Har precis fått min trekammarbrunn med markbädd utdömd av kommunen med ett års frist för åtgärd. Hade inte känts så surt om det inte var så att vi blir tvångsanslutna till kommunalt VA om ca 4 år (skulle redan varit färdigt men som alla större arbeten har det försenats). Vi har hög skyddsnivå för hälsa och normal för miljö, plus ett attefallshus som gör att vi måste installera avlopp för 1,5 hushåll. Detta blir därmed en mycket dyr historia. Har föreslagit för kommunen aquatec-reningsverk eftersom det är lite billigare, men det godkändes inte av kommunen tyvärr.
Har någon ett gott råd, någon som lyckats få dispens i väntan på kommunalt? Någon som lyckats få till ett avlopp som inte kostar skjortan? Kan man få billigare tvångsanslutning pga detta? Vi överväger tom. att installera förbränningstoaletter för att få till en billigate avloppslösning, tyvärr kräver kommunen ändå reningsverk och stenkista så det handlar fortfarande om stora summor..
 
  • Ledsen
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Måste vara helt skilda avdelningar om det går till på det viset......Jag hade överklagat vänligt men bestämt och hänvisat till den senare anslutningen.
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
Jag tror du har rätt att få din anläggning inlöst av kommunen, när du ansluts. Det blir säkert inte 100% kompensation, men det borde kunna bli ett bidrag.

Du kan ju också fundera på att överklaga beslutet, och ta reda på hur du kan fördröja det. En duktig ”överklagare” kan lätt hålla igång ett ärende i typ 10 år. I värsta fall betala vite, det kan vara billigare än att byta avloppet. Även beslutet där de faktiskt debiterar vitet går att överklaga till högsta instans.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kiwilito skrev:
Har precis fått min trekammarbrunn med markbädd utdömd av kommunen med ett års frist för åtgärd. Hade inte känts så surt om det inte var så att vi blir tvångsanslutna till kommunalt VA om ca 4 år (skulle redan varit färdigt men som alla större arbeten har det försenats). Vi har hög skyddsnivå för hälsa och normal för miljö, plus ett attefallshus som gör att vi måste installera avlopp för 1,5 hushåll. Detta blir därmed en mycket dyr historia. Har föreslagit för kommunen aquatec-reningsverk eftersom det är lite billigare, men det godkändes inte av kommunen tyvärr.
Har någon ett gott råd, någon som lyckats få dispens i väntan på kommunalt? Någon som lyckats få till ett avlopp som inte kostar skjortan? Kan man få billigare tvångsanslutning pga detta? Vi överväger tom. att installera förbränningstoaletter för att få till en billigate avloppslösning, tyvärr kräver kommunen ändå reningsverk och stenkista så det handlar fortfarande om stora summor..
Problemet rent ekonomiskt är att du behöver försörja en medelklassfamilj med ditt avloppsreningsanläggningsinköp. Själva delarna kan ju vara rätt billiga men sen ska någon bygga det och grävning kostar eftersom det ska täcka högskattad lön för den där medeklassfamiljen.

Så antingen gräva själv eller försöka minimera grävning.

Vad var fel med Aquatec enligt kommunen? Duger det inte för hög skyddsnivå med t ex ett makadamdike efter?

Kan du ta bort avloppet från attefallshuset under de fyra åren eller bor det någon där?
 
Det bor ingen i Attefallshuset, och vi bor bara 2 personer i huvudbyggnaden men det spelade ingen roll för kommunen..


Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Problemet rent ekonomiskt är att du behöver försörja en medelklassfamilj med ditt avloppsreningsanläggningsinköp. Själva delarna kan ju vara rätt billiga men sen ska någon bygga det och grävning kostar eftersom det ska täcka högskattad lön för den där medeklassfamiljen.

Så antingen gräva själv eller försöka minimera grävning.

Vad var fel med Aquatec enligt kommunen? Duger det inte för hög skyddsnivå med t ex ett makadamdike efter?

Kan du ta bort avloppet från attefallshuset under de fyra åren eller bor det någon där?
 
..Ang Aquatec så menade dom att det var för krångligt för en privatperson, jag får eventuellt dispans eftersom jag faktiskt är utbildad kemist men då menade dom att det ändå är för ineffektivt att vi måste installera en hel markbädd efter.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Problemet rent ekonomiskt är att du behöver försörja en medelklassfamilj med ditt avloppsreningsanläggningsinköp. Själva delarna kan ju vara rätt billiga men sen ska någon bygga det och grävning kostar eftersom det ska täcka högskattad lön för den där medeklassfamiljen.

