engs
Har grävt ner en PEM-slang till växthuset men saknar vattenutkastare på rätt sida huset, ska ha hit en rörmokare för den biten.
Har inte förberett dränering på lågpunkt utan tanken har hela tiden varit att blåsa ur slangen så gått det går med tryckluft och hoppas på det bästa inför vintrarna.

Men fick en idé som kanske är helt knasig...

Vattenutkastaren ska sitta på sockeln, källaren finns direkt innanför då sockeln är hög. I samma källarrum har jag inkommande vatten. Fick nu idén om att man ber rörmokaren dra ner ett extra rör så lågt som möjligt, för att kunna dränera från källaren istället.

Enkel Paint-skiss som visar plan för dräneringssystem med vattenutkastare och rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En vacker skiss i paint... skulle detta vara OK samt fungera förutsatt att dränering är lägsta punkt då.
Så inför vintern öppnar man först ventil till höger för att fylla dräneringsröret och skapa hävert.
Sen stänga ventil till vänster och öppna kran i växthuset.

Edit: Naturligtvis är utkastare fullt öppen först, samt spolar ur också från växthuset för att få bort ev. luft strax innan.

Kanske ska man ha en ventil längst ner på dräneringsröret också för att minimera spillet och vara säkrare på att man skapar hävert / ej har luftbubba som bryter den.
Källaren är klinkrad samt tvättstuga så om det skvätter lite gör inget, skulle kunna dra slang direkt till avlopp också inför varje dräneringen.

Edit 2: Kom på att jag för denna funktion (om det nu fungerar) inte behöver röret hela vägen, utan bara ett T och ventil samt anslutning för slang. Så har man inget rör ner på väggen i onödan 99,98% av tiden det inte används utan ansluter bara slang uppe på väggen mot avloppet när man behöver hävertverkan.

Redigerat:
engs
Här ekade det tomt, heh, vet inte hur jag ska tolka det. Jag får nog höra med rörmokaren vad han tror.

Det jag ser som risk är väl att t.ex. utkastaren har en trång sektor som skapar tryckfall nog för att lösa ut gas och skapa luft nog för att bryta häverten?

Kompletterade bilden något.

Schema över rörsystem med inkommande ledning, utkastare, temporär slang, dränering till golvbrunn och växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade provat.
Med tillryckligt mycket vatten i "dräneringsslangen" så kommer väl eventuell luft sugas med?
Vill minnas att det funkat så när jag pysslar med hävertar när jag bryggt öl.

Det här är mer en känsla, men jag tror inte att det kommer att funka så bra. Jag tror inte att du kommer få någon bra hävertverkan i slangen, det kommer sugas med luft istället. Men det är klart, något vatten kommer ju åka ur slangen, så den blir ju inte trycksatt iaf. Men tom tror jag knappast att den blir.

Tror inte heller att du får till någon hävert.
Däremot så tål PEM-slang frysning väldigt bra så att det finns lite vatten kvar i den bör inte vara någon fara för delen i marken. Viktigt däremot är att det inte står vatten kvar vid själva kranen och eventuella kopplingar som kan gå isär.

engs
Olika bud, för höra med rörmokaren, kanske testar helt enkelt. Kan ju räkna på volymen i rör och slang på ett ungefär och mäta upp i hinkar vad jag får ut.

Har också funderat på det där med att det kanske suger luft. Kan experimentera mellan att ha fullt öppet och halvstängd ventil från växthuset. Även att i växthuset dra en slang upp i luften en bit och ha den fylld först för att få en "flygande start".

engs engs skrev:
Olika bud, för höra med rörmokaren, kanske testar helt enkelt. Kan ju räkna på volymen i rör och slang på ett ungefär och mäta upp i hinkar vad jag får ut.

Har också funderat på det där med att det kanske suger luft. Kan experimentera mellan att ha fullt öppet och halvstängd ventil från växthuset. Även att i växthuset dra en slang upp i luften en bit och ha den fylld först för att få en "flygande start".
Problemet är att för att få en perfekt hävertverkan på den horisontella delen av slangen så skulle du behöva ha en vertikal "vattenvägg" som förflyttade sig genom slangen, vilket förmodligen inte kommer hända. Däremot så kommer det nog funka att tömma den vertikala delen av slangen i växthuset.

Normalt sett när man använder en hävert så har man ju sugslangen under ytan i en reservoar eller liknande, så det finns ingen möjlighet för luft att komma in.

Ungefär så där har jag gjort med vattnet till växthuset. PEM-slangen till växthuset och vattenposterna i trädgården börjar i källaren, någon halvmeter över golvet, med ett T-rör. På ena anslutningen sitter inkommande vatten via en kulventil. På andra anslutningen sitter en avtappningsventil.

På hösten stänger jag av vattnet, öppnar tappkranarna i växthuset och trädgården, ställer en hink under avtappningen och öppnar den. På så vis töms i alla fall alla kopplingar över jord och det mesta av slangen. Hur det är med fallet på slangen under jord vet jag inte riktigt, men den fryser i vart fall inte sönder.

Alltså, strunta i utkastaren och dra slangen direkt in i källaren istället så får du naturligt fall istället för hävert.

lär nog knappast fungera........nån liter kanske men det kommer ju alltid bli kvar det som är i botten på slangen hur man än gör. Man får nog blåsa ur den oavsett men som redan nämnts, en pem slang är oerhört stark så ska det inte vattnas nåt förrän det är blidväder och det tinar så skulle jag nog bara låta det frysa.

Ja, jag tror också att det kan fungera i den meningen att de mest frostkänsliga delarna blir tömda. Och det räcker säkert långt.

Jag tycker du överdriver risken för frysning jag öppnar bara kranen i växthuset o lossar slangen på utkastaren behövs ingen tryckluft fryser inte sönder om det inte är tryck

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
Är växthuset lägsta punkten som du ritat på bilden?

Jag hade en kulventil i fel läge som frös sönder i vintras, trots att jag blåste genom systemet med tryckluft.

3071.jpg

engs
C cpalm skrev:
Är växthuset lägsta punkten som du ritat på bilden?
Lägsta punkten är under sockeln, gjuten sockel + några varv lecablock under mark. För PEM-slangen då.
I övrigt är alla nivåer på ett ungefär, liten lutning på marken så växthuset står något lägre (än huset).
Men lägsta punkten på PEM bör ändå med marginal vara högre än lägsta punkt vid golv i källare.

Jag har sommarvatten ut i trädgården kopplat på precis det sättet som du undrar över. När det börjar bli dags för minusgrader och frysrisk ute så stänger jag matningen och öppnar upp kranen till dränslangen. Där brukar det kunna komma ut 1-2 liter av de nästan 9-10 som går åt för att fylla slangen på våren innan all luft i slangarna är komprimerad. När det sedan inte längre kommer ut något ur slangen så kopplar jag på kompressorn och blåser ut så mycket som det går åt andra hållet, dvs ur kranarna ute i trädgården. När det sedan inte kommer ut något mer vatten den vägen så avslutar jag "luftblåsningen" och lämnar samtliga kranar i systemet öppna, förutom kranen till matningen. När sedan våren kommer så är det bara att stänga samtliga kranar och öppna matningen så finns det vatten igen i systemet. Denna lösning har nu varit i drift i 22 år och ännu har inget frusit sönder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.