M
MMR: [citat] Precis, den ventilen sitter ju under locket på toppen. Det var den som plockats ner, rengjorts, spolats osv. utan framgång. Slutade med att jag köpte en ny inlopp/flottör. Hittade en på Amazon med bra reviews för under 200. Fluidmasters gick att hitta också för strax över 200 men då med 3/8 gänga på anslutningen. Eftersom det inte gick att hitta spec på hur tätningar och
2 svar · 6,3k läst
S
superplinten: [citat] Jag köpte en avhärdare från Ecobulles.
43 svar · 21,9k läst
L
Lygbranch: Isovers tabell räknar med 1,20 m bredd och grävdjup 1,20 m. Även vid 1,6 m djup rekommenderar dom 0,6 m. Frågan är vad som blir billigast, gräva ännu djupare eller isolera 70 meter? Nu är ju också Isover en part i detta och 1,6 m djup är ju mycket i Stockholm
5 svar · 3,2k läst
H
Håbbe01: Stämmer bra
10 svar · 2,2k läst
·
V
Vävtapetångest: I denna tråd så har någon fått höra från Jafo att de hade en serie där de här isatserna blev för små. Jag kontaktade dem igår kväll och fick svar i morse att de skickar en ny insats gratis: https://www.jafo.eu/kontakt
2 svar · 1,2k läst
·
N
nochl: Tack, jag hade köpt ett gäng 40x20 cm plåtar som jag hade tänkt skära ur och sätta utanpå plyfan ovan/under hålet men det här kändes så stabilt att jag skippade det.
9 svar · 5,9k läst
·
T
Thermacell: Tjena Jag söker efter ett rör till en ej färdigställd spolbrunn. Det röret som sitter i nu är ett grenrör som jag har kapat och tejpat men jag söker efter ett rakt rör som ej är grenrör, det ska vara 11cm brett. Helst med en muff och lock i ena änden så att det sluter tätt. Kan ni hitta något sånt på nätet ? Jag kollade på rinkabyrör och det fanns bara raka rör 11cm utan muff
0 svar · 869 läst
·
oskar.valta
oskar.valta: [citat] 16 till kök, 20 till badrum och 16 till kv på tappventil om den ska ha en egen matning. Hittade en något tydligare bild på utgång ur vägg. [bild]
3 svar · 3,0k läst
·
H
Harald Blåtumme: Vi har ett järn/manganfilter + avsyrning i en rätt nyförvärvad äldre fastighet, vattnet smakade aldrig bra trots påfyllnad av Akdolit som påfyllnadskomponenten i filtermassan heter. Förra fastighetsägaren hade alltid gjort så. Gjorde en ordentllig vattenanalys som mycket riktigt bekräftade för hög halt av i synnerhet järn, annars utan anmärkning. Kontaktade filtertillverkaren som
1 svar · 2,7k läst
·
downup
downup: [citat] Huset är gammalt 1920. Utbyggnaden är gjord 1973 samtidigt som de installerade oljepannan. Då måste ju kallvatten samt varmvatten till blandaren vara en sölig blandning under huset som är torpargrund som man ej kan komma in i.
6 svar · 2,4k läst
T
tergo: du kan sänka den , min avloppsslang till tvättmaskinen är kopplad ca 60 cm från golv i min tvättbänk
1 svar · 1,3k läst
·
M
marcusala: Kolla runt med lite olika företag som jobbar med vattenfilter. Förklara din situation och vad du har för pump etc. så kommer du få bra hjälp. Att bara använda patronfilter kan fungera, men det är inte säkert att det är den bästa lösningen. Inte heller behöver det bli den billigaste lösningen på lång sikt. Det finns för- och nackdelar med alla typer av vattenfilter. De som har
7 svar · 4,7k läst
·
chris_m
chris_m: Hej Det har börjat droppa från handreglaget på kökskranen. Har identifierat den som en Blanco Linus (Rev 1, att döma av konstruktionen) https://blancotapspares.co.uk/bla-blanco-linus-s-vario-ch.html När jag googlar ser det ut som om det rekommenderas att byta patronen för att kranen skall sluta läcka, men jag undrar om det är den. Den ser helt fin ut, och packningarna på den ser ut att
0 svar · 1,2k läst
·
D
Danii KD: Hej! Vet någon om en vanlig pressback i rätt storlek fungerar med Uponor S-Press kopplingar eller man måste använda deras egna?
