Hej,
vid det senaste ovädret fick jag en liten översvämning i källaren.
Problemet var att det kom så mycket regn att stenkistan blev full och då åkte vattnet ut i brunnen som finns i källartrappan (och till slut nådde vattnet dörren som sitter ca 8-10 cm över marken....och läkte sedan in). Fullt förråd blev det.

Nu gör jag följande, 3 struprör (av 6) tar jag bort från dräneringssystemet (en till en tunna och två leds ut ett antal meter från huset). Jag byter ut pumpen i dagvattenbrunnen (gamla hade slutat fungera), men jag skulle också vilja montera en backventil i trädgårdsbrunnen. Letat febrilt på internet men hittar ingen som dels har "rätt mått" samtidigt som den skall öppna vid litet vattentryck (ofast är regnen inte så häftiga och källartrappans vatten måste kunna avlägsnas). Bifogar en bild, notera att måttet på hålet som går till stenkistan är 4 cm.

Tacksam för alla synpunkter (som inte innebär grävning då en maskin inte kan komma in på tomten (för smalt).
//Lasse

• Tumstock mäter hålet som är 4 cm i diameter i en källarbrunn, med fokus på att visa avloppets storlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.