1 037 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Lägenhet: Rör i yttervägg
Hejsan!
Håller på att renovera min bostadsrätt och sätter bland annat in en tvättmaskin i ett rum som tidigare varit kök. Från maskinen till vatten-/avloppsanslutningen kommer rören löpa ca. 5 meter längs med väggen och passera en hörna - avloppet måste skarvas.
Jag skulle vilja dölja rördragningen bakom en sockel eller liknande, men pga. rördragningens längd samt både krav på lutning för avloppet och dess rördiameter skulle en sån sockel snarare bli en låda med höjden 12-15 cm och djupet 8-10 cm längs rummets alla väggar, inte jättesnyggt med andra ord.
Har därför funderat på att fräsa in avloppet i väggen, men att inte gjuta igen hålet utan bara dölja det bakom en mer normalstor sockel som man vid eventuellt läckage kan öppna/ta bort.
Dock har vi ett stort frågetecken, ena väggen är en yttervägg, och enligt hantverkarna är det en helt oisolerad betongvägg. (Låter märkligt i mina öron men kanske är sant att isolering saknas helt)
Vad gäller för säkert vatten om man fräser en öppen ”ficka” i ytterväggen, på insidan in mot rummet? I min värld bör röret där inte kunna frysa eftersom rumstemperaturen förhoppningsvis alltid är kring 20 grader, men hur ska man tolka säkert vatten i detta fall?
Om någon har tips på annan kreativ lösning för hur rören på bästa sätt kan döljas mottages de tacksamt!
Håller på att renovera min bostadsrätt och sätter bland annat in en tvättmaskin i ett rum som tidigare varit kök. Från maskinen till vatten-/avloppsanslutningen kommer rören löpa ca. 5 meter längs med väggen och passera en hörna - avloppet måste skarvas.
Jag skulle vilja dölja rördragningen bakom en sockel eller liknande, men pga. rördragningens längd samt både krav på lutning för avloppet och dess rördiameter skulle en sån sockel snarare bli en låda med höjden 12-15 cm och djupet 8-10 cm längs rummets alla väggar, inte jättesnyggt med andra ord.
Har därför funderat på att fräsa in avloppet i väggen, men att inte gjuta igen hålet utan bara dölja det bakom en mer normalstor sockel som man vid eventuellt läckage kan öppna/ta bort.
Dock har vi ett stort frågetecken, ena väggen är en yttervägg, och enligt hantverkarna är det en helt oisolerad betongvägg. (Låter märkligt i mina öron men kanske är sant att isolering saknas helt)
Vad gäller för säkert vatten om man fräser en öppen ”ficka” i ytterväggen, på insidan in mot rummet? I min värld bör röret där inte kunna frysa eftersom rumstemperaturen förhoppningsvis alltid är kring 20 grader, men hur ska man tolka säkert vatten i detta fall?
Om någon har tips på annan kreativ lösning för hur rören på bästa sätt kan döljas mottages de tacksamt!
Just det är lugnt, vi har tillstånd att fräsa i den i andra delar av lägenheten och konstruktören har gett klartecken för samtliga ytterväggar.
Men tack för varningen, väldigt tråkigt om väggen ger vika!
Men tack för varningen, väldigt tråkigt om väggen ger vika!
Klicka här för att svara