Byggahus.se

Nytt avlopp 4 år innan tvångsanslutning

1. Göran.W
    Verktygstokig · skåne Tomelilla · 2 995 inlägg

Göran.W

Verktygstokig
    Enligt miljöförbundet i min kommun är det så.

2. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 8 239 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Det här förstår jag inte alls. Bara för att du gör en bygganmälan så får du inte släppa ut avloppsvatten olagligt. Det är snarare så att du har fem år på dig att installera VA som du har anmält och när du får slutbesked så kan du börja använda det.

Har kommunen fattat beslut om förbud att släppa ut avloppsvatten från ett visst datum så är det detta datum som gäller. Om du inte överklagar beslutet förstås.

3. Göran.W

Göran.W

Verktygstokig
    Det beskedet har jag fått av miljöförbundet att det är så när jag pratade med dom.
    Det är faktiskt inte olagligt att släppa ut avloppet även om dom dömt ut avloppet.
    Om man begår ett miljöbrott är upp till rätten att avgöra.
    Värt att notera är att när dom skickar ut att man ska anlägga ett nytt avlopp så är det en anmaning att göra så inom en viss tid.
    En anmaning är på inget sätt alls juridiskt bindande.

4. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
    Det finns lagkrav på att rena avloppsvatten. Och det är direkt olagligt att släppa ut WC-avloppsvatten som inte har genomgått längre rening än slamavskiljning i vattenområde, t ex ett dike, å, sjö eller havet. Utsläpp i mark är något mindre problematiskt. Så ofta kan det lätt bli ett miljöbrott att inte sköta sin avloppsanläggning.

Det där med att sitta och ringa och gissa hur det fungerar utifrån de svar slumpvis telefonist ger är en farlig väg att gå. Det finns så många tjänstemän som är dåliga pedagoger och man tenderar att höra det man vill höra.

Typiskt sett använder kommunens tillsyn en tillsynstrappa. Ser de problem med ett enskilt avlopp så uppmanar de verksamhetsutövare att åtgärda sitt avloppet inom en viss tid. Detta är som du säger inte bindande utan en uppmaning att ta sitt lagliga ansvar enligt miljöbalken. Följer man inte uppmaningen så brukar de svara med att förbjuda utsläpp från ett visst datum. Då har man en viss (kortare) tid på sig att åtgärda avloppet genom att inkomma med en anmälan om ändring eller ansökan om ett nyttavloppstillstånd. Nu brinner det tidsmässigt i knutarna för bygga avlopp tar tid. tid kan vinnas genom att överklaga beslutet. Om förbudet inträder så ska man efterfölja det, d v s i praktiken flytta ut ur sitt hus. Slutar man inte använda avloppet så tar kommunen ett nytt beslut om att du ska sluta använda avloppet och gör du inte det så får du betala ett löpande vite. Nu fixar alla sitt avlopp för allt annat vore idioti och ekonomiskt undergång.

5. Göran.W

Göran.W

Verktygstokig
    Nu hur vi utgått ifrån att det bara är infiltrationen som är felet.
    Självklart blir det hårda pix om man släpper ut helt orenat avlopp.
    Jag har inte pratat med en telefonist utan 2 olika handläggare och fått samma besked.
    Den senaste för 2 år sen när grannen byggde nytt avlopp och kopplades ifrån vår gemensamma när jag tog över anläggningen och skrev ett nytt servitut på den utdömda infiltrationen.

Båda handläggarna sa jag hade 5 år på mig att bygga färdigt när jag fått start besked på den inskickade bygg anmälan.

Oavsett vilket så ska TS sitta lugnt i båten tills dom hör av sig vilket kan ta lång tid.
    Ju längre tid det tar ju närmre kommer man det kommunala avloppet färdigställande och ju närmre man kommer ju lättare är det att få dispens eller förhala det.

6. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
    Ja har du inget problem med ditt nuvarande avlopp men lämnar ändå in en anmälan enligt miljöbalken (inte bygganmälan som är en PBL-grej) att ändra det så har du gott om tid att genomföra åtgärden.

Men vanligen handlar det om ett icke fungerande avlopp i dessa trådar. Hur hård kommunens avloppsinspektörer är med tidsramen för åtgärd kan variera beroende på fall och kommun. Rinner toaavloppet ut i ett vattendrag lär man inte nöja sig med 5 år innan åtgärd.

