Jag håller på och planerar att dra el till 2 stugor (frågestund om eldragning) på min tomt och tänker att jag borde passa på att dra sommarnatten till första stugan. Det rör sig om ungefär 70 m och jag råkar ha precis 70 m PEM 32x3.
1. Är det lämpligt att använda den slangen eller blir det för mycket tryckfall?
2. Om nu slangen bli lite kort, vad skarvar man lämpligast med då som kan vara under marken?
3. Jag tänker mig att jag vid garaget som bli lägsta punkten gräver ett hål med jordborr och har ned ett rör på ungefär 20 cm diameter och däri sätter en T-koppling med en kran i en riktning som jag kan öppna för att bara tömma ur slangen. Blir grus i botten tänker jag mig. Sen vidare upp ur röret till en utkastade som redan sitter på garagets utsida. Fungerar detta eller bör man ändå blåsa med tryckluft om det råkar bli svackor på kabeln?
1. Är det lämpligt att använda den slangen eller blir det för mycket tryckfall?
2. Om nu slangen bli lite kort, vad skarvar man lämpligast med då som kan vara under marken?
3. Jag tänker mig att jag vid garaget som bli lägsta punkten gräver ett hål med jordborr och har ned ett rör på ungefär 20 cm diameter och däri sätter en T-koppling med en kran i en riktning som jag kan öppna för att bara tömma ur slangen. Blir grus i botten tänker jag mig. Sen vidare upp ur röret till en utkastade som redan sitter på garagets utsida. Fungerar detta eller bör man ändå blåsa med tryckluft om det råkar bli svackor på kabeln?
Prk kopplingar skarvar man med
Se till att ej få någe smuts i slangen
Se till att ha den proppad och när du skarvar den så håll grejerna rent från jord/sand
Jord bakterier är farligt/ giftigt hjälper inte att bae spola slangen.. måst chock klorreras i så fall.
Se till att ej få någe smuts i slangen
Se till att ha den proppad och när du skarvar den så håll grejerna rent från jord/sand
Jord bakterier är farligt/ giftigt hjälper inte att bae spola slangen.. måst chock klorreras i så fall.
Proppad innebär det bara enkla plastlock att trycka i eller att man tejpar änden? Eller behöver man skaffa kopplingar med propp?Ricksson skrev:
Du har rätt i att man ska vara noggrann med att inte få in skräp i slangen, men jordbakterier är inte så farligt, värre om man får in skitbakterier. Oavsett så går det ofta att spola bort det utan att klorera, i vissa fall tillochmed avråder man från att klorera pe-ledningar.Ricksson skrev:
32mm går alldeles utmärkt, troligtvis fungerar det med 25mm med, men 32 är ett bättre val.M Marsman80 skrev:Jag håller på och planerar att dra el till 2 stugor (frågestund om eldragning) på min tomt och tänker att jag borde passa på att dra sommarnatten till första stugan. Det rör sig om ungefär 70 m och jag råkar ha precis 70 m PEM 32x3.
1. Är det lämpligt att använda den slangen eller blir det för mycket tryckfall?
2. Om nu slangen bli lite kort, vad skarvar man lämpligast med då som kan vara under marken?
3. Jag tänker mig att jag vid garaget som bli lägsta punkten gräver ett hål med jordborr och har ned ett rör på ungefär 20 cm diameter och däri sätter en T-koppling med en kran i en riktning som jag kan öppna för att bara tömma ur slangen. Blir grus i botten tänker jag mig. Sen vidare upp ur röret till en utkastade som redan sitter på garagets utsida. Fungerar detta eller bör man ändå blåsa med tryckluft om det råkar bli svackor på kabeln?
Är slangen för kort rekomenderar jag PRK, Isiflo eller Beulco för att skarva slangen.
PEM-slang är inte speciellt känslig för frysning, däremot är kopplingarna det. Det finns speciella sommarvattenventiler som är självdränerande, när vattnet stängs av så dräneras ledningen.
Du menar typ en sådan här: https://www.vvsobadrum.se/ror-rorde...stventil/fm-mattsson-vattenpostventil-ansl-25N NoOne2k skrev:
För denna verkar iaf lite väl dyr: https://www.vvsobadrum.se/ror-rordelar/ventiler/vattenpostventil/vattenpostventil-typ-glimpost
De verkar bara dränera åt ett håll också. Vad är tanken med det? Känns ju enklare om de dränerande allt i ledningen. Nu är väl risken ändå stor att man får vatten kvar mellan denna ventil och vattenutkastaren på garaget och att det gör att något fryser sönder?
Denna tråd kom upp här på forumet med nya inlägg och där kan man se bra delar att koppla PEM-slangen med för att få en utkastare på stugan men jag hittar inga vettiga delar att koppla mot 32 mm slang.
Vad är enklast tror ni? Finns det T-kopplig som går från 32 mm PEM till 25 mm PEM slang så att jag kan använda https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...tallation/kul-tappventiler/tappventil-452253/ och https://www.bauhaus.se/prk-ventilfaste-pemxinv-25xr20 vid stugan? Kanske vore vettigt att vid garaget också använda 25 mm PEM från utkastaren ned till marken? Jag antar att den korta del som isf blir 25 mm inte påverkar tryck etc. nämnvärt.
Vad är enklast tror ni? Finns det T-kopplig som går från 32 mm PEM till 25 mm PEM slang så att jag kan använda https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...tallation/kul-tappventiler/tappventil-452253/ och https://www.bauhaus.se/prk-ventilfaste-pemxinv-25xr20 vid stugan? Kanske vore vettigt att vid garaget också använda 25 mm PEM från utkastaren ned till marken? Jag antar att den korta del som isf blir 25 mm inte påverkar tryck etc. nämnvärt.
Ett exempel är att ta följande och gå upp med 32-slang och ansluta till ventil fästet:
https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-402-32x25r-inv/
https://www.rinkabyror.se/artikel/krom-ventilfaste-15r/
https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-bussning-25x15/
https://www.rinkabyror.se/artikel/pettinaroli-kultappkran-15r/
https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-402-32x25r-inv/
https://www.rinkabyror.se/artikel/krom-ventilfaste-15r/
https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-bussning-25x15/
https://www.rinkabyror.se/artikel/pettinaroli-kultappkran-15r/
Har en 32 PEM kopplad med T-koppling till en vanlig kran utomhus i fritidshuset med 32 mm hela vägen från pump.
Du får ett suveränt flöde och tryck. Du fyller en vattenkanna lika snabbt som de tankar en F1-bil under tävling.
Har sedan en vanlig vattenutkastare på huset och det är ett helt annat flöde.
Du får ett suveränt flöde och tryck. Du fyller en vattenkanna lika snabbt som de tankar en F1-bil under tävling.
Har sedan en vanlig vattenutkastare på huset och det är ett helt annat flöde.

