17 193 läst ·
27 svar
17k läst
27 svar
Fel på pump, tryckströmbrytare eller hydropress - eller annat?
Manometern verkar stendöd, står på samma oberoende om jag just tömt pressen eller kör pumpen på högtryck.
Mätaren är i max-läge vad jag kan se. Dålig bild högre upp. Trodde den stod på noll men den är nog snarare förbi max - med råge.
Mätaren är i max-läge vad jag kan se. Dålig bild högre upp. Trodde den stod på noll men den är nog snarare förbi max - med råge.
En ny tryckströmbrytare är inte SÅ dyr ny, så du kan ju om du vill köpa en och ta med dej så kan du byta den förebyggande om du vill.
Det finns iofs både enfas och trefas..
Jag har "motionerat" min en gång, men då hade den ju motsatt fel, den vägrade slå igång fast trycket var lågt.
Inte heller mätaren är så dyr, typ en hundring tror jag ..skulle behöva byta min också, för den kärvar så man får knacka på den för att den ska visa korrekt tryck.
Det finns iofs både enfas och trefas..
Jag har "motionerat" min en gång, men då hade den ju motsatt fel, den vägrade slå igång fast trycket var lågt.
Inte heller mätaren är så dyr, typ en hundring tror jag ..skulle behöva byta min också, för den kärvar så man får knacka på den för att den ska visa korrekt tryck.
Jo, det var en tanke jag hade, men jag har inte någon bra data på den jag har så jag vet inte riktigt vad som är kompatibelt.GlennB skrev:
Sen har det nämnts något om luft i vattnet ovan och då kanske det är något annat som är fel.
Varför köpa en ny om det går att rensa den . har gjort det på flera och hållit i många år. Manometer är inte fel att ha, sen det med att kolla luften i kärlet med en vanlig för bil går bra, ventilen sitter ju på toppen, lätt att komma åt luft i vattnet tror jag inte på, då ska det fräsa i kranarna
Varit i stugan med nya krafter nu.
Plockade bort brytaren och rengjorde (inte mycket smuts alls). Dock lite torrt gummi i membranet men det såg helt ut.
Det fanns även en liten fjäder i under membranet som jag inte riktigt förstod vad den hade för funktion (om den ens var hel).
Monterad tillbaka allt och samma resultat.
Dvs, pumpen går och går och trycket går upp till ca 6kg i tryckkärlet men brytaren bryter inte.
Testat med 2-4 bar, 1-3 mfl olika inställningar men ingen skillnad.
Bytte till en annan begagnad brytare jag hade och samma resultat igen.
Eftersom det inte verkar vara själva brytaren (om det inte är samma fel på båda) vad kan det vara då?
En teori, som jag inte testade, är att "t-röret" (eller vad man ska kalla det) där manometer och brytare sitter kanske är igentäppt eller delvis igentäppt då det faktiskt rann ut lite när jag tog bort brytaren. Jag menar trycket passerar ut mot tryckkärlet men inte ut i avstickaren till brytaren?!
Plockade bort brytaren och rengjorde (inte mycket smuts alls). Dock lite torrt gummi i membranet men det såg helt ut.
Det fanns även en liten fjäder i under membranet som jag inte riktigt förstod vad den hade för funktion (om den ens var hel).
Monterad tillbaka allt och samma resultat.
Dvs, pumpen går och går och trycket går upp till ca 6kg i tryckkärlet men brytaren bryter inte.
Testat med 2-4 bar, 1-3 mfl olika inställningar men ingen skillnad.
Bytte till en annan begagnad brytare jag hade och samma resultat igen.
Eftersom det inte verkar vara själva brytaren (om det inte är samma fel på båda) vad kan det vara då?
En teori, som jag inte testade, är att "t-röret" (eller vad man ska kalla det) där manometer och brytare sitter kanske är igentäppt eller delvis igentäppt då det faktiskt rann ut lite när jag tog bort brytaren. Jag menar trycket passerar ut mot tryckkärlet men inte ut i avstickaren till brytaren?!
Bästa svaret
Du är på rätt väg .Kollade du i röret som brytaren sitter på, det är en vinkel som jag uppfattar det mot huvudröret , där samlas det alltid en del och kan täppa till, det är en injektorpump du har , finns skruv/avluftning på topp, ur den ska det komma en vattendimma vid fullt tryck, stäng den röda kranen mot kärlet och prova
Det var ett tag sen jag var i stugan (och har hunnit ”laga” en annan pump sen dess utifrån all hjälp här så nu kände jag mig säker på att kunna hitta och lösa felet).J jonaserik skrev:
Nu skruvade jag lös den mest misstänkta biten och tog med den hem för analys.
Helt riktigt - skit i ”t-rörets” hål till mätare och brytare. Först hittade jag ingen tendens till hål öht men efter lite skrapande konstaterades att en exakt lagom sten fastnat i hålet och därefter spacklats igen av annat slagg.
Det är kul att laga saker
Har iofs inte testat ännu men vad tror ni,
har jag löst det?
Klockan/mätaren verkar dock stendöd, så det blir en ny även om den förmodligen aldrig kommer tittas på.
Tack alla!
Litet tillägg för ev andra behövande:
Riktigt opedagogisk bildserie ser jag nu - om nu någon har samma problem och behöver bilder.
Den nedre bilden är inte en närbild på det hål som är i fokus på den övre bilden utan är taget från
andra hållet (genom det hål som är i överkant på övre bilden).
Riktigt opedagogisk bildserie ser jag nu - om nu någon har samma problem och behöver bilder.
Den nedre bilden är inte en närbild på det hål som är i fokus på den övre bilden utan är taget från
andra hållet (genom det hål som är i överkant på övre bilden).
Klicka här för att svara