P
Hej,

Flyttade in i ett hus för 5 år sedan och nu har varmvattenberedaren börjat krångla. Varmvattenberedaren är från 1996 så kanske inte så konstigt men min fråga om det bör bytas ut helt eller går att laga så det håller några år till?

Säkringarna går inte, JFB löser inte ut, det kommer varmvatten men sedan klarar den inte av att värma mer. Jag har sänkt tempen till 60grader men det hjälper inte. Det enda som hjälper är att trycka på den lilla gröna knappen ovanför knappen tempbegränsaren, då värms vattnet i VVB men slutar värma efter ett kort tag igen.

Jag har pratat med en elektriker som anser att det är ett jobb för en röris. Rörisen som inte har tittat på VVB utan jag har beskrivit problemet per telefon säger att det kan vara elpatronen då det var min gissning (inte för att jag kan ngt om sånt här, är ekonom). Han menar att det kostar nästan lika mycket att byta elpatron som en ny VVB.

Har ni tips på vad mer det kan vara och hur jag kan ta reda på det innan jag dömmer ut denna?

Tack på förhand!
Etikett på en Kaukora Oy varmvattenberedare som visar modell, tillverkningsår 1996 och tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontrollpanel på en äldre varmvattenberedare med temperaturinställningsratt inställd på 60 grader och en på/av-omkopplare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre varmvattenberedare med kontrollpaneler och röranslutningar under en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktionsmanual för en varmvattenberedare med varningar och elektriska samt vattenkopplingsscheman.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
Det låter som något fel antingen på termostaten eller övertemperaturbegränsningen.
Det borde en elektriker kunna mäta upp eller kolla.

Vrid på termostaten och hör om den klickar till när vredet vrids till högre/lägre temp.

Om pannan värmer vattnet på korrekt sätt när den nu fungerar och där inte är något läckage så borde det det går att fixa till en rimlig kostnad.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
E etompau skrev:
Det låter som något fel antingen på termostaten eller övertemperaturbegränsningen.
Det borde en elektriker kunna mäta upp eller kolla.

Vrid på termostaten och hör om den klickar till när vredet vrids till högre/lägre temp.

Om pannan värmer vattnet på korrekt sätt när den nu fungerar och där inte är något läckage så borde det det går att fixa till en rimlig kostnad.
Ja det klickar när jag vrider reglaget till höger när den når 55 grader. Men den klickar även när jag vrider tillbaka till 65 grader. Vad betyder det?
 
Nyfikna Sanna skrev:
Ja det klickar när jag vrider reglaget till höger när den når 55 grader. Men den klickar även när jag vrider tillbaka till 65 grader. Vad betyder det?
Så beter sig en termostat, den klickar till när du vrider den till högre temp, och klickar (från) när du vrider ner tempen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Du säger inte orkar värna ordentligt. För att felsöka en Jäspi , under VVB så är det 2 rör med markering röd VV sitter till vänster och blå KV. sitter till höge, termostaten på tex 70 C någon timma, du känner på det röda och någon spolar VV , då ska det bli hett så du inte ka ta i det. Om det svalnar efter en stund så har nog ett rör gått av i beredaren, med andra ord VV räcker inte så länge. Termostaten kan klicka vid båda 60 C eller 85 C beroende på temp i botten på VVB.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Plötsligt har den börjat fungera normalt igen. Vet inte varför, får se hur länge den håller. Tänker att har den börjat krångla en gång så kommer det krångla mer snart.
 
Är det VV efter natten nu , hur är med mängd VV, tex efter en dusch ,
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.