Så antingen gräva själv eller försöka minimera grävning.

Vad var fel med Aquatec enligt kommunen? Duger det inte för hög skyddsnivå med t ex ett makadamdike efter?

Kan du ta bort avloppet från attefallshuset under de fyra åren eller bor det någon där?
 
Claes Sörmland
K Kiwilito skrev:
Det bor ingen i Attefallshuset, och vi bor bara 2 personer i huvudbyggnaden men det spelade ingen roll för kommunen..
Det är du som väljer var du vill ha avlopp eller inte. Sen ansöker du om ett avloppstillstånd för det. Kommunen kan inte ställa krav på att du har ett avlopp i attefallshuset. Kan du tänka dig koppla ur avloppet i attefallshuset under dessa år så gör en anmälan till kommunen om att avloppet i attefallshuset kopplas ur från din nuvarande anläggning och sen är den saken biff.

Då är du nere på vanliga reningsverk för ett hushåll om 5 PE.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Claes Sörmland
Just det ja, vi kan ju ta det där med skötseln. HaV som är ansvarig myndighet på statlig nivå skriver:

Skärmdump av ett foruminlägg om krav på serviceavtal för avloppsanläggningar med text från miljödomstolen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


D v s beroende på hur kommunen slutligen formulerar texten i avloppstillståndet så kan du sköta din anläggning själv till vissa delar men kanske inte andra.

Det är svårt för kommunen att formulera en text som definierar just vilken kompetens som den där som sköter avloppsreningsverket ska ha. Skriver de t ex "sakkunnig" så innebär det i princip vilken jeppe som helst som jobbar med det. Det betyder att du kan regga t ex ett HB eller egen firma och ange syftet "Service av små avloppreningsanläggningar" och sen kan du jobba inom ditt eget företag med att serva dina egen anläggning.

Det är ungefär samma sak som att du köper tjänsten av ett annat företag och det är helt tillåtet för dem att skicka Dante 22 år som har första veckan på jobbet som avloppsservicetekniker.
 
Det enklaste är nog bara att överklaga. Tror inte de går så långt som till viten. Pappa min bor i sigtuna kommun och han har överklagat sitt i typ 20 år nu..........Allt pga att nån okunnig fjunig kontrollant fick för sig att infiltrationen gick ut i ett dike vilket det på långa vägar inte gör. Tidigare kunde de ju få för sig vad som helst enbart för att kunna slå ner på saker och skrämma folk till att byta allt. Han bor dessutom en bit ut i skogen ska tilläggas.......
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Stefan1972 skrev:
Det enklaste är nog bara att överklaga. Tror inte de går så långt som till viten. Pappa min bor i sigtuna kommun och han har överklagat sitt i typ 20 år nu..........Allt pga att nån okunnig fjunig kontrollant fick för sig att infiltrationen gick ut i ett dike vilket det på långa vägar inte gör. Tidigare kunde de ju få för sig vad som helst enbart för att kunna slå ner på saker och skrämma folk till att byta allt. Han bor dessutom en bit ut i skogen ska tilläggas.......
Håller med om att överklagandeprocessernas långsamhet kan spela till TS fördel här. Det tar ju lätt fyra år. Men det beror på var man står i processen.
 
Denna fråga är aktuell i kommunen där jag bor då de ska bygga ut VA för att täcka flera delar av verksamhetsområdet.

Här har kommunen sagt att det finns domar som fastställt att enskilda avlopp har en avskrivningstid på 10 år. Yngre än det så kan kommunen ersätta för det kvarstående ekonomiska värdet.

Men det blir ju fortfarande en förlustaffär för dig så jag hade också tagit ärendet så långt som det går.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
K Kiwilito skrev:
Har precis fått min trekammarbrunn med markbädd utdömd av kommunen med ett års frist för åtgärd. Hade inte känts så surt om det inte var så att vi blir tvångsanslutna till kommunalt VA om ca 4 år (skulle redan varit färdigt men som alla större arbeten har det försenats). Vi har hög skyddsnivå för hälsa och normal för miljö, plus ett attefallshus som gör att vi måste installera avlopp för 1,5 hushåll. Detta blir därmed en mycket dyr historia. Har föreslagit för kommunen aquatec-reningsverk eftersom det är lite billigare, men det godkändes inte av kommunen tyvärr.
Har någon ett gott råd, någon som lyckats få dispens i väntan på kommunalt? Någon som lyckats få till ett avlopp som inte kostar skjortan? Kan man få billigare tvångsanslutning pga detta? Vi överväger tom. att installera förbränningstoaletter för att få till en billigate avloppslösning, tyvärr kräver kommunen ändå reningsverk och stenkista så det handlar fortfarande om stora summor..
F Fransroland skrev:
Denna fråga är aktuell i kommunen där jag bor då de ska bygga ut VA för att täcka flera delar av verksamhetsområdet.

