Har börjat renovera ett badrum där rören för inkommande vatten idag kommer upp genom golvet, har förstått att det inte är godkänt idag. Så därför har jag tänkt dra rör i rör i väggen men blir inte klok på vad jag ska köpa för prylar.
Antar att jag behöver ett fördelarskåp där det ska in varmt och kallt vatten, och sedan vidare med v/k till dusch och handfat samt kallt till toastol.
Skulle någon vänlig själ kunna tipsa om vad jag behöver köpa för saker till detta......

L
Behöver du ett fördelarskåp , du kanske har ett skåp under handfatet , där går att gömma kopplingar , och sedan dra blanka rör utvändigt , kan aldrig bli en läcka med vattenskada , Skåpen ska fällas in i väggen , ser inte roligt ut med en lucka på snygg vägg

Krilleman
Fördelarskåp behövs faktiskt inte i ditt fall.

Har du inte mer slangar som ska dras så fungerar Vatettes badrumsfördelare alldeles utmärkt i ditt fall.
http://www.vatette.se/system-vatette-din-kompletta-vvs-leverantoer/produkter/badrumsfoerdelare.html

Två dolda rör på varmvatttet (Matning och dusch) och tre dolda rör (matning, dusch, WC) på kallvattnet. Tvättställ/Kommod rakt upp.

Jag har skrivit lite om ämnet förut:
https://www.byggahus.se/forum/threads/placering-av-tappvattenfoerdelare.300423/#post-2771233

(y)

• Gilla
corre
  • Laddar…
Krilleman krilleman_215 skrev:

Har du inte mer slangar som ska dras så fungerar Vatettes badrumsfördelare alldeles utmärkt i ditt fall.
[länk]

Två dolda rör på varmvatttet (Matning och dusch) och tre dolda rör (matning, dusch, WC) på kallvattnet. Tvättställ/Kommod rakt upp.

[länk]

(y)

[bild]

[bild]
Tack så mycket för att du delar med dig av kunskap och erfarenhet (y)

Har börjat plocka ihop en beställning, verkar jag vara rätt ute?

Skärmdump av en webbplats varukorg med VVS-produkter, inklusive blandarfästen och rörkopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen?

L
Det går inte att få ihop något så här , det måste till en ritning , skiss hur det ser ut , det måste du själv ha för att få ihop det

Så här.

Illustration av badrumsinstallation med korrekt och felaktig rördragning markerad med röda och blå linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

LÖST.....

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Krilleman krilleman_215 skrev:

[länk]

[länk]

(y)

[bild]

[bild]
Vad har den snygga bågen för funktion? Blandning vv/kv?

Är väl provtryckning på G.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Krilleman
A ankaon skrev:
Har börjat plocka ihop en beställning, verkar jag vara rätt ute?
Jag skulle rekommendera att köpa PEX av större tillverkare LK/Uponor. DU behöver även väggbockstöd för att komma 90º ut ur väggarna.

Och en Vatette ringnyckel är ett måste för att dra den mittersta muttern på brickan.

Blir Roth pex och Uponor väggfixtur.
Vad är det för storlek på nyckeln?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.