Hej!

Jag letar efter ett sätt att kyla vört under ölbryggning utan att slösa på massvis med vatten. Min första tanke var att använda en luftvärmepump men det verkar vara en ganska dålig idé. Under diskussionen nämnde några att man skulle kunna eventuellt använda marktemp för att kyla vatten igenom en rör.

https://www.byggahus.se/forum/threa...del-i-slutatsystem.419764/page-2#post-4261408

Principenunder kylning är att man har en spiral med tvårör, genom det ena flöder det kallt vatten från kranen, och den andra vört från bryggverket in till en jäshink. Vattnet som man kylar med går anitgen i hinkar där det kan användas till nåt annat (rengörning av utrustning till exempel) eller hälls ut i i ett golvbrunn eller på tomten.

Jag brygger på landet där jag har ett boratbrunn som jag vill inte bara slösa på hur som helst. Det kan vara riktigt torrt i sommaren och vi har haft problem en gång förut med brunnen under torrare tider och höga vattenanvänding.

En annan idé jag hade:

Använda slangen som vanligt för kalltvatten, men pumpa vattnet från kylaren tillbaka in i brunnen för att inte bara hälla ut på marken.

Är det nån risk med denna idéen? Jag kylar vörten kanske 10 meter ifrån brunnöppningen.

Totte_S
Använder du brunnen till dricksvatten ska du kanske vara extra noga, men principiellt så är det knappast ett problem.
Plattvärmeväxlare är ju bökigast att hålla rent, har du en motströms vvx av rör och är noga med rengöring även av kylslingan så händer nog ingenting.

Det är en rör. Tänkte eventuellt även lägga på nån filtrering? Ok, men det låter iaf värt att förska i, tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.