ska släppa ut luften? Om det nu är det som är felet.
För mycket med luft kan det aldrig bli i en sådan där, om man inte pumpar i en massa luft.
Om man tömmer hydroforen på allt vatten & släppen in luft i den genom att tex öppna inspektionsluckan, å sedan stänger luckan å startar pumpen så att pumpen fyller hydroforen med vatten så kommer det bli ganska lagom med luft i tanken.
Vattennivån kommer då vara synligt i mätröret hela tiden.
Om man tömmer hydroforen på allt vatten & släppen in luft i den genom att tex öppna inspektionsluckan, å sedan stänger luckan å startar pumpen så att pumpen fyller hydroforen med vatten så kommer det bli ganska lagom med luft i tanken.
Slår pumpen till och från väldigt ofta sä r det troligtvis för lite luft i hydroforen. Gör som @Demmpa skriver. Du behöver dock inte öppna manluckan för att släppa in luft, det räcker med att släppa ut allt vatten genom bottenventilen.L Linneastrand skrev:Ursäkta min totala okunskap på området men jag är nyinflyttad sedan 6 månader i ett hus med hydrofortank och på senaste tiden har den börjat "knäppa" varannan sekund när man spolar vatten i huset. Antar det är pumpen som slår till och från. Har googlat och fått uppfattningen om att det är för lite luft i hydroforen, men samtidigt finns det inget vatten i det genomskinliga röret på framsidan, vilken får mig att tro att det är för mycket luft och för lite vatten. Enligt förra ägaren skulle man pysa ut luft på ventilen som sitter mitt på hydroforen, men jag har skruvat på den och inget händer, det pyser inte. Före detta har jag stängt av pumpen och tömt den på vatten genom ventilen under hydroforen.
Vanligtvis stänger man kranarna till synglaset och öppnar de bara när man kan kontrollera nivån. Det är dock inte helt ovanligt att de slutar fungera om de inte har använts på länge.
Jag har tror det eller ej problem med att jag får för mycket luft i hydroforen, har en luftinjektor som jag inte har orkat justera in men den duger in massa luft i hydroforen, eller massa och massa, men lite grann för att oxidera järnet i vår djupborrade brunn. Men det får väl anses vara ett specialfall.Demmpa skrev:
För mycket med luft kan det aldrig bli i en sådan där, om man inte pumpar i en massa luft.
Tack för svar. Jag lyckades vrida på kranen mitt på hydroforen och då pyste det lite samtidigt som det kom vatten ur slangen. Tog 40 min att tömma systemet o nu verkar allt fungera
Givetvis så behöver man inte öppna inspektions-/manluckan, däremot kan det vara bra att inspektera tanken ibland för att kunna se om det är mycket avlagringar/slam i tanken, å kanske rengöra den.N NoOne2k skrev:
Här hemma syresattes vattnet av luften i hydroforen och jag fick tömma den några gånger per år. Till slut tröttnade jag på att stå i källarn i en halvtimme och labba vatten så istället monterade jag en kulkik och anslutning för kompressorslang uppe på tanken. Nu tog det bara fem minuter allt som allt att fylla på tanken igen. Efter att vi monterat luftinjektor på inkommande vatten är problemet det omvända men det är ju skönt att man bara öppnar kulkiken och släpper ut luften nu.
Har samma setup med hydrofor som du har
Låter intressant, är själv lite trött på att fylla på med kompressorluft ett par gånger per år. Hur menar du att du "monterat luftinjektor på inkommande vatten"? För att få omvända problemet?Hennke85 skrev:
Här hemma syresattes vattnet av luften i hydroforen och jag fick tömma den några gånger per år. Till slut tröttnade jag på att stå i källarn i en halvtimme och labba vatten så istället monterade jag en kulkik och anslutning för kompressorslang uppe på tanken. Nu tog det bara fem minuter allt som allt att fylla på tanken igen. Efter att vi monterat luftinjektor på inkommande vatten är problemet det omvända men det är ju skönt att man bara öppnar kulkiken och släpper ut luften nu.
Skulle inte rekomendera att sätta dit luftinjekror bara av den anledningen. Man förlorar en del i vattenflöde och tryck när man har en sådan. Vi var tvugna på grund av svavelväte i vattnet som dessutom gjorde att vattenfiltret för arsenik blev mättat i förtid.K kbladh skrev:
Luftinjektorn ska sitta mellan pump och hydrofor för att vattnet ska fortsätta att syresättas i hydroforen och svavelvätet dka fälla ut däri.
Klicka här för att svara