Vi har sedan ett par veckor en svag missfärgning av vattnet från vår borrade brunn, troligen humus av färgen att döma. Det finns två möjliga orsaker som jag ser det:
- Det regnade mycket under en period i oktober. Kan det rikliga regnandet ha dragit med sig föroreningar ned i grundvattnet?
- En granne ca 100 meter bort sprängde bort en bergknalle på sin tom. Kan sprängningen ha stört borrhålet? Mot det senare scenariot talar att jag har två grannar som befinner sig på samma avstånd eller närmare tomten där det sprängdes. De har inte noterat påverkan på vattnet.
Frågan är också om detta kommer att bli en permanent påverkan och vad man i så fall kan göra åt det.
- Kan man anta att problemet är bestående
- Finns effektiva filter?
- Är det en försäkringsskada?
Alla råd och förslag är välkomna.
//Henrik

L
Kan vara en otät anslutning mellan foderrör och berg eller att dagvatten har gått ner i
bergsprickor under foderröret , då kommer det bli humus i brunnen , att då få bort det om brunnen är djup kan vara svårt , pumpen sitter djupt och om mycket vatten kommer in på djupet
Det blir ingen cirkulation i toppen där dagvatten kommit , lite svårt att svara vad man gör ,
kanske pumpa med öppen slang, men tänka på att det inte hamnar intill röret , ska långt bort
så nivån går ner mycket för att få bort ( spä ut ) det .. Men är helt beroende på brunnens tillrinning på djupet
Troligtvis kommer det att bli bättre , men kan ta sin tid , det med försäkring tveksamt vet inget om det , du får prata med bolaget och höra
Det ska mycket till med sprängning så långt bort för att påverka och det var en knalle och inte på djupet

• Gilla
Henrikd75
  • Laddar…
Anslutningen mellan rör och berg kan kanske vara orsaken. Det är ju inget som åtgärdar sig självt så då borde problemet vara bestående. Känns lite surt att sätta in ett filter för 10000 utan att veta vad som är problemet. Vi har tidigare haft glasklart vatten.

L
H Henrikd75 skrev:
Anslutningen mellan rör och berg kan kanske vara orsaken. Det är ju inget som åtgärdar sig självt så då borde problemet vara bestående. Känns lite surt att sätta in ett filter för 10000 utan att veta vad som är problemet. Vi har tidigare haft glasklart vatten.
Borrarna brukar dra någon trasa med speciel cement som töms ned och tätar i skarven med berget , men vet inte riktigt hur dom ordnar det , dom gjorde det hos mig , prata med en borrare dom vet

• Gilla
Henrikd75
  • Laddar…
Hej!
Hur löste sig problemet?

• Gilla
Mmhe71
  • Laddar…
M
Fluxan Fluxan skrev:
Hej!
Hur löste sig problemet?
Det undrar jag med.

Fluxan Fluxan skrev:
Hej!
Hur löste sig problemet?
Missfärgningen försvann av sig själv. Enda förklaringen är grannens markarbeten. De påverkade brunnen tillfälligt. Jäkla röta att det inte blev bestående.

• Gilla
Mmhe71
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.