Här har kommunen sagt att det finns domar som fastställt att enskilda avlopp har en avskrivningstid på 10 år. Yngre än det så kan kommunen ersätta för det kvarstående ekonomiska värdet.

Men det blir ju fortfarande en förlustaffär för dig så jag hade också tagit ärendet så långt som det går.
Det finns lite att läsa om detta ämne... Bedömningsgrunder vid tillsyn av avloppsanläggningar
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag har varit i en liknande sits. Vi fick ett år på oss att åtgärda avloppet, samtidigt som det pratades om att dra kommunalt VA förbi vårt hus. Jag vet tyvärr inte exakt hur det gick till, men vi fick någon slags dispens så att vi i stället hade fem år på oss så att vi skulle kunna invänta kommunalt VA. Det var många fastigheter som hamnade i samma sits så jag tror att kommunen gjorde så för att det var många som klagade eller så. Nu blev det aldrig något kommunalt VA så vi fick gräva ett nytt system ändå till slut.

Jag vet att vissa inte ens fick ett år på sig utan var tvungna att åtgärda sitt avlopp "direkt", dessa fick ingen dispens. Antar att de saknade rening över huvud taget eller så.

Detta var i Karlshamns kommun och gissningsvis 10 år sedan de gjorde första inspektionen.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
K Kiwilito skrev:
Har precis fått min trekammarbrunn med markbädd utdömd av kommunen med ett års frist för åtgärd. Hade inte känts så surt om det inte var så att vi blir tvångsanslutna till kommunalt VA om ca 4 år (skulle redan varit färdigt men som alla större arbeten har det försenats). Vi har hög skyddsnivå för hälsa och normal för miljö, plus ett attefallshus som gör att vi måste installera avlopp för 1,5 hushåll. Detta blir därmed en mycket dyr historia. Har föreslagit för kommunen aquatec-reningsverk eftersom det är lite billigare, men det godkändes inte av kommunen tyvärr.
Har någon ett gott råd, någon som lyckats få dispens i väntan på kommunalt? Någon som lyckats få till ett avlopp som inte kostar skjortan? Kan man få billigare tvångsanslutning pga detta? Vi överväger tom. att installera förbränningstoaletter för att få till en billigate avloppslösning, tyvärr kräver kommunen ändå reningsverk och stenkista så det handlar fortfarande om stora summor..
Först ta kontakt med Svenskt Vatten och få deras synpunkter. Överklaga och hänvisa till kommunens utbyggnadsplan.
Klen tröst men praxis hos kommunerna är att ge ersättning för anläggningar yngre än 10 år. 90% år 1, 80% år 2, osv.
Nödlösning? Kolla om tank kan vara ok i väntan på anslutning.

K Kiwilito skrev:
Har precis fått min trekammarbrunn med markbädd utdömd av kommunen med ett års frist för åtgärd. Hade inte känts så surt om det inte var så att vi blir tvångsanslutna till kommunalt VA om ca 4 år (skulle redan varit färdigt men som alla större arbeten har det försenats). Vi har hög skyddsnivå för hälsa och normal för miljö, plus ett attefallshus som gör att vi måste installera avlopp för 1,5 hushåll. Detta blir därmed en mycket dyr historia. Har föreslagit för kommunen aquatec-reningsverk eftersom det är lite billigare, men det godkändes inte av kommunen tyvärr.
Har någon ett gott råd, någon som lyckats få dispens i väntan på kommunalt? Någon som lyckats få till ett avlopp som inte kostar skjortan? Kan man få billigare tvångsanslutning pga detta? Vi överväger tom. att installera förbränningstoaletter för att få till en billigate avloppslösning, tyvärr kräver kommunen ändå reningsverk och stenkista så det handlar fortfarande om stora summor..


K Kiwilito skrev:
Har precis fått min trekammarbrunn med markbädd utdömd av kommunen med ett års frist för åtgärd. Hade inte känts så surt om det inte var så att vi blir tvångsanslutna till kommunalt VA om ca 4 år (skulle redan varit färdigt men som alla större arbeten har det försenats). Vi har hög skyddsnivå för hälsa och normal för miljö, plus ett attefallshus som gör att vi måste installera avlopp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.