0 svar · 759 läst
P
Psan: Hej, Försöker hitta en större dagvatten/dräneringsbrunn, då jag periodvis har ganska högt flöde i dräneringen. Lyckas dock inte hitta något. Uponor har en dagvattenbrunn på 1000, men den hittar jag bara på ahlsell. Jag vet att jag kan gräva en 400-brunn djupare osv, men det är inte frågan :) /Andreas
0 svar · 1,1k läst
G
Gabsson: [citat] Japp i fredags kväll typ 4h efter pumpen kom igång på riktigt så hamnade nivån i brunnen under dräneringsrören. Så det är skönt! Men backventilen är som sagt fortsatt borttagen. Ska se om det finns annan design av backventil där difftrycket inte blir så stort.
48 svar · 13,3k läst
·
introzen
introzen: [citat] Stort tack för hjälpen!
2 svar · 2,0k läst
·
N
nybyggarn3: [citat] Det tror jag också. Fungerar iaf fantastiskt bra. Ända nackdelen är att det är mycket luft i vattnet som tar kanske 10 sekunder att försvinna ur ett glas eller kanna.
12 svar · 1,7k läst
Z
Zvitacco: Tack för frågan vilket dock är helt oirrelevant. Nu var jag ju mer intresserad av ett svar på min. Vilket jag också fått, på annat håll.
2 svar · 1,2k läst
·
H
Haladria: Kan vara att det löste sig när jag drog åt muttrarna på badkarsblandaren. Kanske det läckte tillbaka i ytterröret till fördelaren? Den är placerad lägre än blandaren. Det var i anslutningen i röret till denna blandare som det läckte.
7 svar · 2,3k läst
·
P
p0et: Jaha. Då är det bara sätta igång att övertala hyresvärden om att lägga ut mer pengar.. Antar att det i slutändan leder till att pumpen lägger av och att det blir både svårare och dyrare att åtgärda. Tack för hjälpen!
7 svar · 3,7k läst
R
Revoman: [citat] Tack för informationen (y)
4 svar · 2,4k läst
T
Tummen_mitt_i_hand: [citat] Tack snälla!
2 svar · 1,8k läst
·
GoC
GoC: [citat] Så kan det bli, jag vet av egen erfarenhet. Läckte trotts ett fullt felfritt vattenlås. Dom är inte på något vis byggda för övertryck då det endast sitter ytterst simpla i-ringar i dom. jag tätade mitt med vulktejp så det inte läckte och konstaterade senare att det var det 75 år gamla 3-tums gjutjärnsröret i källargolvet som var förmultnat som var problemet. Men kan ju
18 svar · 6,5k läst
·
D
Derbyboy: Tack! Finns ingen lucka. Den är nedgrävd och upp sticker två rör. Det ena är till för tömning (70 mm) och det andra är avluftning (50mm). De har säkert någon extratjänst jag kan köpa men eftersom det inte är någon panik (kommer koppla in den om ett halvår kanske) så tänkte jag kanske lösa det själv.
4 svar · 1,1k läst
A
Annaviola76: [citat]
18 svar · 4,5k läst
A
18 svar · 4,5k läst
M
marcusala: [citat] Ett filter mot partiklar, ett kolfilter mot humus och avsluta med ett bakteriefilter med UV-ljus. Det är vad jag skulle rekommendera! Kolla med lite olika företag vad de skulle rekommendera, men jag tror dom flesta skulle säga samma sak :) Dimensionera filtren efter eran vattenförbrukning.
5 svar · 3,0k läst
M
marcusala: Det låter vettigt. Vissa filtermassor tar även bort de ämnen som du nämner, ex. humus och tungmetaller. Det handlar bara om att företagen använder olika filtermassor(Birm, Katalox Light, mangandioxid m.m.) för att åtgärda problemet. Vissa filtermassor är bättre än andra, men med rätt förutsättningar så borde det inte skilja så mycket. Räknar med att företagen har koll på det!
1 svar · 4,1k läst
·
V
Vector: Men någonstans kommer väl dom in i huset. Rören måste väl komma in i badrum, kök.... går det att sätta där....
3 svar · 1,1k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Gift via hemförsäkringen (typ Anticimex kommer) eller stor råttfälla. Förslagsvis testas allt redan idag. Plastledningar är så goda att gnaga på...
4 svar · 2,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.