Hej!
Ny här, skulle behöva bli klokare på hydropressen. tror att den heter så.
Har bytt ut tryckströmbrytaren till ny.

jag får inte till arbetstrycket rätt.
Det här är gjort:
1) Jag har tömt trycktanken på vatten, genom att öppna kran i huset tills det slutat rinna, pumpat i luft i tanken upp till 2 bar.
2) ställt in tillslagstrycket på ca 2,5 bar och frånslag till 4,5 bar.

Det här händer:
1) Pumpen startar vid 2,5 bar när trycket faller, så det är ok!
2) jag stänger vattenkranen i huset så trycket får arbeta dig upp till 4,5 bar (frånslagstrycket) i tanken.
Problemet jag får är:
Så fort jag stänger kranen sticker trycket i ledningen iväg upp till 6 bars tryck på någon sekund och därigenom passerar frånslagstrycket och slår ifrån pumpen, gör att den landar kanske runt 3 bar.

så pumpen startar direkt vid öppnande av kran och stänger av pumpen när man stänger kran.

nån som kan utförligt beskriva steg för steg hur jag ska göra.

Prov att stänga kranen långsamt.
Det är en stor mängd i en vattenpelare som plötsligt skall ändra riktning och röra sig mot tryck kärlet.

L Leif i Skåne skrev:
Prov att stänga kranen långsamt.
Det är en stor mängd i en vattenpelare som plötsligt skall ändra riktning och röra sig mot tryck kärlet.
Tack Leif för svaret!
Detta märkte jag av under mina försök tidigare. Det gick att få pumpen att pumpa vidare men bara om jag ställde upp frånslagstrycket till omkring 6 bar.
(har testat mig fram hela vägen upp till 6 bar)
Men då dök nästa problem upp.
Pumpen trycker upp vatten i kärlet men när det borde pumpat klart, orkar inte pumpen nå förbi frånslagstrycket. Sänker jag trycket minsta lilla så slår pumpen ifrån men då är jag tillbaka på ruta ett. Pumpen slår alltså inte ifrån och skulle nog sannolikt gå sönder om den står och arbetar hela tiden.
Så hellre får den hoppa igång och slå ifrån tillsvidare vid användning.

jag förstår att det är brist på min förståelse i detta men samtidigt.. hur svårt kan de va?!?

(kan det ha med felinställt förtryck i tanken?)

kommer du/ni på nåt hojta gärna till.
Tack för mkt annat som står i trådarna.

Kan du ta ett foto av pumpen och trycktanken så man kan se rördragningen, helst på en bild.
En annan idé, du får detta fenomen om där är en ventil som är stängd på ledningen till trycktanken, Den finns där för att man skall kunna serva/byta tanken, men oftast så har man monterat bort handtaget för att den inte skall stängas av misstag och då lägger man kanske inte märkte till den.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.