Hej!

Har en sommarstuga som har indraget vatten. Värmepump och element på vintern, men stänger av vattnet okt-mar ändå för att inte riskera något.

Inkommande vatten är relativt nytt och har värmekabel. Rör till badrummet går i taket, men till köket går de under huset. Därför stänger vi av samt öppnar två rör vid lägsta punkten för att inte riskera frostsprängningar. Pump och VVB är små till storleken och också rätt nya.

Två år i rad har duschblandaren gått sönder när vi sätter på vattnet efter det varit avstängt. Det börjar läcka vid termostatvredet för att bli värre och värre. Nu senast smällde det till och vredet flög loss med vatten som sprutade rakt ut.

Mora och Gustavsberg har det varit, så helt okej blandare.

Jag behöver hjälp med tips, gissningar eller förslag. Jag tänkte att det slår en hel del när man startar upp systemet. Blir ju luft i ledningarna som stöter ut när man sätter på vattnet. Kan det slå sönder blandaren? Kan kyla krypa upp genom rören? Känns ju långsökt med tanke på att det i så fall färdas fem meter i takhöjd inomhus med värme i huset.

Om det nu är så som jag tror, att tryckstötarna från all luft tar sönder dem - hur undviker har det? Har spolat köket (en annan ledning förvisso) och handfatet (samma ledning fortsätter till dusch) när jag startar upp. Ledningen till duschen delar även kallvatten med toaletten så det bör ju ta den vägen också.

någon som sitter på tips? En vän föreslog blandare utan termostat för att det är där det gått sönder två år i rad nu
 
B bennybanjo skrev:
Därför stänger vi av samt öppnar två rör vid lägsta punkten för att inte riskera frostsprängningar.
öppnar ni blandaren oxså så inte vattnet blir kvar i den
 
T tergo skrev:
öppnar ni blandaren oxså så inte vattnet blir kvar i den
ja, tänkte redigerat och skrivit det. Öppnar alla kranar efter vi stänger av så de får spola ur och stå öppna. Däremot monterar jag inte bort blandaren. Tänker det inte borde vara problem med 10-15 graders värme inomhus?
 
Det står alltid kvar lite vatten i blandaren (även om du tömmer systemet) som fryser under vintern. Du måste skruva av blandaren och ta hem den under vintern, Fundera på om du kan ha plusgrader i huset under vintern
 
  • Gilla
Carinasb
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Det står alltid kvar lite vatten i blandaren (även om du tömmer systemet) som fryser under vintern. Du måste skruva av blandaren och ta hem den under vintern, Fundera på om du kan ha plusgrader i huset under vintern
Det är det jag har... Värnepump på 18 grader, dörren till badrummet öppen sant ett element därinne som står på runt 10 grader om pumpen lägger av.
 
B bennybanjo skrev:
ja, tänkte redigerat och skrivit det. Öppnar alla kranar efter vi stänger av så de får spola ur och stå öppna. Däremot monterar jag inte bort blandaren. Tänker det inte borde vara problem med 10-15 graders värme inomhus?
Missade informationen om värme inomhus. Tror inte det finns någon annan förklaring än att den fryser sönder. Är du säker på att tempen inte faller i badrummet när det blir riktigt kallt? Hur och var värms huset upp?
 
B bennybanjo skrev:
Det är det jag har... Värnepump på 18 grader, dörren till badrummet öppen sant ett element därinne som står på runt 10 grader om pumpen lägger av.
Låter extremt konstigt. Blandaren går inte sönder för att du släpper på vatten. Åka ut när det är 18 minus och lägg handen på blandaren. Är den iskall? Jag vet inget annat än frost som kan skada en blandare som du beskriver.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Låter extremt konstigt. Blandaren går inte sönder för att du släpper på vatten. Åka ut när det är 18 minus och lägg handen på blandaren. Är den iskall?
kanske är det rimligaste. Men min syster var där i mellandagarna och det hade varit varmt inne (de satte aldrig på vattnet).
Men just det; förra året hade den gamla (Mora) varit bortkopplad och förvarades på annan plats. Den gick ju sönder ändå?
 
Har råkat ut för samma att blandaren fryser Gör så här öppna kranen och skruva bort duchslangen så att allt vatten rinner ur då klarar den sig
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.