Hej,

vi tittar just nu på olika alternativ för avlopp till ett fritidshus. Huset ligger ganska otillgängligt och med högsta skyddsklass.

Ett alternativ är tryckavlopp:

Hus -> självfall -> malande pump -> ca 130m och 20 höjdmeter PEM slang -> tank som kommunen kan tömma

Vilken pump skulle ni valt och varför?

Det är i stort sett omöjligt att komma till med maskin, därför går det inte att komma ner till frostfritt djup.
- Finns det något billigare alternativ till polarslangen?
- När det inte används, är det ok att låta den trycksatta pem-slangen frysa och endast värma de helger som vi är där?

Tanken kan komma vara svårt att gräva ner. Finns det några ovan mark som klara kyla?

Tack!
 
Claes Sörmland
P pjop skrev:
- När det inte används, är det ok att låta den trycksatta pem-slangen frysa och endast värma de helger som vi är där?
Då fryser den sönder och det tar dessutom en rejäl mängd med energi att tina frusen is.

P pjop skrev:
Tanken kan komma vara svårt att gräva ner. Finns det några ovan mark som klara kyla?
En möjlighet är ju att bygga ett litet isolerat hus för den. Välj i så fall inte trä som material.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då fryser den sönder och det tar dessutom en rejäl mängd med energi att tina frusen is.
Jag har polarslangen i sommarstugan, och jag har för mig att de skriver att man kan låta vattnet frysa i den. Jag skulle dock inte göra det. Slangen kanske klarar det, men jag skulle inte ta risken att kopplingarna fryser sönder. Elförbrukningen är inte heller så hög, så att det är värt att riskera att behöva gräva upp slangen igen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.