• Laddar…
  7. Göran.W

Göran.W

Verktygstokig
    Mitt avlopp är utdömt för infiltrationen är över 25 år och jag har 5 år på mig efter dom godkänt min lösning och startbesked kommit på bygg anmälan.

Självklart blir det hårda bud om man släpper ut skiten helt orenat.
    Det är typ jätte olagligt.

8. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
    Då har nog kommunen bedömt att det inte är fara på taket i ditt fall och nöjt sig med att "informera" dig om att avloppet kan behöva uppdateras framgent. Det är så de gör med mindre allvarliga fall.

9. Göran.W

Göran.W

Verktygstokig
    Nja jag fick en anmaning att åtgärda det för snart 3 år sen.
    Sitter och väntar på kommunalt avlopp jag med.
    Dock har jag en plan på hur jag ska fixa det om jag måste.
    Då blir det en separat infiltration i källaren för att slipa gräva iom det bara blir något temporärt tills det kommunala kommer.

10. H
    Moderator · Stockholm · 43 694 inlägg

hempularen

Moderator
    Infiltration i källaren? Kan du utveckla, inget jag hört talas om.

11. L
    Medlem · 1 inlägg

Lennart Karlsson

Medlem

Hej,

Vill minnas att det har för ett par månader sedan ( kanske några fler ) kommit en dom i mark och miljödomstolen som gör att de måste bevisa att en installation inte fungerar och inte slentrianmässigt döma ut ett avlopp pga ålder mm. Dock kan jag ha fel, är inte så insatt i dessa frågor.

//Lennart

12. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
    Har samma minne.

13. Göran.W

Göran.W

Verktygstokig
    Det finns biobäddar som man kan ha fristående om man vill slippa gräva ner den.
    Tex https://www.dinvvsbutik.se/sv/artik...8zWFeHwNciuTu1DX-zECEMuYbWL1Am5YaAoI7EALw_wcB
    I mitt fall när det bara är temporärt tar jag hellre jobbet med att få ner infiltrationen i källaren än att gräva upp trädgården.

I en perfekt värld så får jag kommunalt avlopp innan jag behöver göra något typ bråka med dom.
    Dom påstår att infiltrationen är för gammal och inte funkar utan att kollat på den.
    2018 när det var som torrast så tog jag foto där infiltrationen ligger och man kunde tydligt se på spannmålen var spridar rören låg så dom var inte alls igensatta som dom påstod.
    Som grädde på moset har jag inte bara 3 kammar brunn utan en efterpoleringsbrunn med så jag har mer rening än vad lagen kräver.

Rent tekniskt så hade man kunnat fylla efterpoleringsbrunnen med bio bollar och tillsätta syre i vattnet för att uppnå högsta skyddsklass.
    Nu funkar inte det för det är ingen vedertagen metod att efterpolera avlopps vatten hur bra den än är.

14. G
    Medlem · 1 588 inlägg
    Jag tycker du def skall vänta och ev överklaga, dra ut på det med lite civil olydnad om så krävs. Men skulle du behöva byta anläggning så ang attefallsbyggnaden.
    Jag anlade ny tre-kammar brunn med infiltration där jag även har ett par fristående hus, varav ett på ca 45m2 har kök med avlopp etc. Detta används extremt sparsamt, varför jag ej ville behöva ta merkostnaden och den större bäddenom om detta hus inkluderades. Jag påpekade att jag sannolikt kommer renovera det huset och då ta bort köket (...), Handläggarens kommentar var då att hen ville ha ett foto på att avloppet är urkopplat för att godkänna detta. Jag trodde då att jag skulle behöva demontera avloppet i grunden men icke, en plastplugg på avloppet under sinken, foto, maila, klart. Nu handlar det säkerligen hur nitisk handläggare man får, men det bör sannolikt gå bra att enkelt plugga attefallshusets avlopp och bygga avlopp för ett hushåll , få godkänt och sedan råkar den där pluggen kanske åka av...

• Laddar…
  15. K
    Medlem · Stockholm · 1 197 inlägg

Kirre2

Medlem
    Det är det bara kommunerna själva som kan göra utan att bli straffade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.