Hej. Jag försökte söka på just detta på forumet samt google men lyckades inte hitta något.
Tänkte först fråga:
Jag har en 90meters djupborras brunn, med en pump som hänger i wire, samt så är det en elkabel samt 1st svart vattenslang som följer med ner i hålet.
Vad har jag för pump? (Det är 1fas vet jag)
Sen undrar jag då, hur kontrollerar jag enklast hur djupt ner i hålet denna pump hänger?
Allt fungerar bra, förutom när jag använder stora mängder vatten, då verkar vattnet ta slut snabbt även om jag inte använt vatten på länge.
Hade en dröm precis att den kanske inte hänger så djupt ner?
Laddar upp mitt borrbevis som är från 1978, men där kan man inte utläsa något va?
Tänkte först fråga:
Jag har en 90meters djupborras brunn, med en pump som hänger i wire, samt så är det en elkabel samt 1st svart vattenslang som följer med ner i hålet.
Vad har jag för pump? (Det är 1fas vet jag)
Sen undrar jag då, hur kontrollerar jag enklast hur djupt ner i hålet denna pump hänger?
Allt fungerar bra, förutom när jag använder stora mängder vatten, då verkar vattnet ta slut snabbt även om jag inte använt vatten på länge.
Hade en dröm precis att den kanske inte hänger så djupt ner?
Laddar upp mitt borrbevis som är från 1978, men där kan man inte utläsa något va?
Redigerat:
Knyt fast en tyngd i ett snöre och släpp ner. Håll fast i andra änden bara...
Det var ju smart med snöre och en tyngd ska testas idag.
Duscha länge osv kan jag göra utan problem.
Men mina problem kommer när jag använder högtryckstvätten i kanske 10-20minuter.
Men borde jag inte ha en stor vattenreserv i röret på nästan 1kubik om jag inte använt vatten på länge? (Ifall vattenpumpen nu är nära botten?)
Och är det en vanlig sänkpump jag har?
Duscha länge osv kan jag göra utan problem.
Men mina problem kommer när jag använder högtryckstvätten i kanske 10-20minuter.
Men borde jag inte ha en stor vattenreserv i röret på nästan 1kubik om jag inte använt vatten på länge? (Ifall vattenpumpen nu är nära botten?)
Och är det en vanlig sänkpump jag har?
Såklart fastnade mitt blysänke, inte alls långt ner.. måste ha hamnat under pumpen misstänker jag. Försökt dra upp o ner pumpen utan framgång..
Gissar att jag måste dra upp hela pumpen helt o hållet?
Måste jag då skruva loss vattenslangen där jag ringat in på bilden innan jag drar upp va?
Och ska jag dra både i vajern o slangen samtidigt när jag drar upp? Eller endast vajern?
Tacksam för svar
Edit: hmm. Kanske inte är under pumpen endå. Efter lite dragande så har jag kommit loss ungefär 30cm x 3ggr...
Gissar att jag måste dra upp hela pumpen helt o hållet?
Måste jag då skruva loss vattenslangen där jag ringat in på bilden innan jag drar upp va?
Och ska jag dra både i vajern o slangen samtidigt när jag drar upp? Eller endast vajern?
Tacksam för svar
Edit: hmm. Kanske inte är under pumpen endå. Efter lite dragande så har jag kommit loss ungefär 30cm x 3ggr...
Redigerat:
Blysänket från jula, https://www.jula.se/catalog/fritid/fiske/metfiske/sanken/bombsankesats-772093/
Lossnade från repet, o sitter troligen fast mellan pump o rör eller nåt.
Är detta någon fara för mitt dricksvatten.....?
Lossnade från repet, o sitter troligen fast mellan pump o rör eller nåt.
Är detta någon fara för mitt dricksvatten.....?
Svar nej ingen fara med det. kan det att ses var snöret gick av. finns en sil i botten på pumpen så tror inte att det går in i den. Sen det med som synas så ska pumpen hänga i slangen och inte i vajern, den är bara som säkerhet om slangen lossnar från pumpen.
Tack för svar, nu känner jag mig mycket lugnare.J jonaserik skrev:
Det finns ingen risk att blyet bryts ned i vattnet och på så sätt ger mig blyförgiftning?
Ang hur min pump hänger så verkar det som att slang o wire delar 50/50 på hängningen... tror inte jag orkar med att ge efter lite wire, iaf inte idag. Finns det risker med det?
Angående din oro för bly så glöm det, den biten ligger nog i botten av hålet. En pump placeras normalt ca 3 meter från botten för att inte suga in skit. Släpper du på vajern ca 20 cm om det går så kommer den att hänga på kopplingen och lite på vajern., jämnvikt.
Nej jag menar inte att vikten i sig ska sugas in i pumpen eller liknande. Nu menar jag ifall blyklumpen förorenar mitt vatten.J jonaserik skrev:
Gjorde lite snabbgooglingar nu precis, och såg att många länder förbjuder blysänken just för att djur dör av det :S
Det finns gott om domedagsprofeter på internet som ska skriva en massa och skrämma upp folk, så bry dig inte. Då är det värre med aluminumkastruller eller annat i köket med aluminum och salta potatisen så frigörs aluminum. Gamla matlådor går att se solen genom microhål efter ca 5 års användning.H Hydropressmk skrev:
Han menar bilden jag laddade upp några inlägg upp. Där ser du att mina svarta vattenslangar är en bit ovanför mitt matarrör redan, hade jag gett efter lite wire så hade den böjen av vattenslang tryckts mot matarröret. Kanske tar skada då?J jonaserik skrev:
Ang ditt inlägg ovan det, tack, jag såg nu att det inte finns några faktiska fakta att blysänken faktiskt förorenar vattnet. Nu känner jag mig lugn.
Tack för all hjälp


