Jag har märkt att det i ökande takt blivit spår av vattendropp från en backventil som sitter på brunnssidan av min hydrofor. Det var korrosion på den men efter att ha tvättat av den så kan jag se att det tränger ut vatten genom porer på den. (Jag torkar bort och några sekunder senare börjar det bildas en ny liten droppe.)
Jag tänkte ge mig på att byta den här men är lite fundersam över hur jag bäst får loss den.
På bilderna är det från vänster till höger:
1. Förgrening där tryckströmbrytaren sitter (den här sitter via en nipel fast i hydroforen)
2. Nippel G25 till G25 (döljs till stor del av linet)
3. Backventilen
4. Vinkel med övergång till PEM-slang. Eftersom jag inte ser någon nippel här antar jag att den har utvändig gänga G25, alternativt en nippel jag inte ser, alltså utan något att greppa runt?
Är rätta metoden här att lossa PEM-slangen, ta bort vinkeln och slutligen lossa backventilen från nippeln?
Finns det alternativ?
Jag tänkte ge mig på att byta den här men är lite fundersam över hur jag bäst får loss den.
På bilderna är det från vänster till höger:
1. Förgrening där tryckströmbrytaren sitter (den här sitter via en nipel fast i hydroforen)
2. Nippel G25 till G25 (döljs till stor del av linet)
3. Backventilen
4. Vinkel med övergång till PEM-slang. Eftersom jag inte ser någon nippel här antar jag att den har utvändig gänga G25, alternativt en nippel jag inte ser, alltså utan något att greppa runt?
Är rätta metoden här att lossa PEM-slangen, ta bort vinkeln och slutligen lossa backventilen från nippeln?
Finns det alternativ?
Om allt är gängat och det inte sitter någon unionskoppling/lekande mutter/klämringskoppling på vägen så är det ju tvunget att gängas av från ena eller andra hållet. Jag tycker det låter vettigt att som du själv är inne på lossa pemslangen och gänga av därifrån.
Klicka här för att svara

