Grejat med lite rördragning och fick byta reducering 22-15 på inkommande varmvatten. Det läckte tillräckligt för att fukta en trasa lindad runt kopplingen, men inte tillräckligt för att blöta ner golvet. Efter bytet läckte det ändå och nu känns det som att jag inte vågar dra åt mer. Eller vågar jag? Alternativ?
Har du linat kopplingen? Eller använt nåt annat för att täta?K Kjell_G skrev:Grejat med lite rördragning och fick byta reducering 22-15 på inkommande varmvatten. Det läckte tillräckligt för att fukta en trasa lindad runt kopplingen, men inte tillräckligt för att blöta ner golvet. Efter bytet läckte det ändå och nu känns det som att jag inte vågar dra åt mer. Eller vågar jag? Alternativ?
Är det vanliga klämkopplingar med kona så skall dom först dras till anliggningsmoment och minst ett varv till!
Det står i anvisningen för respektive tillverkare, vissa är det mer typ 1 1/4 varv.
10. Anslut önskad Vatette koppling/kulventil/tappventil Dy15.
Åtdragning: Cu-rör 1 varv efter handåtdragning.
PEX-rör 2 varv efter handåtdragning.
Det står i anvisningen för respektive tillverkare, vissa är det mer typ 1 1/4 varv.
10. Anslut önskad Vatette koppling/kulventil/tappventil Dy15.
Åtdragning: Cu-rör 1 varv efter handåtdragning.
PEX-rör 2 varv efter handåtdragning.
Du har bruksanvisning i inlägg #4
Dra lagom mycket, så blir det bra
.
Nu har du redan fått bra svar, men kan tillägga att du absolut inte får dra för mycket, så att klämringen syns mellan rör och mutter. Dessutom skall rena klämringskopplingar inte tätas med lin. Däremot kan du kladda lite grafitpasta eller i nödfall, spott på ringen. framförallt om det är större dimmentioner. En skadad koppling kan ibland fusktätas genom att du lindar gängtape ovanpå klämringen, när den redan är fastklämd, såklart.
Staffan
Nu har du redan fått bra svar, men kan tillägga att du absolut inte får dra för mycket, så att klämringen syns mellan rör och mutter. Dessutom skall rena klämringskopplingar inte tätas med lin. Däremot kan du kladda lite grafitpasta eller i nödfall, spott på ringen. framförallt om det är större dimmentioner. En skadad koppling kan ibland fusktätas genom att du lindar gängtape ovanpå klämringen, när den redan är fastklämd, såklart.
Staffan
Ok, själva reduceringen är i två delar så det är ingen tunn klämring på röret. Om det ska vara det så saknades den från början, och den nya hade ingen i förpackningen. https://www.biltema.se/bygg/vvs/ror...thD-lERMB35JD8u5kcIZRKeC9rcRZBC8aAsb_EALw_wcBStaffan2000 skrev:
Dra lagom mycket, så blir det bra.
Nu har du redan fått bra svar, men kan tillägga att du absolut inte får dra för mycket, så att klämringen syns mellan rör och mutter. Dessutom skall rena klämringskopplingar inte tätas med lin. Däremot kan du kladda lite grafitpasta eller i nödfall, spott på ringen. framförallt om det är större dimmentioner. En skadad koppling kan ibland fusktätas genom att du lindar gängtape ovanpå klämringen, när den redan är fastklämd, såklart.
Staffan
Bra. Då skall du dra tills du hör ett knäpp. Det är ljudet som uppstår när förminskningen delar sig. Det känner du ochså när du drar. Därefter drar du lite till. Ca: ett varv, skulle jag gissa.K Kjell_G skrev:
Staffan
Monteringsanvisningarna finns lättillgängliga på nätet, så man behöver inte gissa.
https://www.vatette.se/fileadmin/user_upload/Vatette/docs/633257_Vatette_Klamringskoppling.pdf
1. Kapa röret vinkelrätt, kontrollera att röret är fritt från längsgående repor och grader.
2. Rostfria-, elförzinkade- och hårda stålrör slipas runt rörändan med slipduk (ej längsgående slipning).
3. Skjut in rörändan i kopplingen till stopp.
4. Drag åt kopplingsmuttern med en nyckel i lämplig storlek och antal varv enligt tabellen nedan (använd inte rörtång/polygrip). OBS! En förminskad koppling skall efter “knäppet” (när förminskningen delat sig i två delar) dras antal varv enligt tabellen nedan.
https://www.vatette.se/fileadmin/user_upload/Vatette/docs/633257_Vatette_Klamringskoppling.pdf
1. Kapa röret vinkelrätt, kontrollera att röret är fritt från längsgående repor och grader.
2. Rostfria-, elförzinkade- och hårda stålrör slipas runt rörändan med slipduk (ej längsgående slipning).
3. Skjut in rörändan i kopplingen till stopp.
4. Drag åt kopplingsmuttern med en nyckel i lämplig storlek och antal varv enligt tabellen nedan (använd inte rörtång/polygrip). OBS! En förminskad koppling skall efter “knäppet” (när förminskningen delat sig i två delar) dras antal varv enligt tabellen nedan.

Produkter som diskuteras: "polygrip"

Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Då gissade jag ganska rätt, då!useless skrev:
Monteringsanvisningarna finns lättillgängliga på nätet, så man behöver inte gissa.
[länk]
1. Kapa röret vinkelrätt, kontrollera att röret är fritt från längsgående repor och grader.
2. Rostfria-, elförzinkade- och hårda stålrör slipas runt rörändan med slipduk (ej längsgående slipning).
3. Skjut in rörändan i kopplingen till stopp.
4. Drag åt kopplingsmuttern med en nyckel i lämplig storlek och antal varv enligt tabellen nedan (använd inte rörtång/polygrip). OBS! En förminskad koppling skall efter “knäppet” (när förminskningen delat sig i två delar) dras antal varv enligt tabellen nedan.
[bild]
Staffan